Το Λαογραφικό Μουσείο της Δ’ τάξης

μουσείοΑπό τις 14 έως και τις 23 Μαρτίου, λειτούργησε στην τάξη μας ένα μικρό Λαογραφικό Μουσείο.

Τα εκθέματα ήταν πολλά και για να τα συγκεντρώσουμε, απευθυνθήκαμε στους παππούδες μας, τις γιαγιάδες μας, φίλους και συγγενείς, οι οποίοι πολύ πρόθυμα, μας διέθεσαν τους προσωπικούς και οικογενειακούς τους θησαυρούς!

Συγκεντρώσαμε ξύλινες σκάφες, πινακωτές, δικράνια και δρεπάνια καθώς και άλλα αντικείμενα, σχετικά με την καλλιέργεια του σιταριού και το ζύμωμα του ψωμιού, όπως και μικροέπιπλα κουζίνας.

Πολλά ήταν τα μπακιρένια , μπρούντζινα και ξύλινα οικιακά σκεύη (κατσαρόλες, σινιά, κόσκινα, γουδιά, σιτίλια,  γκιούμια, μαστραπάδες κ.ά.) καθώς και αντικείμενα σχετικά με τον φωτισμό και τη θέρμανση των σπιτιών των προγόνων μας (μαγκάλι, λάμπες πετρελαίου, εργαλεία για σόμπα κ.ά.), όπως και εργαλεία που χρησιμοποιούσαν στις διάφορες δουλειές τους (τρυπάνια, καντάρια, τιμόνια κόπανους, γκλίτσες  κ.ά.)!

Υπήρχαν παλιά βιβλία (και συλλεκτικές εκδόσεις), αντικείμενα που χρησιμοποιούνταν στο σχολείο του παρελθόντος, γραφομηχανές, παλιά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και κασετόφωνα, παραδοσιακά μουσικά όργανα, διακοσμητικά σπιτιών, καθώς και πάρα πολλά υφαντά (ρούχα, χαλιά και κιλίμια, βελέντζες και κουρελούδες, σκεπάσματα, κουρτίνες και τραπεζομάντηλα) και εργόχειρα!

Είχαμε ειδικό τμήμα με πληροφορίες και αντικείμενα σχετικά με το γνέσιμο του μαλλιού , την υφαντική και τη ραπτική (αδράχτια, ανέμη,  ραπτομηχανή κ.ά.), καθώς και έκθεση με τα δικά μας υφαντά χαλάκια!

Πολύ σημαντικό για μας ήταν και το τμήμα που φιλοξενούσε παιδικές συλλογές γραμματοσήμων και νομισμάτων, παιχνιδιών (ξύλινων και μεταλλικών), συλλογή παραδοσιακών ομαδικών παιχνιδιών (τα συγκεντρώσαμε από τους παππούδες και τις γιαγιάδες μας), και ασπρόμαυρων φωτογραφιών!

Χαρήκαμε πάρα πολύ όλη τη διαδικασία, από τη συγκέντρωση των εκθεμάτων, το στήσιμό τους μέσα στην τάξη, τη δημιουργία σημειωμάτων με στοιχεία των εκθεμάτων, την αναζήτηση πληροφοριών για την προέλευση και τη χρήση τους τόσο από τους ιδιοκτήτες τους όσο και από βιβλία που διαβάσαμε ή το διαδίκτυο,  τη δημιουργία αφίσας και πρόσκλησης κ.ά.

Αυτό όμως που μας ενθουσίασε, ήταν η παρουσίαση του Μουσείου μας, από εμάς τους ίδιους και τις ίδιες, όχι μόνο στις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου, αλλά και στους γονείς, φίλους και συγγενείς μας, οι οποίοι θαύμασαν και τους προσωπικούς τους θησαυρούς αλλά κυρίως εμάς, τους Ξεναγούς του Μουσείου!!! Το χειροκρότημα ήταν πολύ μεγάλο και δυνατό!

Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία, αποκτήσαμε πολλές γνώσεις για τον τρόπο ζωής των προγόνων μας και στενοχωρηθήκαμε, όταν έφτασε ο καιρός να επιστρέψουμε τα εκθέματα στους ιδιοκτήτες και να τα στερηθούμε από την τάξη….

 

Οι μαθητές και η δασκάλα της Δ’

 

Σχολιάστε

Top