Από τον Σωτήρη Δικόφτση, μαθητή του Α2
Επιμέλεια κειμένου: Νιρέλα Γαϊσίδου
Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, γνωστή ως γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο απαιτητικά τεχνικά έργα του 20ού και 21ου αιώνα στην Ελλάδα. Κατασκευάστηκε με σκοπό τη σύζευξη του Ρίου (προάστιο της Πάτρας) με το Αντίρριο, καθώς και τη σύνδεση της Πελοποννήσου με τη Δυτική Ηπειρωτική Ελλάδα.
Σημείο αναφοράς παγκοσμίου επιπέδου καθώς είναι, με μήκος 2.883 μέτρα, κατατάσσεται στις 10 μεγαλύτερες καλωδιωτές γέφυρες του κόσμου, αφού ξεπερνά σε συνολικό μήκος ακόμα και την εμβληματική Golden Gate Bridge (2.737 μέτρα). Μελετώντας προσεκτικότερα την κατασκευή της, βλέπουμε πως η γέφυρα στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, τα θεμέλια των οποίων επικάθονται στον πυθμένα της θάλασσας.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η γέφυρα σχεδιάστηκε για να αντέχει σε σύγκρουση με πλοίο 180.000 τόνων και ταχύτητας 16 μιλίων την ώρα, ενώ ταυτόχρονα αντέχει σε ταχύτητα ανέμου με δύναμη τυφώνα!!!

Το τεχνικό αυτό έργο αντιμετώπισε και έλυσε πολλά προβλήματα, όπως είναι η σεισμικότητα της περιοχής. Μάλιστα, συνέβαλε καθοριστικά στην κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της δυτικής Ελλάδας. Εκτός, όμως από τα την πρακτική προσφορά, δέος προκαλεί το αισθητικό κάλλος, το οποίο γοητεύει κάθε ταξιδιώτη!
Η ιδέα της γεφύρωσης του στενού Ρίου-Αντιρρίου οραματίστηκε από τον τότε πρωθυπουργό της Ελλάδας, Χαρίλαο Τρικούπη, ο οποίος στις 29 Μαρτίου 1889 μίλησε στο Κοινοβούλιο για την ανάγκη κατασκευής της. Ωστόσο, το έργο δεν ήταν τεχνικά εφικτό μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα. Σχεδόν έναν αιώνα αργότερα, στις 3 Ιανουαρίου 1996, υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας Γέφυρα Α.Ε. για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη συντήρηση και τη λειτουργία της γέφυρας. Τελικά το συνολικό κόστος κατασκευής ανήλθε στα 630 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι, η γέφυρα πήρε το επίσημο όραμά της από τον οραματιστή της Χαρίλαο Τρικούπη.
Στις 7 Αυγούστου 2004, μία εβδομάδα πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, η γέφυρα εγκαινιάστηκε. Οι λαμπαδηδρόμοι Ότο Ρεχάγκελ και Κώστας Λαλιώτης ήταν οι πρώτοι που τη διέσχισαν σε όλο το μήκος της, ενώ το ίδιο βράδυ σημαντικό πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε για να τη θαυμάσει. Από εκείνη την βραδιά μέχρι και σήμερα, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ή αλλιώς Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης», μας υπενθυμίζει το μεγαλείο της συνεργασίας ανθρώπου και επιστήμης, ενισχύοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.




