Bullying: ένα απλό πείραγμα ή μαρτύριο;

Γράφει η Νέζη Αντελίνα, μαθήτρια του Γ4 τμήματος.                     

Με αφορμή περιστατικά σχολικού εκφοβισμού που ακούμε καθημερινά να συμβαίνουν σε διάφορα σχολεία της Ελλάδας, αποφάσισα να γράψω ένα άρθρο σχετικό με τον σχολικό εκφοβισμό,γιατί, ειδικά τα τελευταία χρόνια, το φαινόμενο αυτό παρατηρείται συχνότερα και μάλιστα, γίνεται με σκληρό τρόπο.

Όμως, για να μπορεί να αναλυθεί αυτό το ζήτημα, πρέπει να γνωρίζουμε τι είναι για να μπορούμε να διαπιστώνουμε πότε συμβαίνει. Ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς, όπως είναι γνωστός στους περισσότερους, το bullying είναι μία συνειδητή επιθετική πράξη, στάση ή χειρισμός εναντίον ενός ατόμου ή αριθμού ατόμων, η οποία επιχειρείται από ένα ή περισσότερα άτομα. Πιο απλά, όταν ένας μαθητής, ή περισσότεροι, ενοχλούν, κοροϊδεύουν, χτυπούν κάποιον άλλο μαθητή.

Ο σχολικός εκφοβισμός έχει πολλές μορφές, μπορεί να πραγματοποιηθεί, δηλαδή, με πολλούς τρόπους. Αρχικά, υπάρχει η ψυχολογικά βία, η οποία είναι η πιο συχνή, και εκδηλώνεται με πειράγματα, παρατσούκλια και κοροϊδία, στην αρχή, αλλά μετά μπορεί να εξελιχθεί σε εξύβριση, ταπείνωση, εξευτελισμό, ρατσιστικά σχόλια και απειλές. Επίσης, μία άλλη μορφή του bullying είναι η σωματική βία, δηλαδή τα χτυπήματα, τα σπρωξίματα και τα στριμώγματα απέναντι στο θύμα. Επιπλέον, υπάρχει και η σεξουαλική βία που μπορεί να πάρει τη μορφή σεξουαλικών σχολίων, ενοχλητικών αγγιγμάτων και κάθε είδους ασέλγειας. Μία άλλη μορφή σχολικού εκφοβισμού είναι η οικονομική εκμετάλλευση. Δεν είναι λίγες οι φορές που το θύμα απειλείται από τους θύτες με σκοπό την κλοπή προσωπικών του αντικειμένων. Οι μορφές αυτές υπήρχαν πάντα, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει προστεθεί ακόμα μία που δε θα μπορούσε να είναι άλλη από τον διαδικτυακό εκφοβισμό. Ο διαδικτυακός εκφοβισμός θεωρείται μία από τις σοβαρότερες μορφές και ένας λόγος γι’ αυτό είναι το γεγονός ότι ο θύτης μπορεί να «κρύβεται» πίσω από την ανωνυμία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να ενοχλεί το θύμα χωρίς να αναγνωρίζεται.

Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να μην ακούγεται πολύ σοβαρός σε κάποιους, επειδή γίνεται από παιδιά, αλλά πραγματικά έχει τρομακτικές συνέπειες για το θύμα σε οποιαδήποτε μορφή κι αν γίνεται. Καταρχάς, υπάρχουν σωματικές συνέπειες, γιατί σε πολλές περιπτώσεις το παιδί δέχεται σωματική βία. Μάλιστα, πολύ συχνά προκαλούνται σοβαροί τραυματισμοί και δε μιλάμε για μία απλή γρατζουνιά ή κάτι παρόμοιο. Επίσης, για το θύμα, λόγω της κατάστασης που επικρατεί στο σχολείο, υπάρχουν και αμέτρητες ψυχολογικές συνέπειες, φυσικά. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να αρχίσει να αγχώνεται πολύ εύκολα ή να αποκτήσει πολλές φοβίες, ακόμα και να του δημιουργούνται εφιάλτες τη νύχτα. Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι αυτό το παιδί θα δυσκολευτεί γενικότερα στην καθημερινή του ζωή, λόγω του εκφοβισμού κι όχι μόνο στο σχολείο. Εκτός από αυτά, παρατηρείται συχνά στους μαθητές, οι οποίοι δέχονται bullying, το φαινόμενο να μη θέλουν να πηγαίνουν σχολείο, κάτι λογικό, αν έχουν αυτή την αντιμετώπιση από τους συμμαθητές τους, κι έτσι να κάνουν πολλές απουσίες. Κι, όταν είναι στην τάξη, όμως να φοβούνται να συμμετέχουν στο μάθημα και να εκφράσουν τις απορίες τους. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μειώνεται η επίδοσή τους σε μεγάλο βαθμό.

Οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι εμείς οι μαθητές περνάμε ένα μεγάλο και πολύ σημαντικό τμήμα της ημέρας μας στο σχολείο. Είναι σαν το δεύτερο σπίτι μας. Είναι δυνατόν ένα παιδί να περνάει τόσο άσχημα στο σπίτι του; Εμείς, λοιπόν, όταν βλέπουμε να ασκείται βία, δεν πρέπει να το αφήνουμε χωρίς να  κάνουμε κάτι. Κατά τη γνώμη μου, έχουμε υποχρέωση να προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, για να προστατεύσουμε αυτό το παιδί.

2 Σχόλια

  1. Πολύ σωστά, Αντελίνα! Όλοι έχουμε καθήκον να αποτρέπουμε και να στηλιτεύουμε τέτοιες ανάρμοστες συμπεριφορές στον χώρο του σχολείου, αλλά και να απομονώνουμε όποιον τις εκδηλώνει.

Υποβολή απάντησης