Η …Μόδα με άλλο μάτι. Βιώσιμη, κυκλική, οικολογική μόδα!

          Εξωτερικός συνεργάτης:  Γεωργιάδης Αναστάσιος Β4

Βιώσιμη μόδα σημαίνει λιγότερη σπατάλη, ανακυκλώσιμα υλικά, διαχρονική μόδα, οικολογικές πρακτικές.

Εξοικονόμηση νερού, επικίνδυνα χημικά, κακοποίηση ζώων, μείωση σπατάλης, ανακύκλωση, δίκαιες αποδοχές, είναι μερικά από τα ζητήματα που απαντούν οι εταιρίες βιώσιμης μόδας.

 

Βιώσιμη, οικολογική, ηθική, «αργή» όπως και να την αποκαλούμε το σίγουρο είναι πως μιλάμε για τη μόδα που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα του πλανήτη και ήρθε για να μείνει. Δεκάδες brands, ανάμεσά τους και πολλά κορυφαία, προσαρμόζουν τις συλλογές (collections) και τις πρακτικές τους στα νέα δεδομένα που δημιουργούν η προστασία του περιβάλλοντος, οι δίκαιες εργασιακές συνθήκες και τα ανακυκλώσιμα υλικά. Από τις ενεργειακές πρακτικές που χρησιμοποιούν στις εγκαταστάσεις τους, μέχρι τον τρόπο αποστολής των προϊόντων, είναι ένα μεγάλο ταξίδι και για μια απόλυτα ηθική και βιώσιμη διαδρομή, σίγουρα υπάρχουν πολλές δυσκολίες(μη ξεχνάμε ότι ο χώρος της μόδας αποτελεί δυστυχώς, ένας από τους κύριους παράγοντες μόλυνσης του περιβάλλοντος). Η συνεχώς αυξανόμενη συνείδηση των καταναλωτών προς το δίκαιο εμπόριο και την βιώσιμη μόδα, έχει ωθήσει πολλές εταιρείες fast fashion(γρήγορη μόδα) σε αναζήτηση υλικών που είναι φιλικά προς το περιβάλλον, ανακυκλώσιμα και οργανικά, αλλά και στο να ακολουθούν το πρωτόκολλο του δίκαιου εμπορίου. Δεν αποτελεί μυστικό το γεγονός πως μέχρι πρόσφατα η βιομηχανία της μόδας έχει ακολουθήσει πέρα για πέρα καταστροφικές προς το περιβάλλον επιλογές. Επίσης εκμεταλλευόμενοι τους ανύπαρκτους εργασιακούς νόμους, το χαμηλό κόστος του εργατικού δυναμικού και την οικονομική αδυναμία χωρών όπως η Ινδία και η Κίνα, πολλές εταιρείες παραγωγής ρούχων στράφηκαν προς αυτές τις χώρες για να παράγουν τα προϊόντα τους με υλικά χαμηλού κόστους και ποιότητας, αγνοώντας τις συνέπειες που έχουν στο περιβάλλον, στην κουλτούρα και στις τοπικές κοινωνίες οι εξευτελιστικά χαμηλοί μισθοί και οι ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας.

 

