ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – Η κ. Ρέντζιου Μαρία,καθηγήτρια του σχολείου μας,απαντά σε σχετικές ερωτήσεις μας.

«ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

Καθηγητές  του 1ου Γυμνασίου Φιλιππιάδας  απαντούν σε ερωτήματα των μαθητών –δημοσιογράφων της εφημερίδας μας για τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Ευχαριστούμε θερμά τους καθηγητές μας  για την ευγενική παραχώρηση των συνεντεύξεων και για τον  χρόνο που διέθεσαν για την εφημερίδα μας.

Ακολουθεί η τοποθέτηση της αξιότιμης καθηγήτριάς μας κας  Ρέντζιου Μαρίας.

 

1)      Ποια είναι η γνώμη σας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση; Ποια θεωρείτε πως είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της διαδικασίας;

 

Η γνώμη μου για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ότι σε συνθήκες κρίσης (όπως είναι η πανδημία ή η διακοπή της σχολικής καθημερινότητας για οποιαδήποτε ανάγκη ή φυσική καταστροφή), αποτελεί ικανή και αναγκαία λύση επικοινωνίας με «ζωντανή»  και ταυτόχρονη παρουσία στην τάξη, προσομοιάζοντας όσο το δυνατόν με την πραγματικότητα. Αλλά μόνο σε έκτακτες συνθήκες, καθώς δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή παρουσία και την άμεση αλληλεπίδραση μαθητών  – καθηγητών στον φυσικό τους χώρο, τη σχολική αίθουσα.

Στα θετικά συγκαταλέγω την εξοικονόμηση χρόνου και την άμεση διασύνδεση της τάξης με  εξωτερικές πηγές γνώσεων, όπως οι ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, τα μουσεία και όλα όσα συνδέονται με την καλή χρήση των νέων τεχνολογιών. Στα μειονεκτήματα «θα έβαζα» την αδυναμία πρόσβασης όλων των συμμετεχόντων σε δίκτυο υψηλού εύρους ζώνης και επομένως  τα προβλήματα που προκύπτουν από αυτό (χάσιμο πολύτιμου από το μάθημα χρόνου με τις υποχρεώσεις του καθηγητή να αυξάνονται, αφού εκτός από την οργάνωση του μαθήματος και τις ηλεκτρονικές σημειώσεις που πρέπει να προετοιμάσει, επιβάλλεται να αφιερώσει τον κατάλληλο χρόνο, για να ελέγξει τη σύνδεσή του και να αντιμετωπίσει άλλα πιθανά προβλήματα, δημιουργία μαθητών 2 ταχυτήτων, εφόσον κάποιοι μειονεκτούν όσον αφορά στην πρόσβασή τους στις νέες τεχνολογίες κ.α.), την κούραση από την πολύωρη στάση μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και τα πιθανά προβλήματα υγείας στο μέλλον, την έλλειψη ζωτικότητας των παιδιών, την αμηχανία όλων στην επικοινωνία από απόσταση και την ψυχρότητα και τυπικότητα στις σχέσεις μαθητών – εκπαιδευτικών, γιατί δεν ξέρουμε ακριβώς ποιοι μας ακούνε. Και εξάλλου πόσο αποδοτικός μπορεί να είναι ένας άνθρωπος στη συνθήκη αυτή και πόσο επηρεάζει την ψυχολογία του (πράγματα που ίσως διερευνηθούν στο μέλλον).

2) Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε από την πλευρά σας; Ποια συναισθήματα βιώσατε στην αρχή και κατά την εξέλιξη της διαδικασίας;

Για μένα δυσκολία είναι η έλλειψη προσωπικής επικοινωνίας με τους μαθητές και η αδυναμία να βοηθήσω, καθώς η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ξέρω πως άφησε απ’ έξω κάποιους μαθητές που δε διέθεταν τα απαραίτητα τεχνικά μέσα. Ακόμη δυσκολία είναι η  εξοικονόμηση πολύ χρόνου από την καθημερινότητα για τον σχεδιασμό των μαθημάτων και η ανάγκη να γίνω πιο ευρηματική, για να αντιμετωπίσω την αμηχανία και το «πάγωμα» που δημιουργεί η απόσταση, ώστε να πετύχω τους διδακτικούς και όσο μπορούσα τους παιδαγωγικούς στόχους που είχα θέσει.

Όσο «κυλούσε»  η διαδικασία διαπίστωνα ότι πρέπει να εξελίξω τις μεθόδους μου, όταν γυρίσω στη φυσική τάξη, να προχωρήσω από τη μετωπική διδασκαλία περισσότερο στην ομαδική και συνεργατική μέθοδο και να λειτουργήσω προς όφελος της ανακαλυπτικής μάθησης, καθώς η δυσκολία να «ακουστώ» και να γίνω εξ αποστάσεως κατανοητή, μου γέννησε αισθήματα ανεπάρκειας και νέα ερωτήματα.  Κάποια εργαλεία από τη συνθήκη που υπηρετούσαμε όλοι τότε, με βοήθησαν να το αντιληφθώ και γινόμουν χαρούμενη, όταν πετύχαινα έναν στόχο που έθετα (γι’ αυτό στην πορεία των μαθημάτων η εμπειρία απέκτησε θετικό πρόσημο).

3) Πόσο αντικειμενική είναι η αξιολόγηση μέσω της τηλεκπαίδευσης;

 

Για μένα η αξιολόγηση για να επιτελέσει τον παιδαγωγικό στόχο της που αυτός αποκλειστικά είναι η ανατροφοδότηση και η βελτίωση, πρέπει να ικανοποιεί κάποια κριτήρια, μεταξύ των οποίων είναι η αντικειμενικότητα και  η εγκυρότητα, να πληροί το αδιάβλητο και να παρέχει ίσες ευκαιρίες στους μαθητές. Για λόγους που αναφέρθηκαν και πιο πάνω θεωρώ ότι δεν επιτυγχάνεται αυτό με την «τηλεαξιολόγηση», εκτός από κάποια ευρήματα και εργαλεία που μαζί με τους μαθητές ανακαλύψαμε στην πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης και με κάποιες ερωτησούλες και τεστάκια που έκαναν το μάθημα πιο ευχάριστο και βοήθησαν στην εμπέδωση του υλικού που πραγματευόμαστε.

 

Ευχαριστώ πολύ!

Μαρία Ρέντζιου, καθηγήτρια φιλόλογος

Σχολιάστε