ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΜΥΝΑΣ (Άρθρα μαθητών της Β΄ Λυκείου)

Η παραπληροφόρηση και ο αντίκτυπός της στην κοινωνία

Στη σύγχρονη εποχή, που ο κόσμος έχει προσαρμοστεί και σχεδόν εξαρτάται από το διαδίκτυο και τα νέα τεχνολογικά μέσα, υπάρχει μια έντονη αμφιθυμία και σύγχυση σχετικά με την «πληροφόρηση».

Στο διαδίκτυο ιδιαίτερα, όπου εντοπίζεται μία άβυσσος πληροφοριών, παρατηρείται το φαινόμενο της παραπληροφόρησης, η οποία ευθύνεται για την σύγχυση αυτή και επηρεάζει αρνητικά την κριτική σκέψη των επισκεπτών του. Λόγω του όγκου των πληροφοριών, πολλές φορές οι αναγνώστες συναντούν δημοσιεύματα με ανακριβές ή αναληθές περιεχόμενο και το κοινό παρασύρεται από την αληθοφάνειά του. Αυτό συμβαίνει, καθώς τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι δεν μπαίνουν στη διαδικασία να διασταυρώσουν την είδηση, αλλά υποκύπτουν στη «δελεαστικότητα» και στη «λεπτή εξαπάτηση» μιας καλοσχεδιασμένης προβολής .

fake news 8

Ακόμη, λόγω των δυνατοτήτων που προσφέρει το διαδίκτυο για τη δημιουργία παραστατικότερων και αληθοφανέστερων δημοσιευμάτων με την επισύναψη φωτογραφιών και συνδέσμων, αποδεικνύεται περίτρανα ότι ο αναγνώστης-θεατής εμπιστεύεται ευκολότερα το περιεχόμενο της είδησης, καθώς τα πολυμέσα τού δημιουργούν ένα αίσθημα οικειότητας. Μη ξεχνάμε ότι πλέον στα μέσα εργάζονται και πολλοί ειδικοί ψυχολόγοι και επικοινωνιολόγοι που γνωρίζουν καλά πώς να επηρεάζουν τις συνειδήσεις των πολιτών…

Συνεπώς, οι αναγνώστες πρέπει να είναι υποψιασμένοι σχετικά με την ενημέρωση στο διαδίκτυο, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ξεχωρίζουν τις ανυπόστατες και αβάσιμες πληροφορίες από τις πραγματικές ειδήσεις. Πώς όμως θα γίνει αυτό; Είναι αναγκαίο πριν κοινοποιήσουν οτιδήποτε (είτε δημοσίευμα είτε απλές πληροφορίες) να κρίνουν ορθολογικά το περιεχόμενο της πληροφορίας, να ερευνούν την προέλευσή της καθώς και την αξιοπιστία τόσο του υπογράφοντος όσο και του μέσου. Επίσης, προτού βιαστούν να πάρουν θέση σε ένα ζήτημα, πρέπει να εμβαθύνουν περισσότερο, συλλέγοντας πληροφορίες και ιδέες πάνω σε αυτό, συνδυάζοντάς τις φυσικά και με την προσωπική τους αντικειμενική άποψη και κρίση, χωρίς να παρασύρονται από προκαταλήψεις και συναισθηματισμούς.

fake news 4

Επιπρόσθετα, για την αντιμετώπιση της κατάστασης αυτής μπορεί να συμβάλει και η Πολιτεία. Είναι απαραίτητη η θέσπιση νόμων σχετικά με «το τι μπορεί» να αναρτά ο καθένας, αποτρέποντας έτσι τις παραπλανητικές απόπειρες ορισμένων κακόβουλων χρηστών του διαδικτύου, των οποίων στόχος είναι η δημιουργία σύγχυσης στους πολίτες κι η διασπορά θεωριών συνωμοσίας, δίνοντας έτσι έκταση σε ειδήσεις που πολλές φορές είναι ανάξιες της προσοχής και της δημοσιότητας που λαμβάνουν. Επίσης, το Κράτος πρέπει να επιβάλλει σοβαρές κυρώσεις στα άτομα που παρακάμπτουν με δόλιο τρόπο τις δεοντολογικές αρχές που οφείλουν να διέπουν την ενημέρωση -διαδικτυακή και μη- συνετίζοντας έτσι τους πιθανούς μελλοντικούς παραβάτες.

Συμπερασματικά, αν το διαδίκτυο γίνει ένα μέρος πιο προσιτό προς την ορθή πληροφόρηση των πολιτών, θα μετατραπεί σε ένα ακόμη πολυτιμότερο εργαλείο που θα διευκολύνει τις ζωές μας, ενημερώνοντάς μας για ειδήσεις εντός κι εκτός συνόρων, χωρίς να έχουμε την προκατάληψη και τον φόβο για τυχόν ανακρίβειες και ψέματα.