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της επιτροπής του ΟΗΕ, η βιομηχανία είναι υπεύθυνη για το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως, αλλά και για το 20% των υδάτινων αποβλήτων. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, καταναλώνει και τεράστιες ποσότητες ενέργειας, περισσότερο και από την ναυτιλιακή και αεροπορική βιομηχανία μαζί, για τους λόγους αυτούς, όλο και περισσότερα brands έχουν αρχίσει να εντάσσουν τη βιωσιμότητα στην εταιρική στρατηγική τους, βάζοντας ως στόχο να μειώσουν την σπατάλη του νερού, τη χρήση συνθετικών υφασμάτων και τη χρήση χημικών στη παραγωγή πρώτων υλών όπως το βαμβάκι. Η παραγωγή υφασμάτων από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια τα οποία συλλέγονται από ωκεανούς και θάλασσες ίσως αποτελέσει και την σωτήρια λέμβο του συγκεκριμένου τομέα, αφού για κάθε δύο κιλά «ωκεάνιου υφάσματος» που παράγεται,  ένα κιλό απορριμμάτων αφαιρείται από τα ύδατα, ενώ ένα μέτρο υφάσματος ισοδυναμεί με 26 μπουκάλια, ας έχουμε υπόψη μας ότι τα τελευταία 7χρόνια τέσσερα δισεκατομμύρια χρησιμοποιημένων πλαστικών μπουκαλιών μετατράπηκαν σε νήματα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε εδώ ότι ο πολυεστέρας είναι το πιο διαδεδομένο κλωστοϋφαντουργικό προϊόν στον κόσμο – αποτελεί το 55% της παγκόσμιας αγοράς και από το οποίο παρασκευάζονται και τα περισσότερα μπουκάλια νερού. Σύμφωνα με το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Περιβάλλοντος, η μηχανική ανακύκλωση πλαστικών μπουκαλιών έχει την δυνατότητα να παράγει 59% λιγότερη ενέργεια σε σύγκριση με τον παρθένο πολυεστέρα, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της εξάρτησής μας από το αργό πετρέλαιο για την δημιουργία πλαστικών και πολυεστέρα. Για το λόγο αυτό η Unifi, μία εταιρεία υλικών, αποφάσισε να αναπτύξει μία καινοτόμα ιδέα το Repreve,τo Repreve είναι μία ίνα κατασκευασμένη από πλαστικά μπουκάλια τα οποία έχουν συλλεχθεί από ωκεανούς και θάλασσες συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στην πτώση της θαλάσσιας μόλυνσης, καλό είναι να σημειώσουμε εδώ και την ελληνική πρωτοβουλία Enaleia που συγκέντρωσε περισσότερα από 20.000 κιλά μεταχειρισμένων διχτυών και τα ανακύκλωσε σε 260.000 ζευγάρια κάλτσες, αποτρέποντας τη ρύπανση των ωκεανών και παρέχοντας επιπλέον εισόδημα σε 1.000 ψαράδες της περιοχής.

 Δεν θα πρέπει εδώ να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι η μεγαλύτερη πηγή οξυγόνου της Γης, ο Αμαζόνιος, φέτος έχασε αρκετά χιλιάδες στρέμματα λόγω πυρκαγιάς με αποτέλεσμα να βιώνουμε όλο και περισσότερο τις αλλαγές του καιρού και της φύσης στην καθημερινότητά μας, για το λόγο αυτό ήδη σε πολλά μέρη του κόσμου όπως στην Καλιφόρνια, έχει απαγορευτεί η χρήση αληθινής γούνας σε ρούχα και φυσικά οι μεγάλες καμπάνιες σε όλο τον κόσμο τονίζουν την ανάγκη για απομάκρυνση του ζωικού δέρματος από τη μόδα.

Σίγουρα, τα πιο οικολογικά και ηθικά brands είναι πιο ακριβά από τη fast fashion (γρήγορη μόδα) βιομηχανία, αλλά αυτό δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία για την προτίμηση της εύκολης λύσης. Τα πρώτα βήματα  λοιπόν έχουν αρχίσει να γίνονται και μερικά παραδείγματα αυτών είναι ο Ιταλικός οίκος  Valentino, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί από την Green Peace ως τον πιο πράσινο οίκο υψηλής ραπτικής, για τις πολιτικές του κατά της αποψίλωσης των δασών και κατά των απορριμμάτων από την παραγωγή υφασμάτων. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η σχεδιάστρια Stella McCartney, η οποία χρησιμοποιεί όλο και περισσότερα ανακυκλώσιμα υλικά, ενώ μειώνει σταθερά κάθε χρόνο τις εκπομπές αερίων κατά την παραγωγή. Φυσικά, δεν χρησιμοποιεί ποτέ γούνα η δέρμα ζώων στα σχέδια της και επιδιώκει την εύρεση βιώσιμων εναλλακτικών στα ζωικά προϊόντα. Στα πιο οικολογικά brands πολυτελείας είναι και ο οίκος Hermes, o οποίος ακολουθεί  σταθερά τις συστάσεις για χαμηλές εκπομπές άνθρακα.  Δεν είναι όμως μόνο οι οίκοι υψηλής ραπτικής που παίρνουν πράσινες πρωτοβουλίες. Το 2017 η Adidas κατάφερε να πουλήσει 1 εκατ. ζευγάρια από τα παπούτσια Ultra Boost, τα οποία είναι φτιαγμένα από 11 ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια τα οποία και είχαν μαζευτεί από τις θάλασσες.

