Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ

μπουλινκ

Ίσως κάποιοι να αναρωτιούνται τι μπορεί να εννοεί κάποιος όταν χρησιμοποιεί τη λέξη “bullying”, πίσω από την οποία κρύβονται πολλές και διαφορετικές έννοιες. Τι ακριβώς σημαίνει, λοιπόν, η λέξη “bullying”;

Διαβάζουμε σχεδόν καθημερινά στον Τύπο: Αγρίεψαν οι καιροί και μαζί τους αγρίεψαν και τα παιδιά. Η βία στα σχολεία δυστυχώς αυξάνεται και μαζί της αυξάνεται η ανησυχία γονιών και μαθητών.

Θύματα επίθεσης πέφτουν παιδιά Δημοτικού άλλα και Γυμνασίου και Λυκείου. Έφηβοι καταλήγουν στο Νοσοκομείο ύστερα από μαχαιρώματα ή ξυλοδαρμό… Βιντεοσκοπούνται μαθητές σε προσωπικές τους στιγμές ή την ώρα που καυγαδίζουν και όλα αυτά αναρτώνται στο διαδίκτυο…..

Σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν πολλές μορφές bullying, κάποιες περισσότερο και κάποιες άλλες λιγότερο  γνωστές. Μια από τις πιο γνωστές την οποία θα αναλύσουμε, είναι το σχολικό bullying. Το σχολικό  bullying είναι ο εκφοβισμός που συμβαίνει εντός της σχολικής αυλής και των υπόλοιπων σχολικών χώρων. Περιλαμβάνει φυσική, λεκτική, και ψυχολογική εκφοβιστική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών. Κάθε μορφή έχει τις δικές της συνέπειες, αλλά κοινό τους χαρακτηριστικό είναι η ανασφάλεια που προκαλούν στα θύματα.

Συγκεκριμένα:

Ο  λεκτικός εκφοβισμός περιλαμβάνει προσβλητικά σχόλια, ψυχολογική πίεση, απειλές, και ύβρεις. Αυτός ο τύπος εκφοβισμού μπορεί να προκαλέσει βαθιές πληγές στην ψυχολογία των παιδιών, επηρεάζοντας την αυτοεκτίμησή τους και προκαλώντας ψυχικό άγχος. Ένα παιδί μπορεί να χρησιμοποιεί ψυχολογική πίεση, όπως το να λέει συνεχώς σε ένα άλλο παιδί πόσο ανίκητος είναι ο ίδιος σε αθλητικά θέματα και πως “κανείς δεν θέλει να είναι φίλος μαζί του”, υπονοώντας το «θύμα» του. Μπορεί να απειλεί ένα άλλο παιδί ότι θα τον βρει έξω από το σχολείο και θα τον χτυπήσει αν δεν του δώσει τα χρήματά του. Το λεκτικό bullying περιλαμβάνει επίσης ύβρεις και υβριστικά σχόλια σε σχέση με το φύλο, την εθνικότητα, την εμφάνιση, τη σεξουαλικότητα ή άλλα χαρακτηριστικά.

Ο σωματικός εκφοβισμός συμπεριλαμβάνει φυσική κακοποίηση, όπως χτυπήματα και άλλες βίαιες ενέργειες. Τα θύματα του σωματικού εκφοβισμού όχι μόνο υφίστανται σωματικό τραυματισμό αλλά και ψυχολογική κακοποίηση και αντιμετωπίζουν σοβαρές συνέπειες, όπως σωματικό τραυματισμό (μώλωπες, καρδιολογικά προβλήματα και άλλες σωματικές βλάβες), επιπτώσεις στην ψυχολογική υγεία (έντονο στρες, κατάθλιψη και άλλες ψυχικές διαταραχές), ακόμα και κοινωνική απομόνωση. Τα παιδιά που υφίστανται σωματικό εκφοβισμό, συχνά απομονώνονται από τους άλλους μαθητές, καθώς φοβούνται ότι θα αντιμετωπίσουν νέα βία.

Ο ψυχολογικός εκφοβισμός από bullying στο σχολείο επικεντρώνεται στην ψυχολογική πίεση, την απομόνωση, τη δυσφήμιση και την απειλητική συμπεριφορά. Αυτός ο τύπος εκφοβισμού μπορεί να έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των παιδιών, καθώς χτυπά την αυτοεκτίμησή τους και τους δημιουργεί έντονο στρες.

Όλα αυτά παρατηρούνται αρκετά έντονα τα τελευταία χρόνια, ειδικά στο σχολικό περιβάλλον. Γι’ αυτόν τον λόγο, με αφορμή όλα τα παραπάνω, θέλουμε να πούμε ότι είμαστε πολύ περήφανοι και τυχεροί που ευτυχώς μέχρι στιγμής δεν έχουν συμβεί ιδιαίτερα σοβαρά περιστατικά bullying στο σχολείο μας και ότι φροντίζουμε καθημερινά για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.

