ανακάλυψη

20170418_131026

Μεγάλη  ανακάλυψη για μένα ο ΝΑΟΣ και όλοι οι  ναοί της Ελλάδας. Η πρώτη επίσκεψη και επαφή με τους αρχαίους ναούς ήταν στην Ακρόπολη  και στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το συναίσθημα  και η θετική ενέργεια που εισέπραξα δεν μπορώ να τα περιγράψω…  Από τότε θέλω, όταν έχω την ανάγκη, να επισκέπτομαι τους ιερούς χώρους.

Η καταγωγή μου είναι από την Πελοπόννησο και είμαι πολύ περήφανη γι’ αυτό !!!

Ο ναός του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας είναι ένας από τους σπουδαιότερους και επιβλητικότερους ναούς της αρχαιότητας. Αφιερώθηκε από τους Φιγαλείς στον Απόλλωνα, οι οποίοι πίστευαν ότι ήταν ο θεός του ήλιου και της θεραπείας και τους προστάτευε από την πανούκλα και την εισβολή.

Ο ναός ανεγέρθηκε το δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ. (420-410 π.Χ.). Ο αρχαίος περιηγητής Παυσανίας θαύμασε την ομορφιά και την αρμονία του ναού, που  αποδίδεται στον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα.

Το μνημείο αυτό, ένα από τα καλύτερα σωζόμενα της κλασικής αρχαιότητας, ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO το 1986. Τμήμα της ζωφόρου του ναού αποσπάστηκε το 1814 και εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Είχα πάει πολύ βιαστικά πριν μερικά χρονιά, αλλά πήγα και θα ξαναπάω όσες φορές νιώσω την ανάγκη ότι θέλω να είμαι εκεί, σε ένα ιερό μέρος, γεμάτο πολλαπλά συναισθήματα. Είναι πολύ δύσκολο να δαμάσω τα συναισθήματά μου, προσπαθώ να καταλάβω ποιο είναι αυτό που θα κυριαρχήσει.

Ανεβαίνω ανεβαίνω τα βουνά, κοντεύω να φτάσω στο Θεό και βλέπω την επιγραφή «Βάσσες». Επιτέλους!

Ο ναός είναι χτισμένος  στο ορός Κωτίλιο σε 1131 μέτρα υψόμετρο, σκεπασμένος, μάλλον για να τον προφυλάξουν…! Όπως ένας μεγάλος άνθρωπος  που τον σκεπάσανε μην κρυώσει από τα καιρικά φαινόμενα.

Ούτε  ένα καλύβι εκεί κοντά! «Γιατί» σκέφτομαι «είναι τόσο απόμερα; Απομακρυσμένος από τους κοινούς  θνητούς».

Μια  ανατριχίλα με πιάνει… όπως όταν μπαίνω σε νοσοκομείο και  σε νεκροταφείο.

Ο ναός φαίνεται είχε ξεχαστεί, μέχρι  που ανακαλύφθηκε τον 18ο  αιώνα.

Δεν επιτρέπω σε κανέναν να διακόψει τις σκέψεις και τα συναισθήματα που νοιώθω από την ώρα που πάτησα το πόδι μου εδώ. Χαμηλώνω το κινητό μου. Από την μια ήμουν τυχερή εκείνη την ημέρα, γιατί η είσοδος ήταν δωρεάν στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, από την άλλη ήμουν άτυχη, γιατί  είχε  χαλάσει το σύστημα προβολής με πληροφορίες για το ναό.

Συνεχίζω να περπατάω, θέλω πολύ να  ακουμπήσω το χέρι μου στα μάρμαρα. Ακουμπάω και αισθάνομαι  ζεστασιά. Νιώθω να με παρακολουθεί κάποιος, κοιτώ στο εσωτερικό του Ναού, βλέπω  αχνά χαρακτηριστικά ενός προσώπου αγγελικού, μοιάζει στον Απόλλωνα. Χτυπά η καρδιά μου σαν ερωτευμένο κοριτσάκι που ερωτοτροπεί…. Ζαλίστηκα μάλλον από τη ζέστη.

Νιώθω υπερηφάνεια για αυτόν που έφτιαξε το ναό, που είναι ο Ικτίνος που έχει φτιάξει και τον Παρθενώνα, για να συνεχιστεί η ιστορία μας, ο πολιτισμός μας, η αρχιτεκτονική μας .

Ο Ναός έχει υποστεί φθορές.  Με πονά η ψυχή μου… βλέπω ότι είναι γερασμένος, σαν να αργοπεθαίνει.