Αξιοσημείωτες και οι εταιρίες που έκαναν τη διαφορά και δημιούργησαν δερμάτινα ρούχα και αξεσουάρ, τα οποία φτιάχνονται από φυτά όπως η εταιρία Desserto η οποία στην αναζήτησης για βιώσιμη εναλλακτική στο ζωικό δέρμα δημιούργησε δέρμα από κάκτο. Το προϊόν τους είναι εν μέρει βιοδιασπώμενο και πληροί όλες τις προδιαγραφές για να χρησιμοποιηθεί σε ρούχα, αξεσουάρ, έπιπλα και αξεσουάρ αυτοκινήτου. Όλα τα προϊόντα έχουν προσδόκιμο ζωής περίπου 10 χρόνια και πλέον πιστεύεται πως είναι ο άξιος αντικαταστάτης του αληθινού δέρματος. Αντίστοιχα η εταιρία Piñatex, δημιουργεί δέρμα για τσάντες, παπούτσια κι έπιπλα από ανανά. Σύμφωνα με τους υπευθύνους, δε χρειάζεται να φυτέψουν περισσότερα κτήματα με το φρούτο καθώς όσα ήδη υπάρχουν στον πλανήτη είναι αρκετά για κατανάλωση αλλά και για τη δημιουργία υλικών αγαθών και φυσικά, τα προϊόντα τους είναι βιοδιασπώμενα. Φυσικά δεν μπορούμε να παραλείψουμε τον κολοσσό της εναλλακτικής δημιουργίας δέρματος, την Bolt Threads, που εδώ και αρκετά χρόνια κατασκευάζει vegan leather για τεράστιες εταιρίες (όπως η Stella MacCartney ) και έκανε πραγματικότητα ένα τρελό της όνειρο, τη δημιουργία δέρματος από μανιτάρια. Τέλος, έρχεται η καινοτόμα εταιρία Vegea,  η οποία δημιουργεί δέρμα από τα υπολείμματα του κόκκινου σταφυλιού που περισσεύουν στον τρύγο.

Παρόλα αυτά δεν αρκούν μόνο οι εταιρείες για τη βιώσιμη μόδα αλλά και ο καταναλωτής. Εμείς είμαστε αυτοί που αποφασίζουμε πόσο οικολογικά είναι τα ρούχα που αγοράζουμε. Το 50% της επίδρασης που έχει ένα ρούχο προς το περιβάλλον, εξαρτάται από τι το κάνουμε αφού το αγοράσουμε. Εν ολίγοις αν θέλουμε να στηρίξουμε  αυτή την πλευρά της μόδας, τότε σίγουρα πρέπει να επιλέγουμε περισσότερα βιώσιμα ρούχα, αλλά και να τα μεταχειριζόμαστε πιο σωστά. Από τον τρόπο που τα πλένουμε μέχρι το πώς τα αποθηκεύουμε, μπορούμε και εμείς να αφήσουμε  το δικό μας  αποτύπωμα στην πράσινη πλευρά της βιομηχανίας και στον πλανήτη γενικότερα.

 ΠΗΓΕΣ

https://greenbusiness.gr/sustainability/3846/ntynomai-prasina-oi-top-10-protaseis-apo-filika-pros-to-perivallon-brands/

https://paramano.gr/ethical-eco-friendly-fashion-brands/

https://paramano.gr/burberry-econyl-capsule-collection-prmn/

https://www.offlinepost.gr/2021/04/04/rouxa-kai-yfasmata-ftiagmena-apo-plastika-mpoukalia-ki-omws-ginetai/

https://www.thecover.gr/oikologiki-moda/

https://www.thecover.gr/viwsima-rouxa/

https://www.huffingtonpost.gr/entry/pos-mia-allaye-nootropias-yia-ta-skoepidia-mporei-na-allaxei-ta-plastika-apovleta_gr_613b2a28e4b00ff836eb6ccf

https://repreve.com/news

https://glow.gr/prasinh-epixeirhmatikothta-5-etairies-poy-dhmioyrgoyn-yfasmata-apo-fyta-kai-anakyklwsima-ylika

 

https://www.tsemperlidou.gr/mind-spa/viosimotita/10-anerchomena-fashion-brands-viosimis-modas-pou-sevontai-to-perivallon-ta-zoa-kai-tin-koinonia

https://enaleia.com/gr/

https://www.fastcompany.com/90307762/how-plastic-bottles-that-get-turned-into-textiles-are-transforming-the-fashion-industry?fbclid=IwAR2MRSmarlcXhdDF9uRGrV1L6V-H31YbazJXQ0id7KN-q2nHhdRfmgCAlZQ )

 

Δείτε video εδώ →  https://www.youtube.com/watch?v=uCjaV5O8ED4

 

                                                                       

         

 

          

 

 

1 Σχόλιο

  1. Πολύ σημαντική η τελευταία επισήμανση για το ρόλο του καταναλωτή στη βιώσιμη μόδα!
    Γι” αυτό λοιπόν όλοι μας με συγκεκριμένες επιλογές και οικολογικές πρακτικές μπορούμε να ενισχύσουμε την πράσινη πλευρά της βιομηχανίας.

Υποβολή απάντησης