Τράπεζα θεμάτων: Νέα βελτίωση ή ανεπιθύμητο εμπόδιο;

Τράπεζα θεμάτων

Τη φετινή σχολική χρονιά, στα πλαίσια των προαγωγικών εξετάσεων της Α’ και Β’ τάξης γενικού ή επαγγελματικού λυκείου θα εφαρμοστεί το σύστημα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Το σύστημα αυτό, πρωτοεμφανίστηκε την σχολική χρονιά του 2013-2014, αλλά καταργήθηκε την επόμενη χρονιά. Η Τράπεζα θεμάτων αποτελεί ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο θέμα, που έχει γεννήσει πολλές και ποίκιλες αντιδράσεις.

Αρχικά, η Τράπεζα θεμάτων είναι μια βάση πληροφοριών, στην οποία εκπαιδευτικοί έχουν το δικαίωμα να αναρτήσουν θέματα που πιστεύουν ότι είναι κατάλληλα στις τελικές προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και Β’ τάξης γενικού ή επαγγελματικού λυκείου. Έτσι, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, με κλήρωση, επιλέγονται κάποια θέματα, που θα καλύψουν το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις σε όλη την χώρα. Ο στόχος του συστήματος με βάση το Υπουργείο Παιδείας είναι η κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών για τις επερχόμενες Πανελλαδικές εξετάσεις της Γ’ λυκείου.

Παρόλο που αυτό το σύστημα επιλογής θεμάτων δημιουργήθηκε με καλές προθέσεις, έχει παρατηρηθεί μια πληθώρα αρνητικών επιπτώσεων. Καταρχάς, ανάμεσα στους καθηγητές επικρατεί μια χαοτική ατμόσφαιρα πανικού και βιασύνης, εξαιτίας της αμέριστης ύλης που θα πρέπει να παραδώσουν στους μαθητές. Επιπλέον, οι μαθητές κατακλύζονται από άγχος και πανικό, καθώς θα πρέπει να καλύψουν ογκώδεις ποσότητες ύλης. Για τον λόγο αυτό, πολλές φορές καταλήγουν στην αποστήθιση, και έτσι το μάθημα χάνει το ενδιαφέρον του και η γνώση χάνει την αξία της.

Κατόπιν, εκτός από την παράδοση της διδακτέας ύλης στους μαθητές, σκοπός του σχολείου είναι η μόρφωση, η πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου, καθώς και η προετοιμασία του ανθρώπου για το μέλλον. Όμως με το νέο σύστημα, δεν περισσεύει χρόνος για βαθυστόχαστες και ουσιώδεις συζητήσεις που θα οδηγήσουν σε μια πιο ουσιαστική μόρφωση του ατόμου. Τέλος, οι μαθητές στην ηλικία τους, καθώς βρίσκονται ακόμα στο στάδιο της εφηβείας, είναι φυσιολογικό να έχουν αρκετές ερωτήσεις για ποίκιλα θέματα. Όμως με την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων, ο χρόνος που υπάρχει δεν επιτρέπει την επίλυση τέτοιων ερωτημάτων, καθώς απαιτούν συζητήσεις μέσα στην τάξη και αρκετό χρόνο, ο οποίος δυστυχώς αφιερώνεται στην «κάλυψη της εξεταστέας ύλης».

Εγώ προσωπικά είμαι της άποψης ότι προτεραιότητα σε αυτές τις σχολικές τάξεις αποτελεί η καλλιέργεια και προετοιμασία του ανθρώπου για την αντιμετώπιση των εμποδίων που θα βρεθούν στον δρόμο του στο μέλλον και η ανάπτυξη των μαθητών σε μορφωμένους και υπεύθυνους πολίτες και καλύτερους ανθρώπους.

Ωστόσο, οι πραγματικές επιπτώσεις και συνέπειες του συστήματος θα φανούν ολοκληρωτικά μετά τις προαγωγικές σχολικές εξετάσεις του Ιουνίου. Ως τότε, μαθητές και καθηγητές, ας οπλιστούμε με υπομονή…

Πηγή: https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/anakoinoseis/322897_trapeza-thematon-giati-yp-paideias-epanaferei-mia-apotyhimeni

Κ.A.

Σχολιάστε

Top