Σχολική βία-Εκφοβισμός

 

Ένας μαθητής είναι θύμα εκφοβισμού όταν επανειλημμένα και για μεγάλο χρονικό διάστημα εκτίθεται σε αρνητικές πράξεις οι οποίες πραγματοποιούνται από έναν ή περισσότερους μαθητές με σκοπό να του προκαλέσουν σωματικό ή ψυχικό πόνο.

Οι μαθητές παρόντες σε περιστατικά εκφοβισμού παίρνουν έξι διαφορετικούς ρόλους: Θύτης, θύμα, βοηθός του θύτη, ενισχυτής του θύτη, υπερασπιστής του θύματος και αμέτοχος.

Θύτη λέμε αυτόν που οργανώνει και είναι αρχηγός της εκφοβιστικής συμπεριφοράς και θύμα  το άτομο που δέχεται αυτή τη συμπεριφορά. Βοηθός θύτη είναι αυτός που συμμετέχει στον στιγματισμό του θύματος, χωρίς, ωστόσο, να έχει πάρει την πρωτοβουλία. Ενισχυτή λέμε εκείνον που επιβραβεύει θετικά γελώντας και επευφημώντας είτε απλά είναι εκεί και κοιτάει.. Υπερασπιστής του θύματος είναι αυτός ο οποίος το προστατεύει. Τέλος, αμέτοχος, είναι αυτός που αδιαφορεί για το περιστατικό και απομακρύνεται από το σημείο της παρενόχλησης.

Ενισχυτές, υπερασπιστές και αμέτοχοι αποτελούν την κατηγορία των παρατηρητών. Διαλέγοντας να μην μπλεχθούν οι παρατηρητές είναι σαν να επιτρέπουν τον εκφοβισμό να συνεχιστεί. Ο θύτης νιώθει ότι η συμπεριφορά του είναι αποδεκτή και μεγαλώνει η αυτοεκτίμησή του. Ακόμη, οι θεατές μπορεί να διαδώσουν ότι ο θύτης είναι ισχυρός, κάτι που του δίνει μια καλύτερη θέση στα μάτια των άλλων. Έτσι, οι θύτες και τα θύματα μπορούν να παγιδευτούν μέσα στους ρόλους τους.

Κάμτσης Χρήστος

Για να μη γίνει αυτό παραθέτουμε οδηγίες που θεωρούμε ότι είναι πολύ χρήσιμες για το παιδί θύμα ή θύτη αλλά και για του γονείς (ΜΕΝΤΟΡΑΣ, για την Παιδική Προστασία και Ευημερία-Μη κερδοσκοπικό σωματείο)

Οδηγίες για το παιδί θύμα

  • Δε φταις εσύ.
  • Διατήρησε την ψυχραιμία και την αυτοπεποίθησή σου
  • Μην απαντάς στις κοροϊδίες, μη μπαίνεις σε διάλογο, κάνε ότι δεν τις ακούς.
  • Κοίταξέ τους στα μάτια και πες καθαρά και σταθερά “ΣΤΑΜΑΤΑ”
  • Φύγε όσο πιο γρήγορα μπορείς.
  • Πες αμέσως τι συνέβη στον δάσκαλό σου ή σε κάποιον άλλον ενήλικα.
  • Αν φοβάσαι να το πεις σε κάποιον ενήλικα, πες το σε έναν φίλο και ζήτα του να είναι μαζί σου.
  • Συνέχισε να το λες, μέχρις ότου κάποιος σε βοηθήσει.
  • Αν σου στείλουν απειλητικό sms ή e-mail κράτησέ το, μην το σβήσεις, θα χρειαστεί ως απόδειξη.
  • Αν σε εκφοβίζει ολόκληρη παρέα, πιάσε το πιο αδύνατο μέλος της,  πες του ότι αυτό δεν είναι σωστό και ρώτησέ το αν θα του άρεσε να του φέρονταν εκείνου έτσι.
  • Αν μετά από όλα αυτά δεν αλλάξει κάτι, άλλαξε σχολείο-ζήτησε από τους γονείς σου να σου βρουν ένα σχολείο που είναι φιλικό και ασφαλές..
  • Μην πιστεύεις αυτά που σου λένε οι εκφοβιστές, να επαινείς τον εαυτό σου και να θυμίζεις κάθε μέρα στον εαυτό σου τα καλά σου σημεία.

