Στα βήματα του Μότσαρτ

O Όμιλος Μουσικής … «Στα βήματα του Μότσαρτ»

Ο Όμιλος Μουσικής Παιδείας του σχολείου μας με αφορμή τα 260 χρόνια από τη γέννηση του Μότσαρτ ασχολήθηκε με τη ζωή και το έργο του μεγάλου μουσουργού. Στο πλαίσιο των πολιτιστικών προγραμμάτων πραγματοποίησε ταξίδι στην πατρίδα του την Αυστρία με θέμα W.A.Mozart «Ο Μεγάλος που έμεινε για πάντα παιδί». Τους μαθητές του Ομίλου συνόδευσαν:  η υπεύθυνη καθηγήτρια του Ομίλου Μουσικής κ. Ελπίδα Τσιραμπίδου, η κ. Βάλια Πιτερού και ο Διευθυντής του σχολείου μας, ο κ. Μανόλης Καρτσωνάκης.

Ι. SALZBURG

Η περιήγησή μας ξεκίνησε από την πόλη του Salzburg στη δυτική Αυστρία, πρωτεύουσα του ομόσπονδου κρατιδίου του Salzburg. Επισκεφτήκαμε πρώτα το παλάτι Schloss Mirabell, όπου και θαυμάσαμε τους υπέροχους κήπους του. Έπειτα ακολούθησε μία ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της πόλης, το Δημαρχείο, τον Καθεδρικό Ναό Dom όπου βαφτίστηκε ο Mozart και στα γραφικά στενάκια της. Στο τέλος της μέρας ανταμειφθήκαμε με αυστριακό καφέ και παγωτό.

austria1Την επομένη επισκεφθήκαμε το περίφημο σπίτι του Μότσαρτ στο οποίο και γεννήθηκε. Μέσα από τα αντικείμενα και τους πίνακες που είχε το μουσείο αυτό, είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια αναδρομή στο αξιοθαύμαστο παρελθόν του Μότσαρτ. Αργότερα την ίδια μέρα, πήγαμε στον καθεδρικό ναό του Salzburg, όπου και είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε τη χορωδία του ναού να τραγουδάει με συνοδεία εκκλησιαστικού οργάνου. Η επιβλητική μπαρόκ διακόσμηση μας προκάλεσε δέος σε συνδυασμό με τον μαγευτικό ήχο του εκκλησιαστικού οργάνου. Η εμπειρία αυτήaustria2 μας έμεινε αξέχαστη. Στη συνέχεια, ένα μέρος της ομάδας πήγε να γευτεί τα παγκοσμίως γνωστά σοκολατάκια Μότσαρτ, ενώ ένα άλλο τμήμα της ομάδας ακολούθησε τη διαδρομή προς το κάστρο της πόλης. Φτάνοντας στην κορυφή μείναμε έκθαμβοι από τη θέα της όμορφης πόλης.

Φεύγοντας από το Salzburg, συνειδητοποιήσαμε ότι αν και είναι μια πλέον σύγχρονη πόλη, δεν έχει χάσει την παράδοσή της και έχει διατηρήσει τα ιστορικά και πολιτιστικά της στοιχεία.

II. BIENNH

Συνεχίζοντας φτάσαμε στον επόμενο σταθμό του ταξιδιού μας, τη Βιέννη. Εκεί ξεναγηθήκαμε στην κρατική  Όπερα,  είδαμε τα μνημεία του Strauss και του Mozart, το ελληνιστικό κοινοβούλιο με την Παλλάδα Αθηνά, πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στο Kalke Village του Hundertwasser, παρακολουθήσαμε συναυλία κλασικής μουσικής με έργα Haydn στην Όπερα της Βιέννης και ξεναγηθήκαμε στο παλάτι του Σένμπρουν και το ναό του Αγ. Στεφάνου.

austria3austria4

Μοναδική και αξέχαστη εμπειρία πρόσφερε η επίσκεψή μας στο υπέροχο Σπίτι της Μουσικής (Haus der Musik), είναι ένα από τα πιο ιδιαίτερα μουσεία της Βιέννης που εξηγεί τον ήχο με ένα διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο. Αποτελείται από τέσσερις ορόφους, καθένας από τους οποίους προσφέρει μια διαφορετική εμπειρία. Ανεβαίνοντας τις σκάλες ανακαλύψαμε ότι κάθε σκαλί αντιπροσώπευε μία νότα. Έτσι, καθένας που περπατούσε πάνω στη σκάλα παρήγαγε μία μελωδία.

austria5Στον πρώτο όροφο αντικρίσαμε έναν χώρο αφιερωμένο στην Φιλαρμονική της Βιέννης, είδαμε τα εκθέματα και παίξαμε ένα παιχνίδι με ζάρια, με το οποίο καταφέραμε να συνθέσουμε δική μας μουσική.

