Από την αρχαιότητα ο άνθρωπος αναζήτησε τη γνώση και κατάλαβε τη σημασία της εκπαίδευσης.
Για το σχολείο της αρχαίας Ελλάδας μαθαίνουμε από τα γραπτά κείμενα και τα έργα τέχνης που έχουν σωθεί. Το σχολείο του τότε ήταν ιδιωτικό, δεν υπήρχαν δημόσια κτίρια και πήγαιναν κυρίως παιδιά εύπορων οικογενειών.Σκοπός του σχολείου ήταν να γυμνάσει σώμα και νου, και να δημιουργήσει σωστούς πολίτες με ηθικές αξίες, που θα νοιάζονται για το καλό του συνόλου.
Οι μέθοδοι και τα υλικά μαθητείας διέφεραν από περιοχή σε περιοχή. Σημαντικές διαφορές υπήρχαν κυρίως ανάμεσα στα σχολεία των δύο μεγάλων πόλεων-κρατών της αρχαίας Ελλάδας, της Αθήνας και της Σπάρτης.
Το σχολείο στην αρχαία Αθήνα
Η Αθήνα ήταν από μόνη της ένα μεγάλο σχολείο.Στην Αθήνα δεν υπήρχαν δημόσια σχολεία, όπως έχουμε σήμερα. Ήταν καθαρά προσωπική υπόθεση και δεν υπήρχε νομική υποχρέωση να μορφώσει κανείς τα παιδιά του.
Τα αγόρια ως τα εφτά τους χρόνια έμεναν στο σπίτι παίζοντας διάφορα παιχνίδια. Μετά από αυτή την ηλικία οι γονείς τα έστελναν με τη συνοδεία ενός παιδαγωγού στον γραμματιστή. Εκεί θα μάθαιναν να διαβάζουν, να γράφουν και να λογαριάζουν. O κιθαριστής τους μάθαινε να παίζουν κιθάρα και λύρα.
Η εκπαίδευση των κοριτσιών ήταν τελείως διαφορετική με των αγοριών.Οι μικρές Αθηναίες περιορίζονταν στα οικιακά, σε αντίθεση με τις Σπαρτιάτισσες που παρακολουθούσαν πλήρη κύκλο μαθημάτων και έχαιραν εκτίμησης από την πόλη. Τα κορίτσια της Αθήνας σπανιότατα πήγαιναν σχολείο και ακόμα και οι κοινωνικές συναναστροφές τους με συνομήλικες δεν ήταν συχνές. Η κατ’ οίκον εκπαίδευσή τους, από τις μητέρες και τις τροφούς τους, αφορούσε στις δουλειές του σπιτιού, οι οποίες αποτελούσαν τα ισόβια καθήκοντά τους. Τα κορίτσια μάθαιναν υφαντική, μοδιστρική, μαγειρική κ.ά. .
Το σχολείο στην αρχαία Σπάρτη
Η εκπαίδευση των αγοριών στην αρχαία Σπάρτη άρχιζε όταν το παιδί συμπλήρωνε τα επτά του χρόνια.Στα δεκατρία τους χρόνια συμπλήρωναν την εκπαίδευση τους.Εκπαιδεύονταν στη γυμναστική, το τρέξιμο, το πήδημα, το πέταγμα ακοντίου,τα στρατιωτικά ποιήματα, τα πολεμικά τραγούδια, πώς να χορεύουν και να απαγγέλλουν αποσπάσματα από τον Όμηρο.Στην ηλικία των είκοσι ετών, όταν η Αγωγή τελείωνε, άρχιζε η στρατιωτική θητεία του νέου. Υποχρεωτικά γινόταν μέλος στα κοινά γεύματα .
Με τον ίδιο τρόπο μορφώνονταν και τα κορίτσια, τα οποία, όπως και τα αγόρια, ασκούνταν στα γυμναστήρια. Φορούσαν κοντά φορέματα και έπαιρναν μέρος σ” όλες τις γιορτές και τις εκδηλώσεις. Με αυτό τον τρόπο θα έπλαθαν γερό σώμα και θα γίνονταν αργότερα άξιες μητέρες.
Σύγκριση των σχολείων Αθήνας και Σπάρτης με τα σημερινά σχολεία της Ελλάδας
Αν συγκρίνουμε τα σχολεία της αρχαίας Αθήνας και Σπάρτης με τα σημερινά σχολεία,θα δούμε πως υπάρχουν πολλές διαφορές ανάμεσα σε αυτά. Η κύρια διαφορά είναι ότι σήμερα η φοίτηση των παιδιών είναι υποχρεωτική, δωρεάν και μπορούν να πάνε σε αυτά όλα τα παιδιά, κορίτσια και αγόρια.
Νιώθουμε πολύ χαρούμενοι και ευτυχισμένοι για το άρθρο που κάνουμε και,επίσης, τυχεροί που μπορούμε να πάμε σχολείο.
Δυστυχώς, υπάρχουν ακόμη και σήμερα παιδιά που δεν τους επιτρέπεται να μορφωθούν, όπως τα κορίτσια της αρχαίας Αθήνας.
Ευχόμαστε αυτό να αλλάξει και όλα τα παιδιά του κόσμου να μπορούν να πάνε σχολείο.
Πηγές:
ΙΣΤΟΡΙΑ Δ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Κωνσταντινιά Δόκα, Κωνσταντίνος Καραλιόλιος, Αναστασία Κατσαούνη, ΜερσάνταΜαρκάη
Μπράβο στα παιδάκια μας κάνουν πολύ καλή δουλειά συγχαρητήρια και στην κυρία Χρύσα για την δουλειά που κάνει με τα παιδιά μας!!!!