Από την άλλη πλευρά,  ο σχολικός εκφοβισμός επηρεάζει τόσο τα θύματα όσο και τους δράστες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι παιδικές κακοποιητικές συμπεριφορές απορρέουν από παράγοντες όπως: οικογενειακό περιβάλλον, κοινωνικές επιρροές και ανάγκη για αναγνώριση. Ωστόσο, πολλές φορές, ο εκφοβισμός στο σχολείο δεν προέρχεται μόνο από μαθητές, αλλά και από καθηγητές. Ένα παράδειγμα εκφοβισμού από καθηγητή μπορεί να είναι όταν ένας αυτός ασκεί συστηματική ψυχολογική πίεση σε έναν μαθητή (συνεχείς επικρίσεις για την επίδοση του μαθητή στο σχολικό έργο, για την εμφάνιση, τη συμπεριφορά ή τα ενδιαφέροντά του, καθώς και απειλές με αρνητικές συνέπειες, όπως χαμηλούς βαθμούς ή αναφορές στους γονείς, συχνή απομόνωση ή αγνόηση του μαθητή στην τάξη, αλλά και ψυχολογική κακοποίηση με ειρωνείες, επικρίσεις ή περιφρονητικές σχολικές δραστηριότητες). Αυτές οι ενέργειες από έναν καθηγητή είναι μόνο επιζήμιες για τον μαθητή. Είναι σημαντικό να αναφέρονται αυτές οι καταστάσεις  στις αρμόδιες αρχές, για έλεγχο και αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ο καλύτερος λοιπόν τρόπος για να αντιμετωπίσει κάποιος τέτοια φαινόμενα και επιθετικές συμπεριφορές είναι να τις σταματήσει πριν καν αρχίσουν. Τι εννοούμε με αυτό;

Θα πρέπει από μεριάς μας, ως μαθητές, ως μέλη επίσης, του Δεκαπενταμελούς Σχολικού Συμβουλίου, να πλησιάζουμε και να προστατεύουμε αυτά τα παιδιά που είναι οι αδύναμοι κρίκοι και οι εύκολοι στόχοι,  προσπαθώντας να τα κάνουμε  πιο δυναμικούς χαρακτήρες ώστε να μπορούν να σταθούν μόνα τους στα πόδια τους αν τους προκύψει κάτι τέτοιο στο μέλλον. Να τους επιβεβαιώσουμε ότι έχουν άτομα δίπλα τους που μπορούν να τους βοηθήσουν και να τους στηρίξουν σε αυτές τις καταστάσεις.

Παρ’ όλα αυτά, αν δούμε να συμβαίνει κάποιο τέτοιο περιστατικό οφείλουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να μιλήσει σε κάποιον δικό του άνθρωπο προκειμένου να αντιμετωπίσει την κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Εάν το παιδί διστάζει να μιλήσει, τότε οφείλουμε να μιλήσουμε εμείς οι ίδιοι σε κάποιον σύμβουλο του σχολείου (υπάρχει ο θεσμός του Σύμβουλου Σχολικής Ζωής) ή ακόμα και σε καθηγητή που εμπιστευόμαστε και ξέρουμε ότι μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του θέματος. Έστω και μια μικρή πράξη, μπορεί να βοηθήσει το κάθε παιδί! Η προσφορά μας κρίνεται απαραίτητη! Επιπλέον, μέσω της καινούργιας ιστοσελίδας κατά του bullying οι μαθητές μπορούν να καταθέτουν και να καταγγέλλουν εκεί κάθε περιστατικό βίας εναντίον τους ή εναντίον συμμαθητών τους.

Μέσω αυτού του άρθρου, θα θέλαμε να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές μας και όχι μόνο,  για το θέμα του bullying, με στόχο την ενημέρωση, την πρόληψη και τους τρόπους αντιμετώπισής του.

Είμαστε δίπλα σε κάθε παιδί που βίωσε, βιώνει ή θα βιώσει μια τέτοια κατάσταση!

Βίντεο: «Λέμε ΟΧΙ στον σχολικό εκφοβισμό»

 Κατανοώντας τώρα πια περισσότερο την ουσία της λέξης “bullying” μπορούμε να πούμε, πως πρόκειται για μια δυσάρεστη και στρεσογόνα κατάσταση για εκείνον που το δέχεται αλλά και τον περίγυρό του. Είτε είμαστε γονείς, είτε εκπαιδευτικοί, είτε μαθητές, χρειάζεται να είμαστε σε εγρήγορση για να αντιμετωπίζουμε περιστατικά bullying που αφορούν τα παιδιά, τους μαθητές ή τους συμμαθητές μας.

«Αγρίεψαν οι καιροί και μαζί τους αγρίεψαν και τα παιδιά. Η βία στα σχολεία δυστυχώς αυξάνεται και μαζί της αυξάνεται η ανησυχία γονιών και μαθητών…»

 ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ( BULLYING.GR)

μπουλ 3

 

Βιδούρα Καλλιόπη Γ2, Κεσογλίδη Χριστίνα Γ2, Μαλικοτσίνας Χρήστος Γ4