Στον δεύτερο όροφο είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε τους ήχους που ακούει ένα έμβρυο στην κοιλιά της μητέρας του και να νιώσουμε τις δονήσεις. Στη συνέχεια μπήκαμε σε ένα δωμάτιο του οποίου τα φώτα άναβαν ή έσβηναν ανάλογα με την συχνότητα και την ένταση της φωνής μας. Έπειτα, μπήκαμε σε ένα δωμάτιο που είχε στους τοίχους του σχέδια, τα οποία όταν τα ακουμπούσαμε, παρήγαγαν διάφορους ήχους.

Ο τρίτος όροφος αποτελούταν από διάφορα δωμάτια καθένα από τα οποία ήταν αφιερωμένο σε έναν γνωστό συνθέτη, όπως ο Joseph Haydn, ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, ο Μπετόβεν, ο Σούμπερτ, ο Γιόχαν Στράους, ο Γκούσταβ Μάλερ κ.ά. Αλλά το πιο συναρπαστικό ήταν ότι μας δόθηκε η ευκαιρία να διευθύνουμε τη Φιλαρμονική της Βιέννης. Ενώ στον τέταρτο όροφο, μέσα σε μικρές αίθουσες κάναμε κάποιες ενδιαφέρουσες δραστηριότητες σε σχέση με τη μουσική και την κίνηση.

Επίσης, μας δόθηκε η δυνατότητα να επισκεφτούμε τη Musikverein, την έδρα της Φιλαρμονικής της Βιέννης καθώς και του Συλλόγου Μουσικών της Βιέννης, για αυτό και ονομάζεται έτσι. Η Musikverein αποτελείται από τις 2 κύριες αίθουσες  και 4 μικρότερες στο υπόγειο του κτιρίου. Οι αίθουσες αυτές χρησιμοποιούνται για συναυλίες, συνέδρια, ημερίδες, δεξιώσεις  και έχουν υπέροχη  ακουστική. Εντυπωσιακό είναι πως κάθε μια από τις αίθουσες που βρίσκονται  στο υπόγειο του κτιρίου είναι κατασκευασμένες από διαφορετικά υλικά που βοηθούν στην καλύτερη ακουστική.

austria6

Την Τρίτη 5 Απριλίου παρακολουθήσαμε κουαρτέτο εγχόρδων στην κρύπτη του Αγ. Πέτρου στη Βιέννη. Εκεί ακούσαμε έργα μεγάλων συνθετών, όπως  Mozart, Vivaldi, Schubert, Bach και Beethoven. Η συναυλία μας συνεπήρε και μαγευτήκαμε από την υπέροχη μουσική και συνολικά ήταν μια βραδιά που θα μας μείνει αξέχαστη.

Μια ακόμα σημαντική επίσκεψη που δεν πρέπει να παραλείψουμε ήταν η επίσκεψή μας στο σπίτι του  Mozart, καθώς ο κύριος στόχος της εκδρομής ήταν να μάθουμε περισσότερα πράγματα για τη ζωή και το έργο του.  Παρόλο που ο Mozart έζησε σε πολλά διαφορετικά σπίτια στη Βιέννη, έχει παραμείνει ένα μοναδικό διαμέρισμα μέχρι και σήμερα, που είναι ακριβώς όπως όταν ζούσε εκεί ο μεγάλος συνθέτης. Βρίσκεται στην οδό Domgasse 5 και ήταν το σπίτι του Mozart από το 1784 ως το 1787.

Τέλος, πραγματοποιήσαμε επίσκεψη στη Συλλογή παλαιών μουσικών οργάνων στο Neue Burg και στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης.

austria7

Συνολικά από αυτήν την επίσκεψη αποκομίσαμε γνώσεις όχι μόνο στη μουσική, αλλά και στην ιστορία και στη ζωγραφική. Επιπροσθέτως, αποκτήσαμε νέες εμπειρίες που θα μας ακολουθούν για όλη μας τη ζωή. Εκτιμήσαμε την κάθε στιγμή και περάσαμε εκπληκτικά. Η συνεργασία μαθητών και καθηγητών ήταν πολύ καλή και έτσι καταφέραμε να πραγματοποιήσουμε μια τόσο επιτυχημένη εκδρομή.