«Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟΥ»
Το αεροπλάνο χρησιμοποιήθηκε μόνο στον 20ο αιώνα, αλλά η ιδέα να πετάξει στον αέρα ο άνθρωπος είναι πολύ παλιά. Σ” όλους τους αρχαίους πολιτισμούς (Κίνας, Ινδίας, Αιγύπτου) υπάρχουν εικόνες φτερωτών ανθρώπων. Είναι επίσης γνωστός ο μύθος της ελληνικής μυθολογίας για τον αρχιτέκτονα Δαίδαλο και τον γιο του Ίκαρο που πέταξαν στον αέρα με φτερά φτιαγμένα από το Δαίδαλο, και στη συνέχεια ακολουθεί ο θάνατος του γιου του, επειδή έλιωσαν τα κέρινα φτερά (πηγή: www.kiosterakis.gr ).
Περίπου το 400 π.Χ. στην Αρχαία Ελλάδα, ο Αρχύτας ο Ταραντίνος θεωρείται πως σχεδίασε και κατασκεύασε την πρώτη τεχνητή αυτοκινούμενη ιπτάμενη συσκευή, ένα μοντέλο σε σχήμα πουλιού που ωθούνταν από μηχανή που ήταν πιθανώς ατμός, και λέγεται πως πέταξε περίπου 200 μέτρα (πηγή: https://sites.google.com/site/ humantrytofly /intro/istorika/archytas) .Η μηχανή αυτή ίσως διαλύθηκε κατά την πτήση της. Μερικές από τις πρώτες καταγεγραμμένες απόπειρες με ανεμοπλάνα ήταν αυτές που έγιναν τον 9ο αιώνα από τον ποιητή Αμπάς ιμπν Φιρνάς και τον 11ο αιώνα από τον μοναχό Άιλμερ του Μαλμεσμπέρι. Και τα δύο πειράματα κατέληξαν σε τραυματισμό των πιλότων τους (Πηγή: https://el.wikipedia.org).
Έπειτα ο Ιταλός ζωγράφος Λεονάρντο Ντα Βίντσι, που έζησε το 15ο και αρχές 16ου αιώνα, προσπάθησε για πρώτη φορά να στηρίξει θεωρητικά τη δυνατότητα κατασκευής πτητικής συσκευής, με βάση την προσεκτική μελέτη του τρόπου που πετάνε τα πουλιά (πηγή: https://www.slideshare.net). Η πτήση των πουλιών είναι δυνατή γιατί μπορούν να στηρίζονται πάνω στις συμπυκνώσεις του αέρα και να πετούν. Μετά από πειράματα κατέληξε και στο πολύ σωστό συμπέρασμα ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στο τετράγωνο του βάρους που πρόκειται να πετάξει, και του κυκλικού μήκους του φτερού της πτητικής μηχανής. Έτσι υπολόγισε ότι για να πετάξει ένας άνθρωπος , χρειάζεται φτερά μήκους περίπου 12 μέτρων. Σχεδίασε και κατασκεύασε πολλά πρότυπα πτητικών μηχανών που καμία δυστυχώς για αυτόν δεν είχε επιτυχία. Αργότερα, παρατηρήθηκε ότι ορισμένα πουλιά μπορούσαν να πετούν χωρίς να κουνούν τα φτερά τους, απλώς γλιστρώντας μέσα στον αέρα. (πηγή:https://sites.google.com/site/humantrytofly/intro/istorika/ leonarnto-nta-bintsi)
Το 19ο αιώνα κατασκευάστηκε το πρώτο αεροπλάνο από το Ρώσο εφευρέτη Μοζάισκη και η συσκευή του έκανε μικρή πτήση. Αργότερα, στο τέλος του αιώνα, ο Μαξίμ στην Αγγλία έκανε δοκιμή αεροπλάνου με ατμομηχανή, αλλά με την πρώτη απόπειρα να αποσπαστεί από το έδαφος έπαθε βλάβη .Γενικά η ατμομηχανή, με τις διαστάσεις που είχε, με το ειδικό βάρος της, δεν ανταποκρινόταν στις απαιτήσεις μιας πτητικής συσκευής και έτσι, μόνο στο τέλος του 19ου αιώνα, όταν βρέθηκαν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που ήταν κατάλληλοι για την κίνηση μεταφορικών μέσων, μπόρεσαν να προχωρήσουν στην κατασκευή αεροπλάνου ικανού για πτήση .Έτσι, οι αδελφοί Ράιτ (εφευρέτες και αεροπόροι) κατάφεραν να κατασκευάσουν αεροπλάνο που να πετά σταθερή ώρα (περίπου μιάμιση ώρα) και μάλιστα με επιβάτη. Στο τέλος του πολέμου, οι Γερμανοί κατασκεύασαν αεροπλάνο με στροβιλοκινητήρα. Μετά τον πόλεμο, κατασκευάστηκαν τα πυραυλοκίνητα αεροπλάνα (πηγή: http://blogs.sch.gr).
Στην εποχή μας το αεροπλάνο βρίσκεται σε μια πολύ εξελιγμένη μορφή, ώστε μ” αυτόν τον τρόπο να μπορεί να εξυπηρετεί πιο καλά τον άνθρωπο. Για άλλη μια φορά ο άνθρωπος δάμασε τη φύση και τη χρησιμοποίησε για την εξέλιξη και την πρόοδό του.
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΗΣ : Κολοβάτσιος Ιωάννης, μαθητής του Γ3.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1) https://el.wikipedia.org/wiki
2) https://sites.google.com/site/humantrytofly/intro/istorika/archytas
3) https://sites.google.com/site/humantrytofly/intro/istorika/leonarnto-nta-bintsi
4) https://www.kiosterakis.gr/plus/epikairothta/texnologia/105-i-istoria-tou-aeroplanou
5) https://blogs.eme.edu.gr/a713184/2020/05/30/%ce%b9% https://www.slideshare.net/antio90/ss-69311468
6) http://blogs.sch.gr/7lykkall/files/2010/07/aeroplano.pdf