Οδηγίες για γονείς

  • Παρατηρήστε αν το παιδί σας δείχνει σημάδια ότι θυματοποιείται από άλλα παιδιά ή αν φέρεται ως θύτης. Αν ναι, επικοινωνήστε αμέσως με το σχολείο.
  • Αναπτύξτε μια φιλική και ζεστή σχέση με το παιδί. Να είστε κοντά του και να επιδιώκετε τη συζήτηση μαζί του-από μόνο του το παιδί μπορεί να μη σας αναφέρει τίποτα για το θέμα αυτό. Διδάξτε του να κοιτά στα μάτια τον εκφοβιστή, να λέει δυνατά “ΑΣΕ ΜΕ ΗΣΥΧΟ” ή “ΚΟΙΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ” να φεύγει και να το λέει σε κάποιον ενήλικα.
  • Καθησυχάστε το παιδί ότι δε φταίει αυτό αν του επιτέθηκαν κι ότι δεν είναι δικό του λάθος.
  • Μιλήστε με συγκεκριμένα περιστατικά στον δάσκαλο και στον διευθυντή.
  • Διατηρήστε επικοινωνία με το παιδί και το σχολείο, ώστε να επιβεβαιώσετε ότι δεν υπάρχουν επαναλήψεις των περιστατικών εκφοβισμού.
  • Ζητήστε υποστήριξη για το παιδί σας από τον ψυχολόγο του σχολείου.
  • Συμβουλέψτε το παιδί σας να προσέχει σε ποιον δίνει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου και τη διεύθυνση του email του.
  • Μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός. Ο Μύθος “ε παιδιά είναι, πειράζονται μεταξύ τους” ή “έτσι θα σκληραγωγηθεί για να βγει στην κοινωνία” μπορεί να ζημιώσουν το παιδί σας και να το οδηγήσουν σε δυστυχία και απομόνωση.
  • Επαινείτε το παιδί, δώστε του ευκαιρίες να αναλάβει ευθύνες, εγγράψτε το σε άλλες ομαδικές δραστηριότητες (αθλητισμό, καλλιτεχνικά κ.α.), όπου δεν υπάρχουν εκφοβιστές, και όπου θα έχει την ευκαιρία να κάνει νέες φιλίες και να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή του.
  • Αν το παιδί τραυματιστεί σοβαρά από τους εκφοβιστές, ενημερώστε την αστυνομία και πληροφορήστε το σχολείο ότι έχετε ενημερώσει την αστυνομία.
  • Ζητήστε από το σχολείο να ενημερώσει τους γονείς του παιδιού-εκφοβιστή.
  • Αν ο εκφοβισμός δεν αντιμετωπίζεται, εξετάστε την περίπτωση να αλλάξετε σχολείο. Μιλήστε με το νέο σχολείο και βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν ή δε γίνονται εκεί ανεκτοί οι εκφοβιστές. Στο παιδί αξίζει ένα ήρεμο και ασφαλές περιβάλλον.

Αν το παιδί σας εκφοβίζει άλλα παιδιά

  • Σταματήστε το αμέσως μόλις παρατηρήσετε επιθετική συμπεριφορά του παιδιού σας προς άλλα παιδιά.
  • Εξηγήστε του ότι η συμπεριφορά αυτή δεν είναι αποδεκτή και ότι ο αντίκτυπος στα άλλα παιδιά είναι πολύ σοβαρός.
  • Μάθετε στο παιδί σας τρόπους επίλυσης συγκρούσεων που δεν περιλαμβάνουν βία. Επίσης, διδάξτε τους πώς να ζητούν αυτό που θέλουν με ευγενικό τρόπο.
  • Μη χτυπάτε τα παιδιά ως τιμωρία για την επιθετική τους συμπεριφορά. Τους διδάσκετε ακριβώς αυτό που θέλετε να σταματήσουν: τη βία. Προτιμήστε την αφαίρεση προνομίων ως τιμωρία.
  • Επικοινωνήστε με το σχολείο και τον δάσκαλο για την αντιμετώπιση της επιθετικής συμπεριφοράς του παιδιού σας.
  • Επαινείτε και ενισχύετε το παιδί σας κάθε φορά που επιδεικνύει συνεργατικές και φιλικές συμπεριφορές προς άλλα παιδιά.
  • Ελέγχετε συχνά το παιδί σας για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει επιστρέψει σε επιθετικές συμπεριφορές.

Στον παρακάτω σύνδεσμο, μπορείτε να δείτε εικαστικές δημιουργίες των μαθητών και μαθητριών του 18ου Δημοτικού Σχολείου Ευόσμου.

Όχι στη βία, ναι στη φιλία στο σχολείο

Συντακτική ομάδα της Ε΄τάξης: Γεωργιάδου Μαρία-Ελένη, Γκέκα Κωνσταντίνα, Μπελτσίδου Στεφανία, Παπαχριστούδης Παναγιώτης

 

1 Σχόλιο

  1. Μπράβο σας παιδιά! Πολύ ωραία η ανάλυση των ρόλων στα περιστατικά εκφοβισμού! Και πολύ χρήσιμες οι οδηγίες για τα παιδιά και τους γονείς! Τέλεια η ζωγραφιά του Χρήστου! Πονάει όχι μόνο το θύμα, αλλά και η φύση! Ευτυχώς, οι παρατηρητές δεν στέκονται όλοι απαθείς, υπάρχει κάποιος που στέκεται κοντά στο παιδί θύμα και του προσφέρει βοήθεια αψηφώντας τον δράστη!

Υποβολή απάντησης