BMW: Η ΠΙΟ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ:
Στο σημερινό άρθρο θα μιλήσουμε για το πώς μια εταιρεία κινητήρων έγινε μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Η BMW ή αλλιώς Rapp-Motorenwerke και έπειτα Bayerische Motoren Werke ιδρύθηκε το 1916 από τον Καρλ Ραπ ως μια απλή εταιρεία κατασκευής κινητήρων για τα οχήματα του γερμανικού στρατού τον Α” παγκόσμιο πόλεμο, ο όποιος και τη βοήθησε να αναπτυχθεί. Όμως, μετά τη συνθήκη των Βερσαλλιών, η Γερμάνια σταμάτησε τον πόλεμο κι έτσι και η BMW διέκοψε την παράγωγη κινητήρων για τον στρατό και στράφηκε στην κατασκευή φρένων και τρένων. Το 1919 σχεδίασε και την πρώτη μοτοσυκλέτα που χρησιμοποιήθηκε σε ένα μοντέλο αποκαλούμενο «Βικτώρια» το οποίο κατασκευαζόταν από μια επιχείρηση στην Νυρεμβέργη. Παρ” όλα αυτά, την περίοδο του Β” παγκοσμίου πολέμου κατασκεύαζε δίκυκλα υψηλής αντοχής για τον Γερμανικό στρατό, τα οποία κατάφεραν να αντέξουν στις αντίξοες συνθήκες. Μερικές από αυτές επιβιώνουν μέχρι και σήμερα σε χώρες που βρίσκονταν υπό γερμανική κατοχή. Ακόμη, η BMW εφοδίαζε με κινητήρες αεροπλάνα, τόσο ελικοφόρα όσο και τα πρώτα τζετ εκείνης της εποχής.
Η πρώτη μοτοσυκλέτα της BMW:
Δείγμα κινητήρα αεροπλάνου της εποχής:
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ:
Ο καλύτερος κινητήρας της εταιρείας, η BMW VI, είχε υποβληθεί σε δοκιμή στο Επιστημονικό Ινστιτούτο Κινητήρα Αεροσκαφών (NAMI) στη Μόσχα. Η πραγματική του ισχύς υπολογιζόταν σε μόλις 230-240 ίππους, αντί για τους 300 ίππους που υποστήριζαν. Ο νεαρός μηχανικός V. Ya. Ο Klimov, ο οποίος αργότερα έγινε ακαδημαϊκός και σχεδιαστής πολλών διάσημων κινητήρων αεροσκαφών, ηγήθηκε του προγράμματος δοκιμών.
ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΑ:
Τα εργοστάσια παραγωγής της BMW υπέστησαν τεράστιες καταστροφές από τους βομβαρδισμούς προς το τέλος του πολέμου, με αποτέλεσμα η παραγωγή να εκμηδενιστεί. Μετά το τέλος του Β” Π.Π. απαγορεύτηκε στη BMW από τις Συμμαχικές Δυνάμεις κάθε βιομηχανική παραγωγή για 3 χρόνια. Κατά τη διάρκεια της τριετούς απαγόρευσης η BMW χρησιμοποιούσε εναπομείναντα ανταλλακτικά για να κατασκευάζει ποδήλατα και είδη κουζίνας…
Τελικώς, μόλις το 1948, κατασκεύασε το πρώτο μεταπολεμικό μοτοποδήλατο, το R 24, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ακόμα και στις εξαγωγές. Ήδη από το 1950, το 18% των πωλήσεών της κατέληγαν στο εξωτερικό!
Το 1952 άρχισε να παράγει το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητό της μετά τον πόλεμο, αλλά οι προσπάθειές της δεν ήταν εμπορικά επιτυχείς. Μοντέλα όπως το BMW 507 και το 503 ήταν πάρα πολύ ακριβά για να είναι επικερδή. Κατά τη δεκαετία του 1950 κατασκεύαζε κυρίως μικρά αυτοκίνητα, με μικρότερο όλων το BMW Isetta.
Η Νταίμλερ-Μπενζ (σημερινή Mercedes-Benz) προσφέρθηκε να εξαγοράσει τη BMW το 1959. Οι μέτοχοι και εργαζόμενοί της, όμως, αρνήθηκαν. Με κρατικές ενισχύσεις και υπό τη διοίκηση του Χέρμπερτ Κβαντ, η BMW κατάφερε να ξανασταθεί στα πόδια της. Το 1972, με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων του Μονάχου, η εταιρεία μετακόμισε στα νέα κεντρικά της με το όνομα «Vierzylinder» (τετρακύλινδρο).
Η BMW στον κόσμο της Formula 1:
Τα πρώτα χρόνια του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Οδηγών της Φόρμουλα 1 κατέβηκαν στους αγώνες κάποια ιδιωτικά αυτοκίνητα BMW, με αμάξωμα της προπολεμικής BMW 328, τα οποία αγωνίστηκαν το 1952 και το 1953 στο γερμανικό γκραν-πρι.
Η εταιρεία τροφοδότησε με κινητήρες αρκετές ομάδες της Φόρμουλα 1. Την περίοδο 1982–1988 έκλεισε συμφωνίες για τον κινητήρα Μ12/13 με τις Brabham, ATS, Arrows, Benetton και Ligier. Για το 1989, οι τεχνικοί κανονισμοί άλλαξαν με την απαγόρευση στους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες, όπως ο κινητήρας Μ12/13. Κατά τη διάρκεια της περιόδου χρήσης του στη Φόρμουλα 1, ο κινητήρας είχε κερδίσει εννέα αγώνες και το Πρωτάθλημα Οδηγών το 1983! Επιπλέον, σημείωσε 14 pole positions και 13 ταχύτερους γύρους!
