Επιμέλεια άρθρου: Ασπρογιάννης Χρήστος, Γεωργίτση Ξανθούλα, Γεωργίτση Νικολέτα
Το τρένο είναι μία εφεύρεση, στην οποία ο χρόνος δεν έχει καθοριστεί με ακρίβεια γιατί η ιστορία του ξεκινάει από την στιγμή που τέθηκε σε λειτουργία η σιδηροτροχιά και συνεχίζει να εξελίσσεται μέχρι σήμερα
Ο πρόγονος του σύγχρονου τρένου δεν ήταν παρά απλά καμιονέτα ορυχείων τοποθετημένα το ένα πίσω από το άλλο. Τα έσερναν άλογα ή δούλοι και μετέφεραν στην Ευρώπη του 16ου αιώνα, κάρβουνο και ορυκτά μεταλλεύματα. Η ανακάλυψη της πρώτης ατμομηχανής στις αρχές του 19ου αιώνα έκανε την διαφορά.
ΑΤΜΟΜΗΧΑΝΕΣ: Ο βρετανός μηχανικός Ρίτσαρντ Τρέβιθικ, κατασκεύασε την πρώτη ατμομηχανή το 1804. Για να γυρίσει τους τροχούς, χρησιμοποίηση την πίεση του ατμού από έναν κλίβανο. Το 1823, ο Τζορτζ Στέφενσον και ο γιος του Ρόμπερτ, κατασκεύασαν ένα εργοστάσιο παραγωγής ατμομηχανών στο Νιουκάστλ της Αγγλίας. Η πλέον διάσημη ατμομηχανή τους, με το όνομα «Ρόκετ» (πύραυλος), μετέφερε για πρώτη φορά επιβάτες το 1829. Ένα άλλο τρένο, το «Μπεστ Φρεντ ο Τσάρλεστον» (Ο καλύτερο φίλος του Τσάρλεστον) μετέφερε το 1830 επιβάτες για πρώτη φορά στην Αμερική. Μέχρι την δεκαετία του 1850 οι ατμομηχανές χρησιμοποιούνταν σε όλο τον κόσμο για να μεταφέρουν επιβάτες και αγαθά. Αν και τα ηλεκτροκίνητα και ντιζελοκίνητα τρένα άρχισαν να αντικαθιστούν τις ατμομηχανές στην δεκαετία του 1890, ωστόσο, κάποιες χώρες τις χρησιμοποιούν ακόμα και σήμερα και διατηρούν αρκετά δρομολόγια για τουριστικούς λόγους.
ΝΤΙΖΕΛΟΜΗΧΑΝΕΣ: Ο Ρούντολφ Ντίζελ, ένα γερμανός μηχανικός, κατασκεύασε το 1897 την πρώτη ντιζελομηχανή ανοίγοντας το δρόμο για τις ντιζελοκίνητες μηχανές νέας τεχνολογίας των αρχών της δεκαετίας του 1900. Οι μηχανές αυτές τροφοδοτούν μια γεννήτρια, η οποία με τη σειρά της θέτει σε λειτουργία ηλεκτρικά μοτέρ που κινούν τους τροχούς. Έχουν υψηλή απόδοση και είναι εύκολες στη χρήση.
ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΕΣ: Οι ηλεκτρικοί σιδηρόδρομοι απαιτούν αυτόνομη μονάδα παροχής ενέργειας, γεγονός που καθιστά υψηλό το κόστος κατασκευής τους. Το 1879, ο Βέρνερ βον Ζίμενς, κατασκεύασε στη Γερμανία την πρώτη ηλεκτρομηχανή, αλλά η χρήση της διαδόθηκε μετά τη δεκαετία του 1950. Σήμερα, οι ηλεκτροκίνητοι σιδηρόδρομοι χρησιμοποιούνται ευρέως. Είναι γρηγορότεροι, φιλικότεροι προς το περιβάλλον και οικονομικότεροι από άλλους τύπους σιδηροδρόμων.
Η εξελιξη του τρένου στη Ελλάδα
ΤΡΕΝΑ ΜΕ ΜΑΓΝΉΤΕΣ
Τα τρένα μαγνητικής ανύψωσης ( maglev ) κινούνται αιωρούμενα με τη βοήθεια μαγνητικών πεδίων και επειδή δεν ακουμπούν στο έδαφος έχουν ελάχιστη αντίσταση και φυσικά πολύ υψηλές ταχύτητες. Τα τρένα maglev μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες 500 με 550 χλμ ./ώρα, ταχύτητες που αναπτύσσουν και τα αεροπλάνα καταναλώνοντας όμως τη διπλασία ποσότητα ενέργειας. Στην Ιαπωνία, που είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που διαθέτει τρένα μαγνητικής αιώρησης, παρουσιάστηκε το ταχύτερο μαγνητικό τρένο του κόσμου και στην πρώτη του δοκιμή έφτασε την τελική ταχύτητα των 581 χλμ /ώρα. Το νέο τρένο, θα έχει 16 βαγόνια και θα μπορεί να μεταφέρει περίπου 1.000 επιβάτες και θα πραγματοποιεί το δρομολόγιο, Τόκιο-Ναγκόγια. Το παρθενικό του ταξίδι αναμένεται να ξεκινήσει το 2027 , όταν θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της κατασκευής της μαγνητικής γραμμής Τόκιο- Ναγκόγια –Οσάκα.
Η εξέλιξη του τρένου στην Ελλάδα
Παρακολουθήστε την εξέλιξη του τρένου στην Ελλάδα μέσα από την εκπομπή της Μηχανής του χρόνου.Μέσα από πλούσιο οπτικό υλικό και ντοκουμέντα θα ανακαλύψετε τους σημαντικότερους σταθμούς και διαδρομές του από την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη μέχρι την πλήρη ανάπτυξή του.
Πολλοί καλλιτέχνες έγραψαν διάφορα τραγούδια για το τρένο και το ταξίδι, απολαύστε μερικά από αυτά:
Πηγές: wikipedia, Μηχανή του χρόνου, η εξελιξη του τρένου schoolpress.