Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Με αφορμή τη γνωριμία μας στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας με την προσωπικότητα και την καινοτόμο δράση του Αλί Μαχλότζι στην Αυστρία για την ενημέρωση της νεολαίας σχετικά με το μελλοντικό εργασιακό τοπίο*, βρίσκομαι στην ευχάριστη θέση να συντάξω την παρούσα επιστολή ως εκπρόσωπος της σχολικής μου κοινότητας, προκειμένου να σας εκθέσω από πλευράς μαθητών τη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολείο, καθώς τα νέα παγκόσμια επαγγελματικά δεδομένα απαιτούν έναν επαναπροσανατολισμό στόχων και σκοπών της διδασκαλίας του στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια προσωπική επιλογή, για την οποία αναμφίβολα ο νέος χρειάζεται καθοδήγηση και προετοιμασία. Οι ραγδαίες οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις έχουν επιφέρει αλλαγές σε όλα τα επαγγέλματα, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την έγκυρη γνώση και τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό. Διαφορετικές μορφές εργασίας (τηλεργασία) και εμφάνιση πλήθους νέων ειδικοτήτων καθιστούν αναγκαία την επικαιροποιημένη πληροφόρηση. Επιπλέον, ο νέος δεν είναι σε θέση -ούτε ηλικιακά ούτε διανοητικά- να προσχεδιάσει χωρίς καμία υποστήριξη το μέλλον του, καθώς κινείται από φιλοδοξίες και επιθυμίες που ενίοτε δεν είναι εφικτές και συχνά έχουν διαμορφωθεί από εξωγενείς παράγοντες. Άλλωστε, τα πολλαπλά προβλήματα στην αγορά εργασίας και η ανεργία πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο να οδηγηθεί ο νέος σε μια επιλογή χωρίς ουσιαστικό επαγγελματικό αντίκρισμα.
Το δύσκολο έργο του προσανατολισμού των νέων επιμερίζεται στους κοινωνικούς φορείς και κυρίως στο σχολείο. Ως θεσμοποιημένος φορέας το σχολείο οφείλει να παρέχει έγκυρη και λειτουργική ενημέρωση για την κατάσταση στην αγορά εργασίας: προοπτικές επαγγελμάτων, οικονομικές απολαβές, κορεσμένα και περιζήτητα επαγγέλματα. Στο πλαίσιο αυτό είναι σκόπιμο να καλλιεργεί την κριτική σκέψη του εφήβου και να αναπτύσσει την ικανότητά του να διαμορφώνει προσωπική άποψη και γενικότερα στάση ζωής. Στην ίδια κατεύθυνση, η διαρκής συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών θα συνδράμει στον ορθό επαγγελματικό προσανατολισμό των τελευταίων.
Επιπρόσθετα, εντός του σχολικού προγράμματος μπορούν να οργανώνονται και να ενθαρρύνονται δραστηριότητες που θα ευνοούν την έκφραση της δημιουργικότητας του νέου και την ανάπτυξη των ιδιαίτερων κλίσεων και δεξιοτήτων του. Η συνδρομή ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνιολόγων, συμβούλων επαγγελματικής σταδιοδρομίας) σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις αλλά και τη γενικότερη συμπεριφορά ενός νέου στο σχολείο ακτινογραφώντας την προσωπικότητά του, αποτελεί ακόμα μία βελτιωμένη πρόταση στην επαγγελματική ενημέρωση. Τέλος, μπορούν να οργανώνονται εκπαιδευτικά προγράμματα και επισκέψεις σε διάφορους εργασιακούς χώρους και σε καινοτόμες επιχειρήσεις, ώστε να δίνεται η ευκαιρία σε μαθητές να σχηματίζουν βιωματικά μια ολοκληρωμένη άποψη για το επάγγελμα που τους ενδιαφέρει.
Πράγματι, κυρία Υπουργέ, η απόφαση του νέου για την επαγγελματική του σταδιοδρομία είναι αποτέλεσμα επίδρασης πολλών παραγόντων. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι ο νέος θα πρέπει να μένει απροετοίμαστος και αβοήθητος σε μία τόσο κρίσιμη στιγμή για το μέλλον του. Το έργο του επαγγελματικού προσανατολισμού προϋποθέτει υπεύθυνη στάση από εσάς που εκπροσωπείτε τον αρμόδιο πολιτειακό φορέα, δηλαδή το Υπουργείο Παιδείας, με άμεση λήψη πρωτοβουλιών και μεταρρυθμίσεων προς την κατεύθυνση αυτή. Σε κάθε σας προσπάθεια που αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού να είστε σίγουρη ότι θα μας βρείτε δίπλα σας!
Με εκτίμηση,
Μαθήτρια της Β’ Λυκείου
*Προετοιμάζοντας τους νέους για επαγγέλματα που ακόμη δεν υπάρχουν! (ΠΗΓΗ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ)
Δυστυχώς, πολλές οικογένειες ελλείψει επαγγελματικού προσανατολισμού στα δημόσια σχολεία αναγκάζονται να καταβάλλουν μεγάλα χρηματικά ποσά και να ξοδεύουν πολύ χρόνο σε συνεδρίες με ιδιώτες συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού, προκειμένου να βρουν τι είναι καλύτερο και πιο ταιριαστό για τα παιδιά τους. Ως εκ τούτου, οφείλει το Υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για τον Σ.Ε.Π. των μαθητών λαμβάνοντας άμεσα πρωτοβουλίες και δράσεις που θα κατατοπίζουν τη νεολαία στον νέο εργασιακό τοπίο.