Μετά από δεκαετή απουσία, η BMW επιστρέφει για την περίοδο 2000–2005, κλείνοντας συμφωνία με την Williams Grand Prix Engineering. Το 2006 η εταιρεία απέκτησε το κύριο πακέτο μετοχών της Team Sauber Petronas και αγωνίστηκε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Φόρμουλα 1 μετονομάζοντας την ομάδα σε BMW Sauber F1 Team. Αυτή ήταν και η μοναδική ομάδα που κατέβασε η BMW στη Φόρμουλα 1.
Τα μοντέλα που παρουσίασε στη δεκαετία του 2000 ήταν τα εξής:
BMW Williams F1 Team
• 2000: Williams FW22 (BMW E41 3.0 V10)
• 2001: Williams FW23 (BMW P80 3.0 V10)
• 2002: Williams FW24 (BMW P82 3.0 V10)
• 2003: Williams FW25 (BMW P83 3.0 V10)
• 2004: Williams FW26 (BMW P84 3.0 V10)
• 2005: Williams FW27 (BMW P84/5 3.0 V10)
BMW Sauber F1 Team
• 2006: Sauber F1.06 (BMW P86 2.4 V8)
• 2007: Sauber F1.07 (BMW P86/7 2.4 V8)
• 2008: Sauber F1.08 (BMW P86/8 2.4 V8)
• 2009: Sauber F1.09 (BMW P86/9 2.4 V8)
Το 2010 η BMW πούλησε την ομάδα της στον Πέτερ Ζάουμπερ και αποχώρησε από τη Φόρμουλα 1, μολονότι το όνομα της ομάδας παρέμεινε για ένα χρόνο ως BMW Sauber F1 Team (καθώς έτσι είχε δηλωθεί για τη σεζόν) αν και πλέον εμφανίζεται στο πρωτάθλημα με κινητήρα τής Φερράρι. Μετά το 2010 η BMW δεν συμμετέχει στο πρωτάθλημα, ούτε ως προμηθευτής κινητήρων.
Η ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΜΟΥΛΑ ΤΗΣ BMW:
Η BMW WILIAMS FW22:
Η BMW SAUBER F1. 06
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ BMW ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ 7:
Σύντομα η BMW εξελίχθηκε σε μάρκα πολυτελείας, με εξαιρετικά υψηλό image και πολύ καλή φήμη, ιδίως στους τομείς της οδικής συμπεριφοράς, άνεσης, επιδόσεων, καθώς και ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Η 1η γενιά της Σειράς 7, η BMW E23, εισήγαγε Σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος Τροχών (ABS) το 1979 και έξτρα αερόσακο οδηγού τον Απρίλιο του 1985 (στάνταρ στην κορυφαία έκδοση L7). Η γενιά Ε32 της Σειράς 7 άρχισε να προσφέρει και έξτρα αερόσακο συνοδηγού τον Ιανουάριο του 1990 και Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης (traction control system) το 1991, ενώ το ίδιο έτος εμφανίστηκαν προαιρετικά φώτα Xenon στους προβολείς της κορυφαίας έκδοσης 750i/750iL. Στα τέλη του 1995 εμφανίστηκε Σύστημα Ελέγχου Ευστάθειας (ESP) στην Σειρά 7 Ε38 και σύντομα έγινε στάνταρ σε όλα τα μοντέλα της.
Στα τέλη του 1997, η Σειρά 7 E38, ταυτόχρονα και με την Σειρά 5 E39, εφοδιάστηκαν με πλευρικούς αερόσακους κεφαλής σωληνωτού σχήματος (tubular side airbags) γνωστοί με το όνομα «Σύστημα Προστασίας Κεφαλής» (System / Head Protection System HPS) ως στάνταρ εξοπλισμός. Αυτή ήταν η πρώτη παγκοσμίως πατέντα για προστασία της κεφαλής κατά τις πλευρικές συγκρούσεις. Οι ίδιοι αερόσακοι είχαν εξ΄ αρχής την ιδιότητα να διατηρούνται φουσκωμένοι για έως και 7 δευτερόλεπτα για προστασία σε τυχόν ανατροπή!
BMW SERIES 7 E23 1979
BMW SERIES 7 M760 Xdrive V12
Σήμερα η BMW έχει αγοράσει την Rolls-Royce, την MINI και BMW Motorrad. Πριν από 100 χρόνια στον τομέα της μηχανικής ήταν μονοπώλιο στην παγκόσμια αγορά, αλλά δυστυχώς έπειτα από κάποιες οικονομικές δυσκολίες αναγκάστηκε να ελαττώσει το εύρος και να βασιστεί κυρίως στην παραγωγή αμαξιών.
Βασίλης Κωνσταντόπουλος
Σας αφήνω με βίντεο από τα τελευταία κομψοτεχνήματα της BMW…
Τι να πει κανείς για αυτή την εταιρεία… Πέρα από την αισθητική των αυτοκινήτων της (που εν μέρει είναι και υποκειμενική) οι καινοτομίες της και η οδηγική συμπεριφορά των μοντέλων της αποτελούν ασύγκριτα πλεονεκτήματα. Μπράβο Βασίλη για την παρουσίαση και τα ιστορικά στοιχεία, που ομολογώ ότι δεν τα γνώριζα πριν το άρθρο σου!