Άρθρο μαθητή της Β΄ Λυκείου

fake news 1

Μέσα Μαζικού «Επηρεασμού»

Πρόσφατα διάβασα ένα άρθρο σε μiα ιστοσελίδα, το οποίο αποτέλεσε αφορμή για τη σημερινή μου ανάρτηση. Στη σύγχρονη εποχή, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ασκούν -είτε μας αρέσει είτε όχι- μεγάλη επιρροή στις κοινωνικές αντιλήψεις. Ιδίως οι εικόνες που προβάλλουν έχουν συνέπειες στην ψυχολογία όλων και, ειδικά, των νέων.

Τα social media και ο Τύπος συνεχίζουν να δημιουργούν μια πραγματικότητα συχνά δραματοποιημένη με πλαστά γεγονότα και θεωρίες. Αν και τα Μ.Μ.Ε. προσφέρουν την ευκαιρία ενημέρωσης σε όλους τους ανθρώπους, τα πρότυπα και οι ειδήσεις που παρουσιάζονται, χρησιμοποιούνται συνήθως με τέτοιο τρόπο, ώστε να προβάλλεται η βία και οι διασημότητες, παρά τα σοβαρά προβλήματα της κοινωνίας. Όλα αυτά τα μέσα βρίθουν σκανδαλοθηρικού περιεχομένου, προκειμένου να κερδίσουν την προσοχή της μάζας των αναγνωστών. Στα δελτία ειδήσεων, συγκεκριμένα, οι ειδήσεις είναι κυρίως αρνητικές και η βία είναι πάντα κομμάτι της ειδησεογραφίας, καθώς και τα -σε αυξημένο βαθμό- εγκλήματα. Αναδεικνύονται και υπερτονίζονται, δηλαδή, οι άσχημες πτυχές της καθημερινότητας και γι΄αυτόν τον λόγο μερίδα των πολιτών επιλέγει να μην παρακολουθεί καθημερινά τις ειδήσεις. Συμπερασματικά, φαίνεται πως τα Μ.Μ.Ε. διασπείρουν τον φόβο και προωθούν αρνητικά πρότυπα και παραβατικές συμπεριφορές.

fake news 7

Οι νέοι, ειδικότερα, έρχονται συνεχώς σε επαφή με τις ειδήσεις αυτές από τα Μ.Μ.Ε. εν συνόλω, και γι΄ αυτόν τον λόγο παρατηρείται αύξηση του αρνητισμού και του πεσιμισμού μεταξύ άλλων ψυχολογικών και συμπεριφορικών προβλημάτων. Οι έφηβοι, όταν έρχονται αντιμέτωποι με τα προβλήματα του κόσμου των ενηλίκων (όπως πολλοί τα θεωρούν) αποκτούν μια στάση απαισιόδοξη προς το μέλλον τους, μια μάλλον κυνική στάση προς την πραγματικότητα. Συγχρόνως, λόγω της αυξημένης βίας που προβάλλεται μέσω των Μ.Μ.Ε. μεγάλη μερίδα της νεολαίας εθίζεται σε τέτοιες σκηνές στην καθημερινότητά της, γεγονός που οδηγεί ασυνείδητα σε βιαιοπραγίες. Στα ανήλικα άτομα παρατηρείται, επίσης, αυξημένο άγχος, όχι μόνο λόγω των καθημερινών αυξημένων απαιτήσεων, αλλά και της πίεσης που δέχονται από το κοινωνικό τους περιβάλλον για την αποδοχή της μαζικής κουλτούρας της βίας.

1

Συμπερασματικά, τα Μ.Μ.Ε. και οι εικόνες που παρουσιάζουν, λειτουργούν δυστυχώς επιζήμια, διότι αντί να ενημερώνουν τους ανθρώπους, τους παραπληροφορούν και τους φοβίζουν εκθέτοντάς τους σε σκηνές βίας. Αναμφίβολα, η πιο ευπαθής σε αυτό το φαινόμενο ομάδα είναι οι νέοι, καθώς εκείνοι αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στην αλληλεπίδραση με τα κοινωνικά μέσα.

Άρθρο μαθήτριας Β΄ Λυκείου

Παρουσίαση βιβλίου «Προπαγάνδα & Παραπληροφόρηση», του Άρη Χατζηστεφάνου

1 Σχόλιο

  1. Πολύ εύστοχα αμφότερα τα άρθρα του μαθητή και της μαθήτριας του σχολείου μας, που αν μη τι άλλο φανερώνουν πως πολλοί νέοι μας -ευτυχώς- διαθέτουν κρίση και ωριμότητα, ώστε να μη πέφτουν θύματα της προπαγάνδας και της παραπληροφόρησης που -δυστυχώς- οργιάζουν στα μέσα ενημέρωσης σήμερα. Θα πρότεινα, επίσης, να αφιερώσετε χρόνο στη θέαση των βίντεο που έχουν επιλεγεί ως συνοδευτικά των ανωτέρω άρθρων, γιατί προσφέρουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα πάνω στο ζήτημα της παραπληροφόρησης.

Υποβολή απάντησης