
Tο σχολείο μας συμμετέχοντας στην παναττική δράση «Καταγράφω τη βιοποικιλότητα στη Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας & επιτυγχάνω την ανθεκτικότητα μέσω συμμετοχικών διαδικασιών» που εντάσσεται στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Μνημονίου Συνεργασίας ανάμεσα στο Κ.Ε.ΠΕ.Α. του Μητροπολιτικού Πάρκου «Αντώνης Τρίτσης» και στο έργο ARSINOE του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, υλοποίησε συναφές περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο «Η Βιοποικιλότητα στη γειτονιά μας».
Ένας στόχος της προαναφερθείσας συλλογικής δράσης είναι να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των μαθητών/-τριών στη συλλογή παρατηρήσεων φυτών και ζώων της Αττικής, με στόχο την καταγραφή και την ανάδειξη της βιοποικιλότητας στην περιοχή που ζουν.
Για ποιο λόγο, όμως γίνεται η καταγραφή; Από το 1970 έως το 2018 έχει χαθεί το 69% της βιοποικιλότητας στη Μεσόγειο, ενώ σε 30 χρόνια προβλέπεται κατάρρευσή της. Ζοφερή πρόβλεψη, αν σκεφτούμε ότι η βιοποικιλότητα μετριάζει την κλιματική αλλαγή, διότι δεσμεύει το 30% του CO2.. Επιπλέον, ήδη η θερμοκρασία του πλανήτη έχει αυξηθεί κατά 1,50 C, ενώ στην Ευρώπη κατά 2ο C.
Η μέτρηση της βιοποικιλότητας είναι δύσκολη και δύσκολα λαμβάνονται μέτρα προστασίας της. Μια καινοτόμος μέθοδος μέτρησης της βιοποικιλότητας γίνεται μέσω του Συμμετοχικού Παρατηρητηρίου Πολιτών με τη συλλογή δεδομένων μέσω γεωγραφικών εικόνων και την καταχώρησή τους στην πλατφόρμα minka. Αυτή η βάση δεδομένων είναι πολύτιμη για τους ερευνητές που μελετούν την αστική χλωρίδα και πανίδα και εργάζονται για λύσεις προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή που είναι ήδη εδώ, χωρίς επιστροφή. Οι λύσεις, όμως, χρειάζονται δεδομένα, γιατί όπως ισχυρίστηκε ο Peter Drucker, δεν μπορείς να διαχειριστείς κάτι που δεν μπορείς να μετρήσεις.
Ως εκ τούτου, οι μαθητές/τριες του Β1 με τις συντονίστριες καθηγήτριες Γιαννακάκου Σταυρούλα και Κοβάνη Ρεβέκα επισκέφτηκαν περιοχές της Δυτικής Αττικής, Ελευσίνα, Νέα Πέραμο, Αιγάλεω, Χαϊδάρι προκειμένου να φωτογραφίσουν φυτά και ζώα της Δ. Αττικής, με στόχο την καταγραφή και την ανάδειξη της βιοποικιλότητας στην περιοχή που ζουν.
Με τη βοήθεια το ψηφιακού εργαλείου https://identify.plantnet.org/el αναγνώρισαν το επιστημονικό όνομα των φυτών από τις φωτογραφίες τους, και ακολούθως ανέβασαν τις φωτογραφίες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα minka, ενεργώντας ως επιστήμονες.
Στο πλαίσιο των εξορμήσεων στη φύση ήρθαν σε επαφή με τη χλωρίδα και την πανίδα, έμαθαν το όνομα πολλών φυτών και ζώων, άκουσαν για τη χρησιμότητα της βιοποικιλότητας ως σημαντικού ρυθμιστή του κλίματος του πλανήτη και απόλαυσαν τη γαλήνη του φυσικού τοπίου.
Τις ώρες εργασίας στην αίθουσα της Βιβλιοθήκης του σχολείου μας, αναζήτησαν επιπλέον υλικό για τον ορισμό της βιοποικιλότητας, τους λόγους μείωσής της σε απειλητικό βαθμό για τη βιωσιμότητα του πλανήτη, τα μέτρα που πρέπει επειγόντως να ληφθούν και το αξιοποίησαν με τη δημιουργία ενός αρχείου διαφανειών (ppt). Επίσης, κατέγραψαν πληροφορίες για την ιστορία της λίμνης Κουμουνδούρου (δύο λίμνες στα αρχαία χρόνια με το όνομα Ρειτοί) και διασκέδασαν με ένα ψηφιακό σταυρόλεξο που είχαν ετοιμάσει οι καθηγήτριές τους για να «ελέγξουν» τις γνώσεις τους.
Ως ενεργοί πολίτες αποφάσισαν να αναλάβουν τις εξής δράσεις: φύτευση σπόρων και φυτών σε κατάλληλους χώρους του σχολείου για την αισθητική τους αναβάθμιση, προσκαλώντας συμμαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς να συνδράμουν στη συλλογή και στη φύτευση και στην τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης σε όλες τις αίθουσες του σχολείου.
Τέλος, όλο το project του περιβαλλοντικού προγράμματος έχει αποτυπωθεί σε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με τη χρήση του εργαλείου ψηφιακής αφήγησης book creator.
Πατήστε πάνω στον υπερσύνδεσμο https://read.bookcreator.com/gUCqidp9ksYuiLVH76nHusopZm82/sF51f_2nSpS9fcNHODehmA για να το «ξεφυλλίσετε».
Οι καθηγήτριες
Γιαννακάκου Σταυρούλα – Κοβάνη Ρεβέκα

