Ψευδοπροβλήματα
Τα προβλήματα που συνήθως εμφανίζονται στα σχολικά βιβλία έχουν πολλές αδυναμίες. Τα προβλήματα αυτά χαρακτηρίζονται ως ψευδοπροβλήματα. Αυτό οφείλεται στους παρακάτω λόγους:
- Δεν έχουν πραγματικό – πρακτικό ενδιαφέρον , καθόσον δεν μπορούν να μας απασχολήσουν στην καθημερινή μας ζωή.
- Τα δεδομένα που μας δίνουν πολλές φορές είναι πρακτικά δύσκολο ή και αδύνατο
να μετρηθούν.
- Μερικές φορές τα δεδομένα δεν θα μπορούσαν να υπολογιστούν αν δεν γνωρίζαμε
τα ζητούμενα. Παρατηρείται δηλαδή το φαινόμενο αντιστροφής δεδομένων –
ζητούμενων.
- Τα ζητούμενα τώρα είναι άλλοτε ανούσια , μη ενδιαφέροντα και χωρίς καμιά εμπειρική η πρακτική αναγκαιότητα.
Παράδειγμα : Η Μαρία διάβασε το 20% των σελίδων ενός βιβλίου. Αν το σύνολο των σελίδων του είναι 220 ,πόσες σελίδες διάβασε;
Παρατηρήσεις: Το δεδομένο ποσοστό 20% δεν μπορεί πρακτικά να υπολογιστεί αν δεν γνωρίζουμε πόσες σελίδες διάβασε. Παρατηρείται και πάλι το φαινόμενο αντιστροφής δεδομένων – ζητούμενων. Το πρόβλημα είναι ψευδοπρόβλημα γιατί δεν περιγράφει μια
πραγματική κατάσταση.
Προβλήματα πραγματικής κατάστασης
Στον αντίποδα των ψευδοπροβλημάτων μαθηματικών βρίσκονται τα προβλήματα πραγματικής κατάστασης.
- Έχουν πρακτικό ενδιαφέρον και συνδέονται με την πραγματικότητα και την
καθημερινή μας ζωή.
- Έχουν ρεαλιστικά δεδομένα που είναι εύκολο να μετρηθούν και δεν εξαρτώνται από τα ζητούμενα.
- Έχουν πρακτικά χρήσιμα ζητούμενα που έχουν πρακτική αναγκαιότητα και
θα μπορούσαν να μας απασχολήσουν στην καθημερινή μας ζωή.
- Είναι συνήθως μεγάλης έκτασης αφού περιγράφουν αναλυτικά μια πραγματική
κατάσταση.
- Χρησιμοποιούν στοιχεία της καθημερινότητας , όπως αποκόμματα εφημερίδων , προσπέκτους διαφημιστικών εταιρειών , αιτήσεις , μαγειρικές συνταγές , έγγραφα δημόσιων οργανισμών , ζωντανή σύνδεση με ιστοσελίδες κ.α