ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Στο Αγρίνιο αναβιώνει το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής ο «χαλκουνοπόλεμος». Ειδικότερα, όταν ολοκληρωθεί η περιφορά των Επιταφίων της κάθε ενορίας, οι «χαλκουνάδες» συγκεντρώνονται στην πλατεία Δημοκρατίας και τότε αρχίζει ο χαλκουνοπόλεμος. Τα χαλκούνια είναι αυτοσχέδιες κατασκευές, που αποτελούνται από ένα μεγάλο κύλινδρο γεμάτο με ένα μείγμα μπαρουτιού και φυτίλι.

Στο Λουτράκι, όταν ο επιτάφιος του ναού της Παναγίας της Γιάτρισσας φθάνει στον παραλιακό δρόμο, ακολουθεί η είσοδός του στη θάλασσα. Εκείνη τη στιγμή μία βάρκα υποδέχεται μέσα στο νερό τον Επιτάφιο και ταυτόχρονα, ανάβουν βεγγαλικά.

Στην Κορώνη, το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής τα παιδιά πηγαίνουν από σπίτι σε σπίτι κρατώντας ένα σταυρό και λένε τα πάθη του Χριστού. Το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα αναβιώνει στην Καλαμάτα το έθιμο του σαϊτοπόλεμου. Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες, οι οποίες διαθέτουν επικεφαλής, λάβαρο, και σαλπιγκτή. Οι περισσότεροι είναι ντυμένοι με παραδοσιακές στολές, ενώ οι υπόλοιποι προτιμούν να φορούν πρόχειρα ρούχα. Μόλις δοθεί το σύνθημα της έναρξης οι σαΐτες ανάβουν και ταυτόχρονα ακούγεται ένας εκκωφαντικός θόρυβος. Σύμφωνα με την παράδοση, κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, οι κάτοικοι χρησιμοποιούσαν τις σαΐτες για να διώξουν το ιππικό των Τούρκων.

Στον Τυρό της Αρκαδίας, η περιφορά των Επιταφίων γίνεται στον παραλιακό δρόμο ενώ τους συνοδεύουν από τη θάλασσα ψαροκάικα, και σκάφη των επισκεπτών. Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου τα παιδιά γεμίζουν τον κόλπο του χωριού με χιλιάδες κεριά που φωτίζουν τη θάλασσα. Σύμφωνα με την παράδοση, τα κεριά συμβολίζουν τις ψυχές των ναυτικών και ψαράδων που έχουν χαθεί.

Στο Λεωνίδιο της Αρκαδίας, μόλις ακουστεί το Χριστός Ανέστη εκατοντάδες πολύχρωμα αερόστατα ανεβαίνουν στον ουρανό, συνθέτοντας ένα ξεχωριστό σκηνικό. Μάλιστα, σύμφωνα με την παράδοση, την ώρα της Ανάστασης φυσά μόνο ένα ελαφρύ αεράκι.

Στην Πάτρα, τη Μεγάλη Παρασκευή πλήθος πιστών συγκεντρώνεται τις απογευματινές ώρες στα δύο δημοτικά κοιμητήρια για να ακολουθήσουν την περιφορά των επιταφίων, δίπλα από τα μνήματα. Μάλιστα στην περιφορά συμμετέχουν εκπρόσωποι των αρχών της πόλης και η μπάντα του δήμου.

Στην καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς, η περιφορά του επιταφίου τη Μεγάλη Παρασκευή γίνεται στα πλακόστρωτα δρομάκια με τα εγκώμια να αντηχούν σε όλο το κάστρο. Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα αναβιώνει έξω από την εκκλησία του Ελκόμενου Χριστού το έθιμο με το κάψιμο του Ιούδα. Συγκεκριμένα, τοποθετείται ένα ανθρώπινο ομοίωμα όπου στο εσωτερικό του υπάρχουν ξύλα και άχυρα, ενώ μόλις ανάψει η φωτιά, ξεκινά ένα φαντασμαγορικό θέαμα με βεγγαλικά.

Συντάκτρια: Λίλα  Κουρή

1 Σχόλιο

Υποβολή απάντησης