Σεξιστικά στερεότυπα και διαφήμιση

diaf1

από τις  Μαρίνα Λούκαρη , Μαρία Μηνά , Μάρω Κωνστάκη και  Αμαρίλντα Ντερβίση

Με αφορμή σύγχρονες διαφημίσεις μελετούμε  τον τρόπο που παρουσιάζονται   οι γυναίκες και  παραθέτουμε τους  προβληματισμούς μας  για τα σεξιστικά πρότυπα που  προβάλλονται .

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ  1ο : ¨Η γυναίκα προϊόν »

Είναι γνωστό ότι εδώ και πολλά χρόνια επικρατούν στερεότυπες αντιλήψεις σχετικά με τους ρόλους ανδρών και γυναικών στις διαφημίσεις. Η γυναίκα στη διαφήμιση παρουσιάζεται αδύναμη, χωρίς απόλυτες απόψεις, ασχολούμενη με τα καθήκοντα της τα οποία έχουν σχέση μόνο με τη καθαριότητα του σπιτιού και το μαγείρεμα. Στη συγκεκριμένη διαφήμιση η γυναίκα φαίνεται να έχει σερβίρει το ίδιο φαγητό με την προηγουμένη μέρα. Ο άντρας τσατίζεται και με απότομο ύφος ζητάει από την γυναίκα να σηκωθεί. Φτάνουν στο σπίτι της μητέρας της και ο άντρας την «επιστρέφει πίσω απείραχτη αφόρετη και στην συσκευασία της». Τελικά η διαφήμιση ήταν για την επιστροφή χρημάτων. Για άλλη μία φορά η γυναίκα απεικονίζεται ως προϊόν που πουλιέται, αγοράζεται και επιστρέφεται αν τελικά δεν είναι της αρεσκείας τους. Ο άντρας παρουσιάζεται σε ρόλο κυρίαρχο απέναντι στη γυναίκα και η γυναίκα ως υπηρέτρια του. Ο άντρας επίσης βλέπει την γυναίκα του σαν κάτι που κοστολογείται διότι όπως βλέπουμε υπενθυμίζει το τι του έχει κοστίσει σαν να ήταν κάτι υποχρεωτικό χωρίς την θέληση του. Από αυτήν την διαφήμιση καταλαβαίνουμε ότι αυτό που απεικονίζεται είναι μια φαντασίωση που πολλοί άντρες σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν. Αν η γυναίκα δηλαδή δεν ανταποκρίνεται στις δουλειές του σπιτιού με βάση τις επιθυμίες των ανδρών, επιστρέφεται. Αυτού του είδους διαφημίσεις προτρέπουν την λανθασμένη συμπεριφορά απέναντι στις γυναίκες αλλά ακόμη και την βία. Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ειδικά στις μέρες μας, ότι η γυναίκα είναι ίση με τον άνδρα και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι αντικείμενο κακομεταχείρισης. Ακόμα και σήμερα πολλές γυναίκες είναι θύματα τέτοιας συμπεριφοράς ,έχοντας μεγαλώσει με τρόπο που να τις κάνει να πιστεύουν

(  https://youtu.be/dMHGJXM37Ks )                                                                  Μάρω Κωνστάκη

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2ο : » Η  νοικοκυρά »

Στην παρακάτω διαφήμιση, παρατηρούμε ένα προϊόν το οποίο διαφημίζεται από μία γυναίκα και απευθύνεται πάλι κυρίως σε γυναίκες. Το συγκεκριμένο προϊόν είναι ένα καθαριστικό που χρησιμοποιείται σε χώρους σπιτιών ή και μη, όπου υγρασιάζονται από το νερό και δημιουργούν τα άλατα. Τα άλατα, αποθηκεύουν πολύ εύκολα μικρόβια και μολύνουν επιφάνειες χώρων όπου αλλοιώνεται το χρώμα και η αυθεντικότητα ενός
πράγματος(π.χ νεροχύτη), μειώνοντας την λάμψη του και κάνοντας το να φαίνεται άχρηστο και άσχημο εξωτερικά. Με το συγκεκριμένο προϊόν καταπολεμούνται τέτοιου είδους προβλήματα που αφορούν τις δουλειές του σπιτιού και την προσωπική καθαριότητα ενός ατόμου. Τις  παραπάνω λεπτομέρειες θα μπορούσε κανείς να τις θεωρήσει κουραστικές, καθώς το συγκεκριμένο άρθρο δεν αφορά την διαφήμιση, αλλά τον τρόπο με τον οποίο το προϊόν διαφημίζεται και από ποιον. Στις περισσότερες παρόμοιες διαφημίσεις, τέτοια προϊόντα και δημοσιεύσεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης πέρα από το μέσο της τηλεόρασης, υποβιβάζουν συνεχώς το ρόλο της γυναίκας και του άντρα. Πώς το κάνουν αυτό; Με πάρα πολύ απλό τρόπο… Με τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που υπάρχουν στο κόσμο, για τον ρόλο της γυναίκας και του άντρα σχετικά με τις οικιακές δουλειές και το επάγγελμα που ακολουθεί το κάθε φύλο, οι συγκεκριμένες αναφορές αναπαράγουν συνεχώς τέτοιου είδους σκέψεις. Δυστυχώς, θεωρείται δεδομένο ότι μια γυναίκα ευθύνεται αποκλειστικά και μόνο εκείνη για τις δουλειές του σπιτιού ή για την ανατροφή των παιδιών και δεν μπορεί να αποκτήσει τον ρόλο ενός αφεντικού, μιας διευθύντριας σε κάποια εταιρία, καθώς όπως λένε “πολλοί” δεν μπορεί να διαχειριστεί ένα τέτοιο επάγγελμα και να πράξει αναλόγως όπως θα έκανε ένας άντρας. Επιπλέον, άντρες οι οποίοι αποφασίζουν να ασχοληθούν με κάτι που ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι θα έπρεπε να το κάνει μια γυναίκα, αισθάνονται μειονεκτικά και άσχημα για τον εαυτό τους και αποφεύγουν τέτοιου είδους επιλογές, λόγω της αντίδρασης μερικών ανθρώπων και την ειρωνεία με την οποία αντιμετωπίζονται . Εν κατακλείδι, το συμπέρασμα και το μήνυμα που θα ήθελα να περαστεί στον έξω κόσμο είναι ότι: Κάθε άτομο μπορεί να επιλέξει και να ακολουθήσει το όνειρο του, ασχέτως αν υπάρχουν στερεότυπες αντιλήψεις που αναπαράγονται από τους γύρω , όπως ότι μια γυναίκα δεν μπορεί να διοικήσει μία ομάδα πυροσβεστών ή ότι ο άντρας δεν μπορεί να γίνει χορευτής. Αυτές οι προκαταλήψεις δημιουργούνται από ανθρώπους μεγάλης ηλικίας ή και μη, όπου δεν μπορούν να αποδεχτούν την ανάπτυξη της κοινωνίας και του πολιτισμού και θεωρούν κάτι τέτοιες περιπτώσεις “περίεργες” ή ακόμα και “τρομακτικές”.     Μαρία Μηνά

