Από τη συντακτική ομάδα
Υπάρχουν διαφημίσεις του παρελθόντος που σήμερα θα είχαν απαγορευτεί;
Παλιότερα στις διαφημίσεις κάποιες φορές πρόβαλαν ρατσιστικά στερεότυπα, απρεπείς εικόνες, προκαταλήψεις και λανθασμένα πρότυπα, σεξιστικά ή φυλετικά υπονοούμενα.
Σήμερα, οι διαφημίσεις είναι πιο προσεχτικές ως προς τον τρόπο που προβάλλουν συγκεκριμένους χαρακτήρες και πρότυπα
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
ΤΟ ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ:
• Η διαφήμιση πρωτοεκδηλώθηκε στα αρχαία ακόμα χρόνια μέσα από την ζωγραφική και την βραχογραφία σπηλαίων.
• Η εμπορική διαφήμιση γεννάται λόγω της ανάγκης των εμπόρων για πώληση των προϊόντων τους.
• Οι πρώτες μορφές διαφήμισης ήταν, κατά την κλασσική εποχή, οι
εκφωνήσεις από τους κήρυκες στους δημόσιους χώρους, όπως και οι επιγραφές έξω από τα πρατήρια και τα εργαστήρια.
• Μια από τις αρχαιότερες επιγραφές ήταν εκείνη που βρέθηκε στη Μέμφιδα της Αιγύπτου η οποία διαφήμιζε τις ικανότητες των επεξηγητών ονείρων ,ενώ γνωστές είναι και οι προεκλογικές διαφημίσεις της Πομπηίας.
• Στη διάρκεια της ρωμαϊκής εποχής υπήρχαν επιγραφές και ανακοινώσεις σχετικά με ταβέρνες, αναγγελίες θεατρικών παραστάσεων, ενώ κυκλοφορούσε και η εφημερίδα Acta Publica.
• Σε όλο τον Μεσαίωνα επικρατεί η διαφήμιση των προϊόντων με κήρυκες.
• Η τυπογραφία καθώς και η αλλαγή των κοινωνικών
και οικονομικών δομών οδήγησαν στην ανάπτυξη της διαφήμισης
• Στα πρώτα έντυπα που κυκλοφόρησαν σε Ολλανδία, Γερμανία και Αγγλία υπήρχαν υποτυπώδεις διαφημίσεις με τον τίτλο «Συμβουλές».
• Ως πρώτη γραπτή διαφήμιση θεωρείται αυτή που έγινε από Άγγλο εκδότη το 1458, ήταν γραμμένη στο χέρι και αναφερόταν στην έκδοση βιβλίου.
• Αντίστοιχα, η πρώτη διαφημιστική αφίσα κινηματογράφου δημιουργήθηκε στο Παρίσι για το «Καφέ ντε Παρί» και δείχνει ουρά κόσμου μπροστά από την αίθουσα.
• Η πρώτη έντυπη διαφήμιση δημοσιεύτηκε σε αγγλική εφημερίδα την 1η Φεβρουαρίου 1625 και ακολούθησε η πρώτη διαφήμιση εμπορικού προϊόντος στις 26 Μαΐου 1657 στην αγγλική εφημερίδα «Public Adviser».
Η Διαφήμιση στην Ελλάδα από το 1940-έως σήμερα
• Πριν τον πόλεμο: Οι γυναίκες παρουσιάζονται ως πρότυπα καθωσπρεπισμού και νοικοκυροσύνης
• Πόλεμος: προτρέπουν τον κόσμο να καλλιεργήσει λαχανικά (δύσκολος χειμώνας) (Επιτρέπεται μία μόνο διαφήμιση την ημέρα)
• Μετά τον πόλεμο: Αμερικάνικα προϊόντα εισβάλλουν στη ζωή τους. Κυρίαρχο μέσο διαφήμισης είναι η εφημερίδα.
• 1948: εμφανίζονται οι πρώτες ραδιοφωνικές διαφημίσεις (Τα κείμενα τα υπαγορεύει ο ίδιος ο διαφημιζόμενος και βγαίνουν οι πρώτες διαφημιστικές εταιρείες.)
• 1950:Διαφημίζονται κυρίως καλλυντικά, ρούχα, κινηματογραφικές ταινίες, είδη καθαριότητας, τρόφιμα, μπύρες, προϊόντα μιας χρήσης και για πρώτη φορά έτοιμα τσιγάρα. (διαφήμιση σε ραδιόφωνο, κινηματογράφο, κινηματογραφική αφίσα). Εκτός από τα σκίτσα, έχουμε γελοιογραφίες ) Για πρώτη φορά φωτογραφίζονται πρόσωπα.
1960: Σεξουαλική απελευθέρωση: Η γυναίκα φοράει μίνι φούστα και γόβα στιλέτο και για πρώτη φορά παντελόνι ενώ ο άντρας αφήνει μακριά μαλλιά και καλλωπίζεται. Διαφημιστική φωτογραφία, πρώτες έγχρωμες καταχωρίσεις, πρώτη γιγαντοαφίσα τοίχου και η διαφήμιση περνάει στην πρωτοεμφανιζόμενη τηλεόραση.
• 1970: «Καταναλώνω άρα υπάρχω». Η διαφήμιση κυριαρχεί στην τηλεόραση. Διαφήμιση και στα περιοδικά και στον κινηματογράφο. Αρχίζει να χρησιμοποιείται και στο χώρο της πολιτικής. Τίθενται οι πρώτοι περιορισμοί (Κώδικας Διαφημιστικής Δεοντολογίας). Η διαφήμιση αρχίζει να δαιμονοποιείται.
• 1980: Η διαφήμιση είναι η νέα παγκόσμια γλώσσα. Νέες επικοινωνιακές ανάγκες. Η διαφήμιση αξιοποιεί τις δημόσιες σχέσεις , την προώθηση των Πωλήσεων, το Direct Marketing, το Sponsoring, τη χορηγία. Η διαφήμιση αναζητά νέους δημιουργικούς τρόπους για να επικοινωνήσει αποτελεσματικότερα με ένα διαρκώς εξελισσόμενο κοινό.
• 1991: Ο Ν.1961 ρυθμίζει τα θέματα που σχετίζονται με την παραπλανητική και αθέμιτη διαφήμιση.
Πώς επηρεάζει η διαφήμιση;
• Παλιότερα αρκούσε μόνο η εντύπωση που δημιουργεί η εικόνα. Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Οι διαφημιστές αναζητούν νέους τρόπους επικοινωνίας με το αγοραστικό κοινό κυριότερος των οποίων είναι ο ψυχισμός του κοινού και η μετάδοση μηνυμάτων μη άμεσα αντιληπτών (υποσυνείδητων)
• Τεχνικές και ψυχολογικές λειτουργίες για την υποδοχή ενός διαφημιστικού μηνύματος
• Αντίληψη: προσοχή και αναγνώριση
Το μήνυμα ελήφθη
Περιέχει οικεία στοιχεία
• Επεξεργασία του μηνύματος: κατανόηση και πειθώ
Μουσική , σλόγκαν, χιούμορ κλπ
ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΠΩΛΗΣΗ: δωρεάν δείγματα, κουπόνια, προσφορές, επιστροφή μετρητών, δώρα, βραβεία κλπ. Παλιότερα η αναλογία διαφήμισης- προώθησης ήταν 60:40. Σήμερα έχει αντιστραφεί.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Diafimisi.wikispace.com
• Mixanitouxronou.gr
• http://www.slideshare.net/DELANN/ss-12869122
• http://www.sakisrizos.gr/2010/10/advertising-goals/
• http://www.slideshare.net/efik18/ss-8085250
• Digilib.teiemt.gr