Πόσο έχει επηρεάσει η τεχνολογία τον τρόπο που ακούμε μουσική

940347_music-01

«Η μουσική δεν είναι μαστίχα για το στόμα εφήβων που επιδεικνύουν τα αθλητικά τους κορμιά σε σκοτεινά νυχτερινά στέκια, ούτε η μουσική είναι κάτι για τους επαγγελματίες της νύχτας που θέλουν κάτι για παρέα, για να αποφύγουν τον ύπνο που τους κυριεύει. Η μουσική είναι τελετή αποκάλυψης που απαιτεί αθωότητα και μνήμη. Η μουσική είναι ασκήσεις με στόχο την αποκάλυψη» είχε πει σε συνέντευξή του ο μεγάλος Μάνος Χατζιδάκις. «Ναι, αλλά τότε ήταν αλλιώς» είναι μια φράση που ακούς συχνά στις περισσότερες συζητήσεις που αφορούν τη μουσική. Πολλοί θα θυμηθούν τις σχολικές τσάντες, τότε που ήταν γραμμένες παντού με ονόματα από αγαπημένα συγκροτήματα, αλλά και την ιεροτελεστία να κατεβαίνεις στο κέντρο για να ψωνίσεις βινύλια. Θα νοσταλγήσουν τα χρόνια που το εξώφυλλο ενός δίσκου γινόταν το κύριο θέμα σε πολλά κυριακάτικα τραπέζια, αλλά και θρυλικές ραδιοφωνικές εκπομπές στις οποίες ανακάλυπτες τις νέες τάσεις.

Σήμερα, οι συνήθειες έχουν αλλάξει. Ζούμε στην εποχή της εικόνας, της άφθονης πληροφορίας και της μαζικής κατανάλωσης. Όλοι, με δύο ακουστικά στ’ αυτιά, μπορούν να ακούσουν μουσική παντού και όποτε το θελήσουν, καθώς και να «κατεβάσουν» σε ελάχιστα λεπτά όποιον δίσκο επιθυμούν. Ο αριθμός των συγκροτημάτων που δημιουργούνται καθημερινά αυξάνεται συνεχώς, ενώ ο καθένας μπορεί να φτιάξει τη δική του μουσική και να τη δουν εκατομμύρια χρήστες στο Διαδίκτυο. Πόσο έχει επηρεάσει, λοιπόν, η τεχνολογία την επιρροή της μουσικής;  Μήπως ευνόησε τη μαζική διάδοσή της, αλλά αλλοίωσε το περιεχόμενο; Γιατί δεν υπάρχει ένα μεγάλο σάουντρακ που να ξεχωρίζει και ακούμε hits της μιας μέρας με μόνο εφόδιό τους τις χιλιάδες επισκέψεις στο YouTube; Χάθηκε στη μετάφραση της ψηφιακής κυριαρχίας το νόημα της μουσικής ή την ταυτίσαμε πλήρως με τη διασκέδαση αντί για την ψυχαγωγία; Στα ερωτήματα αυτά ζητήσαμε απαντήσεις από πέντε πρόσωπα που γνωρίζουν τις διαχρονικές διαδρομές της μουσικής.

Και κάπου εδώ χάθηκε ο έρωτας του ακροατή με τη μουσική. Έγινε καταναλωτής. Η μουσική μετατράπηκε όχι μόνο σε προϊόν αλλά σε εφήμερο προϊόν. Άμεση κατανάλωση κυρίως μέσω των ευκολιών της τεχνολογίας, άμεση κατανάλωση, ώστε πριν προλάβουμε να αποστηθίσουμε τους στίχους του τραγουδιού, αυτό να έχει αντικατασταθεί με άλλο. Γιώργος Σκίντσας.(Δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Το Βήμα»)

Από τις μαθήτριες: Βικτώρια Γεραντώνη, Κατερίνα Πουρή, Αγγελική Γιατσίδου, Άννα Μουζενίδου

Σχολιάστε

Top