Η διαφήμιση είναι:

https://youtu.be/rdjLlXDILl0

 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ  3ο : Η κακή οδηγός  και  η κακομαθημένη πολυλογού

Σε αυτήν την διαφήμιση βλέπουμε   ότι μια γυναίκα οδηγός  τρακάρει και ενώ αυτή έκανε το λάθος
αρχίζει και φωνάζει στον οδηγό του άλλου αμαξιού .και παρατηρούμε  ότι μονό αυτή φωνάζει ενώ  ο άνδρας της  που είναι συνοδηγός  και ο άλλος άνδρας  ο οδηγός του άλλου αμαξιού  δεν λένε τίποτα. Ξαφνικά και η κόρη της μιλάει  έντονα ενώ ο άντρας της προσπαθεί να αποφύγει  τους τσακωμούς . Στο τέλος ο άλλος οδηγός σηκώνεται  και πάει προς το αμάξι της γυναίκας  και  το σλόγκαν της διαφήμισης  λέει  : «όταν μιλάει η οικογένεια σου την πληρώνεις εσύ «. δηλαδή ο διαφημιστής που  εκπροσωπεί μια εταιρεία τηλεφωνίας , υπονοεί ότι , όταν οι οικογένεια σου μιλάει πολύ στο τηλέφωνο εσύ θα το πληρώσεις και ότι έχει μια καλή προφορά για αυτό . Όμως το βίντεο έχει πολλές στερεοτυπικές αντιλήψεις σε βάρος των γυναικών . Για παράδειγμα , δείχνοντας αρχικά  ότι η   γυναίκα έκανε το λάθος στο τρακάρισμα  προβάλλει το  στερεότυπο ότι οι γυναίκες δεν οδηγούν καλά. Ένα πολύ  εμφανές  αρνητικό στοιχείο  είναι ότι η γυναίκα και η κόρη της ήθελαν  τον καβγά  ενώ ο άνδρας και ο
άλλος άνδρας οδηγός ήθελαν να το αποφύγουν . Επίσης  , όταν η γυναίκα λέει ότι ο άνδρας της θα σηκωθεί να την προστατέψει  μοιάζει να υπονοεί  οι γυναίκες δεν μπορούν να προστατευτούν από μονές τους και είναι αδύναμες και χρειάζονται τους άντρες τους να τις
προστατεύουν .  Γενικά η εικόνα της γυναίκας στη διαφήμιση αυτή είναι αρνητική και υποτιμητική .   Αμαρίλντα Ντερβίση

( https://www.youtube.com/watch?v=Rrp2NX_jYn4 )

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ …

διαφημ

Στην παραπάνω διαφήμιση μπορούμε να διακρίνουμε μια κοπέλα η οποία δεν διαφημίζει ούτε καλλυντικά, ούτε είδη σπιτιού αλλά ξυλουργικά εργαλεία. Η συγκεκριμένη διαφήμιση δημιουργήθηκε για να αλλάξει  τα στερεότυπα που επιβιώνουν μέχρι και σήμερα. Με άλλα λόγια από τα παλαιότερα χρόνια υπήρχε η εντύπωση ότι οι γυναίκες ήταν μόνο του σπιτιού, δηλαδή η μόνη τους δουλεία ήταν να προσέχουν το σπίτι, να μαγειρεύουν, να καθαρίζουν και να προσέχουν τα παιδιά. Όμως αυτό είναι λάθος γιατί πλέον στις μέρες μας μια γυναίκα μπορεί να κάνει ότι και ένας άντρας. Για παράδειγμα μια γυναίκα μπορεί να δουλεύει σε μια οικοδομή ή να διευθύνει μια επιχείρηση κάτι το οποίο ήταν αδιανόητο παλιότερα. Παρ’ όλ’ αυτά οι φωνές των στερεοτύπων ακόμη αντηχούν παντού.

                                                    Μαρίνα  Λούκαρη

Σχολιάστε

Top