">Το εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας – Με τη ματιά του Μάικλ Μουρ
Απόσπασμα από την ταινία του Μάικλ Μουρ «Where to Invade Next (2015)».Αναφέρεται στον τρόπο λειτουργίας του σχολείου στη Φινλανδία.
Ελισάβετ Μαραγκού
Ο σύγχρονος δάσκαλος οφείλει να αποτελεί πρότυπο συμπεριφοράς καθώς τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν την τάση να απορροφούν χαρακτηριστικά ατόμων που έχουν στο περιβάλλον τους και με βάση αυτά διαμορφώνεται η προσωπικότητά τους. Θεωρώ ότι ο σωστός δάσκαλος πρέπει να ενδιαφέρεται για την ατομική εξέλιξη του χαρακτήρα των μαθητών του και όχι μόνο για την αποκόμιση γνώσεων. Επιπλέον, είναι σημαντικό ο δάσκαλος να σέβεται τη διαφορετικότητα των μαθητών του, να επαινεί τις επιτυχίες τους σε όλους τους τομείς.
Κατερίνα Καρατζόβαλη
Ο δάσκαλος από τα παλαιότερα χρόνια αποτελούσε ένα σημαντικό πρόσωπο στην κοινωνία. Το να είναι κάποιος παιδαγωγός είναι αξιολάτρευτο. Η δουλειά του εκπαιδευτικού δεν είναι ένα οποιαδήποτε επάγγελμα.
Ένα πράγμα είναι απαραίτητο να διαθέτει. Αγάπη για τα παιδιά, φροντίδα για αυτά και αμέριστη υπομονή. Πέρα από τη γνώση που παρέχει, ακόμα είναι διαμορφωτής ήθους, σκέψης και έκφρασης. Ο δάσκαλος διαμορφώνει αυριανές προσωπικότητες και ψυχές, κάνοντας τον κόσμο καλύτερο ή χειρότερο.
Αντώνης Βασσάρας
Ο δάσκαλος έχει πολλαπλούς ρόλους. Καταρχάς να εκπαιδεύει μεταδίδοντας γνώσεις και χρήσιμες δεξιότητες. Επιπλέον, να καθοδηγεί αλλά και να ενθαρρύνει τους μαθητές του ώστε να καλλιεργούν την αυτοπεποίθησή τους. Ένας δάσκαλος πρέπει, επίσης, να δημιουργεί ένα καλό κι ενδιαφέρον μαθησιακό περιβάλλον και να ενισχύει στην τάξη τον σεβασμό αλλά και την ενσυναίσθηση. Τέλος, παρακολουθώντας την πρόοδο των μαθητών του θα τους βοηθάει σε τυχόν προσωπικά προβλήματα, που μπορεί να έχουν.
Τατιάνα Μακρίδου
Ο δάσκαλος έχει μεγάλη ευθύνη για την πνευματική καλλιέργεια των μαθητών και μαθητριών του αλλά και για το χαρακτήρα τους.
Πρέπει να συμβαδίζει με τη νέα εποχή, με το σύγχρονο εκπαιδευτικό πλαίσιο και εννοείται με τη σύγχρονη τεχνολογία.
Στέλλα Σουλεϊμάνι
Θέλουμε να μας μαθαίνουν τι είναι σωστό και τι λάθος. Θέλουμε να μας έχουν εμπιστοσύνη.
Βασίλης Ανταβαλής
Αν ήμουν δάσκαλος θα υιοθετούσα πολλούς τρόπους για να κρατήσω ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών και να καλλιεργήσω τη δημιουργικότητά τους. Θα χρησιμοποιούσα τις νέες τεχνολογίες και τα πολυμέσα για να κάνω τα μαθήματά μου πιο ενδιαφέροντα. Επίσης, θα ενθάρρυνα τη συνεργασία μέσα από ομαδικές εργασίες και παιχνίδια. Θα τους ανέθετα έργα που θα τους επέτρεπαν να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους. Φυσικά, μέσα από το μάθημα θα προσπαθούσα να συνδέσω τη θεωρία με την πράξη αξιοποιώντας πειράματα και κάθε είδους πρακτικών ασκήσεων. Τέλος, με όποιον τρόπο μπορούσα θα τους παρείχα εποικοδομητική ανατροφοδότηση για την πρόοδό τους.
Λήδα Ιωαννίδου
Ο δάσκαλος πρέπει να βρίσκεται κοντά στους μαθητές του και να τους μεταφέρει γνώσεις και κάθε είδους δεξιότητες. Πρέπει να γνωρίζει καλά το τμήμα του και να τους μαθαίνει πώς να λειτουργούν σαν ομάδα, να τους ενθαρρύνει, να ξυπνά τη φαντασία τους και να τους διαπαιδαγωγεί. Αυτά που θα τους διδάξει είναι σημαντικά, καθώς το σχολείο είναι η πρώτη κοινότητα που οι μαθητές γνωρίζουν. Ένας καλός δάσκαλος μένει πάντα χαραγμένος στη μνήμη ενός παιδιού.
Νεφέλη Ζαρκαντζά
Ο ιδανικός δάσκαλος αγαπάει τη δουλειά του και τα παιδιά. Έχει υπομονή και ψυχραιμία κι επικοινωνεί μαζί τους βαθιά.
Κάνει το μάθημα ενδιαφέρον και κρατάει την προσοχή του μαθητών του. Είναι αυστηρός εκεί που πρέπει, χωρίς όμως να τιμωρεί. Τέλος, κατανοεί την προσπάθεια κάθε μαθητή και μαθήτριας ξεχωριστά και τους επιβραβεύει ανάλογα.
Σοφία Αναγνώστου Κονταξή
Ένα σωστό πρότυπο δασκάλου αγωνίζεται για τα δικαιώματα του, δεν αφήνει να τον εκμεταλλεύονται, είναι δίκαιος με όλους και μαθαίνει στα παιδιά όχι μόνο μαθήματα αλλά και τρόπους συμπεριφοράς.
Κωνσταντίνος Βασιλειάδης
Ο ιδανικός δάσκαλος, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να διαθέτει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Αρχικά, χρειάζεται να έχει πολλές γνώσεις, τις οποίες θα μεταδίδει σωστά στους μαθητές του. Επίσης, είναι ανάγκη να έχει καλούς τρόπους, να μιλάει ήρεμα και να μην ξεσπάει με νεύρα στους μαθητές του. Χρειάζεται, λοιπόν υπομονή. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα τιμωρεί εύκολα και θα κάνει τη διαδικασία του μαθήματος ευχάριστη και πιο εύκολη. Έτσι οι μαθητές δεν θα φοβούνται να εκφράζονται ελεύθερα και να συζητούν μαζί του. Μακάρι να συναντούμε τέτοιους δασκάλους πιο συχνά…
