Η πρώτη εικόνα είναι έργο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου και φτιάχτηκε για το παρεκκλήσι του ιεροδιδασκαλείου που ίδρυσε η Μαρία της Αραγονίας στη Μαδρίτη.
Η εικονογράφηση απεικονίζει την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές του Χριστού και στην Παναγία. Στο πάνω μέρος του έργου απεικονίζεται το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή λευκού περιστεριού να φωτίζει τους μαθητές του Χριστού. Πύρινες γλώσσες είναι πάνω από τα κεφάλια των Αποστόλων όπου τους δόθηκε η ικανότητα να μιλάνε διαφορετικές γλώσσες για να μπορέσουν να κηρύξουν τη διδασκαλία του Χριστού σε όλα τα έθνη.
Στο κέντρο βρίσκεται η Παναγία. Παρατηρούμε ότι όλα τα πρόσωπα είναι έχουν στραμμένα τα κεφάλια τους ψηλά στον ουρανό, ενώ η Παναγία έχει τα χέρια της σε στάση προσευχής.
Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι έντονα. Οι χιτώνες των Αποστόλων έχουν έντονα χρώματα όπως: κίτρινο, πράσινο, μπλε και χρυσό, ενώ τα ενδύματα της Παναγίας έχουν χρώμα κόκκινο και μπλε.
Η δεύτερη εικόνα είναι έργο του Θεοφάνη Κρητικού, βρίσκεται στο Άγιο Όρος στη μονή Σταυρονικήτα και φτιάχτηκε το 1546 μ.Χ.
Παρατηρούμε ότι οι Απόστολοι κάθονται ημικυκλικά, οι έξι από τη μια πλευρά και οι άλλοι έξι από την άλλη πλευρά. Δείχνουν να έχουν καταλάβει πόσο σημαντική είναι αυτή η στιγμή. Είναι ήρεμοι και φαίνεται να μιλούν μεταξύ τους. Υπάρχει δηλαδή συνεννόηση και συνεργασία. Στο κέντρο υπάρχει μια κενή θέση, μάλλον είναι η κεντρική θέση του Χριστού. Στο πάνω μέρος της εικονογραφίας το Άγιο Πνεύμα με τη μορφή πύρινων γλωσσών κατεβαίνει από τον ουρανό και κάθεται πάνω στα κεφάλια των Αποστόλων. Είναι τα χαρίσματα που τους δόθηκαν για να κηρύξουν τον λόγο του Θεού σε όλο τον κόσμο. Στα χέρια τους οι Απόστολοι κρατούν πάπυρους, μάλλον εκεί είναι γραμμένος ο λόγος του Θεού. Στο κάτω μέρος της αγιογραφίας απεικονίζεται ένας ηλικιωμένος να φορά ένα χρυσό στέμμα στο κεφάλι και να κρατά ένα κομμάτι ύφασμα που εκεί υπάρχου 12 πάπυροι.
Τα χρώματα που κυριαρχούν είναι το κόκκινο, το κίτρινο, το χρυσό, το πράσινο και το καφέ.
Οι δυο εικόνες έχουν αρκετές διαφορές όπως στον τρόπο που είναι τοποθετημένα τα πρόσωπα, δηλαδή οι Απόστολοι. Στο έργο του Θεοτοκόπουλου κεντρική θέση έχει η Παναγία και οι Απόστολοι είναι όρθιοι. Στην εικόνα του Κρητικού οι μαθητές κάθονται με σειρά από τον μεγαλύτερο στον μικρότερο, ενώ λείπει η Παναγία.
Στην εικόνα του Θεοτοκόπουλου τα πρόσωπα δείχνουν έκπληξη και φαίνεται να απορούν για το τι συμβαίνει, ενώ στην εικόνα του Κρητικού τα πρόσωπα δείχνουν ήρεμα και φαίνεται να έχουν καταλάβει την παρουσία του Αγίου Πνεύματος.
Το κοινό σημείο και στις δυο εικόνες είναι η παρουσία του Αγίου Πνεύματος με τη μορφή πύρινων γλωσσών.
Χρυσοβαλάντης Αρμουτσής – Ε΄ τάξη