Η Ιστορία της Μαύρης Παρασκευής

arkas-361x450

Από την κρίση… στις μεγάλες προσφορές

Η Μαύρη Παρασκευή (BlackFriday), που φέτος πέφτει στις 28 Νοεμβρίου 2025, είναι για πολλούς η μεγαλύτερη ημέρα εκπτώσεων του χρόνου. Παρόλο που σήμερα τη συνδέουμε με μαγαζιά γεμάτα κόσμο, προσφορές στο διαδίκτυο και ουρές στα ταμεία, η ιστορία της ξεκινά πολύ πιο νωρίς και… όχι με τόσο χαρούμενο τρόπο.

Ο όρος BlackFriday εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ τη δεκαετία του 1960. Οι αστυνομικοί της πόλης χρησιμοποιούσαν τον όρο για να περιγράψουν τη χαοτική μέρα μετά τη γιορτή των Ευχαριστιών (Thanksgiving), όταν οι δρόμοι γέμιζαν από κόσμο που έκανε τα πρώτα ψώνια για τις γιορτές. Η «μαύρη» ονομασία δεν είχε τότε να κάνει με προσφορές, αλλά με την κυκλοφοριακή συμφόρηση και το χάος που επικρατούσε!

Με τα χρόνια, οι έμποροι αντιλήφθηκαν ότι την ημέρα αυτή απλώς όλος ο κόσμος ψώνιζε. Έτσι, άρχισαν να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερους πελάτες. Σιγά σιγά, η BlackFriday εξελίχθηκε στη σημαντικότερη μέρα αγορών στις ΗΠΑ, σηματοδοτώντας επίσημα την έναρξη της χριστουγεννιάτικης αγοράς.

Υπάρχει και μια δεύτερη και πιο διαδεδομένη σήμερα, εξήγηση για το όνομα. Λέγεται ότι οι έμποροι «έβγαιναν από τα κόκκινα και έμπαιναν στα μαύρα» στα λογιστικά τους βιβλία χάρη στα μεγάλα κέρδη της ημέρας. Στην αγγλική λογιστική, το κόκκινο δηλώνει ζημία και το μαύρο κέρδος. Έτσι, η Μαύρη Παρασκευή έγινε συνώνυμο του οικονομικού «γύρισματος» των καταστημάτων.

Από τις αρχές του 21ου αιώνα, η BlackFriday άρχισε να διαδίδεται σε ολοένα και περισσότερες χώρες. Η εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου και η επιρροή των αμερικανικών καταναλωτικών συνηθειών έκαναν τη γιορτή των προσφορών παγκόσμιο φαινόμενο. Στην Ελλάδα, η BlackFriday καθιερώθηκε γύρω στο 2016 και σήμερα αποτελεί μια από τις πιο αναμενόμενες περιόδους εκπτώσεων, τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στις online αγορές.

Σήμερα η Μαύρη Παρασκευή δεν περιορίζεται μόνο σε μία ημέρα. Πολλά καταστήματα ξεκινούν τις προσφορές τους από νωρίτερα, ενώ ακολουθεί και η CyberMonday, ημέρα ειδικά αφιερωμένη στις online αγορές. Οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν προϊόντα τεχνολογίας, ρούχα, παιχνίδια και πολλά άλλα με σημαντικές εκπτώσεις.

Παρότι η BlackFriday είναι μια διασκεδαστική εμπειρία, ειδικά για όσους αγαπούν τις αγορές, καλό είναι να θυμόμαστε πως:

  • Δεν «χρειαζόμαστε» πάντα ό,τι είναι σε προσφορά.
  • Πρέπει να κάνουμε έρευνα πριν αγοράσουμε.
  • Είναι σημαντικό να διαχειριζόμαστε υπεύθυνα τα χρήματά μας.

Η Μαύρη Παρασκευή είναι τελικά μια ευκαιρία όχι μόνο για καλές αγορές, αλλά και για να μάθουμε να καταναλώνουμε με σύνεση.

Η συντακτική ομάδα

5-1699258985

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης