Γράφουν οι μαθητές της Γ τάξης Δημήτρης Αραϊτζόγλου και Κωνσταντίνος Μούρνος
Στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή, οι «influencers» ή «επηρεαστές» είναι άτομα που έχουν τη δυνατότητα να επηρεάζουν τις απόψεις και τις επιλογές των ακολούθων τους μέσω των κοινωνικών δικτύων. Χρησιμοποιώντας πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok, το YouTube και το Twitter, καταφέρνουν να δημιουργήσουν ισχυρές κοινότητες ακολούθων, με τις οποίες μοιράζονται περιεχόμενο που καλύπτει μια ποικιλία θεμάτων, όπως μόδα, ομορφιά, τεχνολογία, υγεία.
Αρχικά, οι influencers επηρεάζουν τους ακολούθους τους, κυρίως τη νεολαία, ψυχολογικά. Μέσα από τα διάφορα videos, posts στα Μ.Μ.Ε. παρουσιάζουν μια στρεβλωμένη πραγματικότητα, δημιουργώντας μια ψευδαίσθηση σχετικά με την έννοια της τελειότητας. Αυτές οι εσφαλμένες αντιλήψεις παράγουν πλαστά πρότυπα τα οποία οι νέοι, χωρίς να έχουν ανακαλύψει πλήρως τον εαυτό τους, προσπαθούν να μιμηθούν. Όλα αυτά οδηγούν τους νέους στην κατάθλιψη και σε ανασφάλειες για την εξωτερική εμφάνιση, καθώς νιώθουν κατώτεροι.
Επίσης, οι influencers επηρεάζουν το κοινό τους μέσω της «αυθεντικότητας» του περιεχομένου τους. Οι ακόλουθοι συνήθως νιώθουν ότι οι influencers είναι «σαν κι αυτούς», και γι” αυτό εμπιστεύονται τις προτάσεις τους. Είτε πρόκειται για αναρτήσεις για μόδα, προϊόντα ομορφιάς, ταξίδια ή γυμναστική, οι influencers παρουσιάζουν προσωπικές εμπειρίες, συμβουλές και ιστορίες, κάνοντάς τα να φαίνονται αληθινά και προσιτά. Αυτή η «αυθεντικότητα» ενισχύει το δεσμό με το κοινό, κάνοντάς το να αισθάνεται ότι οι συμβουλές και οι προτάσεις που δίνονται είναι αξιόπιστες.
Επιπλέον, συνεργάζονται με εταιρείες και μάρκες για να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες, και αυτός είναι ένας ακόμα τρόπος με τον οποίο επηρεάζουν το κοινό τους. Πολλές φορές, οι influencers παρουσιάζουν προϊόντα με έναν τρόπο που φαίνεται φυσικός και άμεσος, ενσωματώνοντάς τα στην καθημερινότητά τους. Οι προτάσεις τους έτσι καθίστανται ιδιαίτερα ελκυστικές από το κοινό και συχνά οδηγούν σε αυξημένες πωλήσεις.
Τέλος, είναι υπεύθυνοι για τη διαμόρφωση τάσεων και κοινωνικών προτύπων. Από τη μόδα και την ομορφιά μέχρι τις κοινωνικές αντιλήψεις και τις αξίες, οι influencers επηρεάζουν τη στάση του κοινού απέναντι σε διάφορα ζητήματα. Συχνά, με τη βοήθεια των κοινωνικών δικτύων, οι τάσεις που προωθούν γίνονται ευρέως αποδεκτές και ακολουθούνται από μεγάλο μέρος της κοινωνίας, καθιστώντας τους influencers σημαντικούς διαμορφωτές της σύγχρονης κουλτούρας.
Ανακεφαλαιώνοντας, οι influencers επηρεάζουν το κοινό τους με πολλούς τρόπους στηριζόμενοι κυρίως στην «αυθεντικότητα» του περιεχομένου τους, δημιουργώντας κοινωνικές τάσεις, αλλά και προωθώντας προϊόντα. Η επιρροή τους έχει ισχυρές συνέπειες, καθώς επηρεάζουν όχι μόνο τις αγοραστικές αποφάσεις, αλλά και τις κοινωνικές στάσεις και αξίες. Θα λέγαμε ότι οι influencers έχουν δημιουργήσει έναν ισχυρό μηχανισμό επιρροής που διαμορφώνει την καθημερινότητά μας.