Ο εθισμός στα βιντεοπαιχνίδια ακούγεται συχνά ως ένας αόρατος εχθρός, σχεδόν ανύπαρκτος. Στις αρχές του 2018 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έλαβε απόφαση ότι ο εθισμός στα ηλεκτρονικά παιχνίδια εντάσσεται στη λίστα των ψυχικών νόσων. Επίσης, στην αναθεωρημένη έκδοση των διαταραχών, θα συμπεριλαμβάνεται η νόσος με την ονομασία «gaming disorder» (διαταραχή βιντεοπαιχνιδιών). Επισημαίνεται ότι το εγχειρίδιο με ονομασία «Διεθνής Στατιστική Ταξινόμηση των Νόσων και των Σχετικών Προβλημάτων Υγείας», ICD αποτελεί οδηγό για τους γιατρούς και τους ερευνητές σχετικά με το θέμα της ανίχνευσης και διάγνωσης των ασθενειών. Στο προσχέδιο του 11ου ICD η διαταραχή βιντεοπαιχνιδιών περιγράφεται ως «επίμονη ή υποτροπιάζουσα συμπεριφορά τόσο σοβαρή, ώστε να αποκτά προτεραιότητα έναντι των λοιπών ενδιαφερόντων της ζωής».
Πώς αντιμετωπίζονται τα ανησυχητικά συμπτώματα της νόσου?
Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο του 11ου ICD, η διάγνωση της διαταραχής βιντεοπαιχνιδιών πρέπει να γίνεται από τους γιατρούς, εφόσον τα συμπτώματά της επιμένουν επί ένα τουλάχιστον έτος. Βέβαια, εάν διαπιστωθεί σοβαρή διαταραχή, τότε το χρονικό διάστημα που απαιτείται, για να ορισθεί η διάγνωση είναι μικρότερο.
Ενδείξεις – κριτήρια της νόσου αποτελούν :
- Η συχνότητα
- Η ένταση
- Η διάρκεια
Οι οδηγίες της Αμερικάνικης Παιδιατρικής Εταιρίας :
- Η χρήση οθονών πρέπει να αποφεύγεται στα παιδιά κάτω των 18 μηνών, με μόνη εξαίρεση την επικοινωνία μέσω βιντεοκλήσης.
- Για τα παιδιά από 18 μηνών έως 2 ετών, η Ακαδημία αναφέρει ότι, αν οι γονείς αποφασίσουν να παραχωρήσουν στα παιδιά τους πρόσβαση στα ψηφιακά μέσα, καλό είναι να επιλέξουν ποιοτικά προγράμματα (π.χ. εκπαιδευτικού περιεχομένου). Είναι σημαντικό να τα παρακολουθούν μαζί με τα παιδιά τους, ώστε να τα βοηθήσουν να κατανοήσουν τι ακριβώς βλέπουν.
- Για τα παιδιά 2 έως 5 ετών συνιστάται έως μία ώρα μπροστά στην οθόνη την ημέρα. Και στην περίπτωση αυτή προτείνεται επίβλεψη των παιδιών κατά τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών.
- Για τα παιδιά 6 ετών και άνω, οι γονείς πρέπει να θέσουν όρια για τον επιτρεπόμενο χρόνο χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών μέσα στη μέρα. Ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά αυτής της ηλικίας είναι να μην περνούν χρόνο μπροστά στην οθόνη, γιατί είναι εις βάρος άλλων σημαντικών για την υγεία τους δραστηριοτήτων, όπως η σωματική άσκηση και ο ύπνος.
- Ειδικότερα, οι νέοι χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες, για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και να ενισχύσουν τις επιδόσεις τους. Υπό το πρίσμα αυτό οι γονείς και οι ειδικοί θα πρέπει να παίξουν τον ρόλο του μέντορα, μαθαίνοντας στα παιδιά από νωρίς να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές συσκευές, για να ενημερωθούν, να επικοινωνήσουν και να δημιουργήσουν.
Πηγή : http://www.tanea.gr
Παυλίνα Μελετλίδου, μαθήτρια της Β΄ Τάξης