Με πιάνει ρίγος, νιώθω θυμό για όποιον ευθύνεται για τις καταστροφές του…

Ο ναός αυτός είναι ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία που το καθιστούν μοναδικό στην ιστορία  της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής

Ο ναός προσέλκυσε έντονο ενδιαφέρον από επιστήμονες, καλλιτέχνες και παρουσιάζει μια σειρά από τολμηρές και καινοτόμες αρχιτεκτονικές επιλογές.

Άκουσα πως ο Ναός περιστρέφεται κατά 50,2″ της μοίρας. Δεν ξέρω αν είναι αλήθεια ή είναι μύθος.

Χαίρομαι γιατί μαθαίνω σημαντικά πράγματα πώς είναι φτιαγμένος ο ναός.

1. Μοναδικό καλλιτεχνικό επίτευγμα, αξιοσημείωτο για τα αρχαϊκά χαρακτηριστικά του (15 κίονες στη μακρύτερη πλευρά και 6 κίονες στην πρόσοψη) και για τις τολμηρές καινοτομίες του: η χρήση του ιωνικού και κορινθιακού ρυθμού για ένα δωρικό οικοδόμημα, η ποικιλία των υλικών που χρησιμοποιούνται και η πρωτοτυπία της διάταξης του σηκού και το άδυτο. 2. Η κεντρική στήλη είναι η αρχαιότερη διατηρημένη με κορινθιακό κιονόκρανο, και ως εκ τούτου ο ναός μπορεί να θεωρηθεί πρότυπο για όλα τα "Κορινθιακά" μνημεία του ελληνικού, ρωμαϊκού και μεταγενέστερων πολιτισμών. 3. Εξαιρετικό παράδειγμα ενός Ελληνικού ιερού με αναθήματα σε μια αγροτική περιοχή.

1. Μοναδικό καλλιτεχνικό επίτευγμα, αξιοσημείωτο για τα αρχαϊκά χαρακτηριστικά του (15 κίονες στη μακρύτερη πλευρά και 6 κίονες στην πρόσοψη) και για τις τολμηρές καινοτομίες του: η χρήση του ιωνικού και κορινθιακού ρυθμού για ένα δωρικό οικοδόμημα, η ποικιλία των υλικών που χρησιμοποιούνται και η πρωτοτυπία της διάταξης του σηκού και το άδυτο. 2. Η κεντρική στήλη είναι η αρχαιότερη διατηρημένη με κορινθιακό κιονόκρανο, και ως εκ τούτου ο ναός μπορεί να θεωρηθεί πρότυπο για όλα τα «Κορινθιακά» μνημεία του ελληνικού, ρωμαϊκού και μεταγενέστερων πολιτισμών. 3. Εξαιρετικό παράδειγμα ενός Ελληνικού ιερού με αναθήματα σε μια αγροτική περιοχή.

Διαβάζω ότι μέρη του ναού βρίσκονται στο βρετανικό μουσείο. Ένα μεγάλο «γιατί» με διακατέχει.

Αρχαιοκάπηλοι και εδώ άρπαξαν τους θησαυρούς μας, τον πολιτισμό μας… Αδικία μεγάλη για την Ελλάδα και τους Έλληνες. Νιώθω ντροπή που τόσα χρόνια δεν τα έχουν επιστρέψει στη θέση τους.

Είναι πολύ ελπιδοφόρο ότι έχουν ξεκινήσει την αναστήλωση του ναού. Οι εργασίες αποκατάστασης του ναού ξεκίνησαν το 2001 και είναι ακόμη σε εξέλιξη. Οι οικονομικοί πόροι για το έργο προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς και κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η αναστήλωση σε ένα μικρό μέρος του ναού που έχει γίνει χρειάστηκε 4,5 χρόνια. Σκέφτομαι για να τελειώσουν το ναό θα χρειαστούν πάρα πολλά χρονιά… Αυτό το μικρό κομμάτι πραγματικά έχει γίνει πάρα πολύ καλό. Ελπίζω να τελειώσουν τις εργασίες, να βγάλουν και το σκέπαστρο να φαίνεται ο ναός  για να μπορεί να τον θαυμάζει  ο επισκέπτης. Είναι από τα ωραιότερα  μνημεία!!!

Σας παροτρύνω να επισκέπτεστε τα αρχαία μνημεία για να μάθετε και να νιώσετε πρωτόγνωρα συναισθήματα στους Ιερούς Χώρους!!!

πηγές

Οδυσσεύς, κόμβος του Υπουργείου Πολιτισμού

wikipedia

Unesco

Γιάννα Λυκούργου, εκπαιδευόμενη α΄κύκλου

20170418_130445 20170418_130845 20170418_132052 20170418_132738 20170418_133236 20170418_133314 20170418_133757

* οι φωτογραφίες είναι της Γιάννας Λυκούργου από την επίσκεψή της στο χώρο

Σχολιάστε

Top