Η ελληνική επανάσταση του 1821, δεν έχει επηρεάσει μόνο την ιστορία. Αντιθέτως, έχει επηρεάσει πολύ κι άλλους παράγοντες, όπως την τέχνη. Πολλοί Έλληνες και ξένοι ζωγράφοι, προσπάθησαν να αποτυπώσουν τα γεγονότα, τις ένδοξες νίκες, τις ήττες, την ταλαιπωρία, αλλά και την περηφάνια και τη λεβεντιά των Ελλήνων αγωνιστών. Παρακάτω, βλέπουμε μερικούς από αυτούς τους πίνακες, «γεννημένους» από την επανάσταση.
Ο πίνακας «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» απεικονίζει μια γυναίκα που φοράει παραδοσιακή στολή, ξεκούμπωτη στο στήθος, να κοιτάζει προς τον θεατή απεγνωσμένη. Το κεφάλι της είναι ελαφρώς γερμένο προς τα αριστερά του πίνακα. Στα πόδια της, είναι τα ερείπια του Μεσολογγίου, τα οποία έχουν πλακώσει έναν πολεμιστή. Στο πίσω μέρος του πίνακα, στέκεται ένας άντρας με κίτρινο τουρμπάνι, ο οποίος υψώνει μια σημαία στο έδαφος. Η γυναίκα, συμβολίζει τη μαχήτρια Ελλάδα, ενώ ο άντρας τον κατακτητή
Ο πίνακας του Νικόλαου Γύζη «Η δόξα των Ψαρών», είναι ένας πίνακας εμπνευσμένος από το ποίημα του Διονύσιου Σολωμού «Η καταστροφή των Ψαρών». Απεικονίζει τη δόξα η οποία φοράει λευκό χιτώνα, να περπατάει στα κατεστραμμένα Ψαρά. Παρόλο που τα Ψαρά ηττήθηκαν από τον Τουρκικό ζυγό, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει το γεγονός με μια διαφορετική οπτική γωνία, παρουσιάζοντας τους Έλληνες αγωνιστές σαν νικητές.
«Η έξοδος του Μεσολογγίου»Θεόδωρος Βρυζάκης. Ο πίνακας αυτός αποτελείται από τρία επίπεδα. Στο πάνω τμήμα, στον ουρανό, απεικονίζεται ο Παντοκράτορας, τριγυρισμένος από Αγγέλους. Στο μεσαίο τμήμα του πίνακα, διακρίνονται οι Έλληνες αγωνιστές, που συγκρούονται με την τουρκική δύναμη, πάνω σε μία ασταθή γέφυρα. Ο κεντρικός ήρωας του πίνακα, κρατάει την ελληνική σημαία υψωμένη στον αέρα, ενώ μαζί με τους συμπολεμιστές του ορμάει προς το μέρος των Τούρκων. Μεταξύ των ανδρών, διακρίνονται και γυναίκες. Στο κάτω μέρος του πίνακα, βλέπουμε δύο νεκρές μητέρες, οι οποίες ακόμα κρατάνε τα βρέφη τους. Στο δεξί μέρος του πίνακα, βλέπουμε μερικούς από τους κατακτητές, οι οποίοι προσπαθούν να ανέβουν δύο σκάλες, για να κρεμάσουν τη σημαία τους. Μέσα από τον πίνακα, ο καλλιτέχνης μας παρουσιάζει τη θυσία των Ελλήνων για την ελευθερία και τον πατριωτισμό τους, φέρνοντάς τους σε αντίθεση με τους Τούρκους κατακτητές.
Ο πίνακας «Η Ελλάς ευγνωμονούσα», απεικονίζει μια γυναίκα, ντυμένη αρχαιοπρεπώς, με στεφάνι στην κόμη, να βρίσκεται ανάμεσα σε γνωστούς ήρωες και οπλαρχηγούς της ελληνικής επανάστασης. Τα χέρια της είναι απλωμένα, ενώ τα δεσμά της σκλαβιάς που έδεναν τα πόδια της είναι σπασμένα. Στη γυναίκα αυτή, προσφέρεται ένας σωρός νομισμάτων. Η γυναίκα συμβολίζει την Ελλάδα μετά την απελευθέρωσή της. Τα απλωμένα της χέρια είναι σύμβολο προστασίας και εναγκαλισμού σε αυτούς που τη βοήθησαν, ενώ ο σωρός των νομισμάτων συμβολίζει την περιουσία που διαθέτουν οι αγωνιστές για την ανασυγκρότησή της.
Ιουλία Σοκολάκη Α4