ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΡΙΝΑΣ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ

Για άλλη μια χρονιά το Γυμνάσιο Μύρινας διοργάνωσε μια εξαιρετική εκδήλωση προς τιμή των Τριών Ιεραρχών.

3Ierarxes2014_afisa

Η εκδήλωση ξεκίνησε με την ευλογία του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Λήμνου κι Αγίου Ευστρατίου κ.κ. Ιερόθεο. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι οι Τρεις Ιεράρχεςήταν φωστήρες του κόσμου, μια ευλογημένη σύζευξη ελληνικής σοφίας και χριστιανικού πνεύματος.

P1160867

*******************

Ακολούθησε ο χαιρετισμός του Διευθυντή του Γυμνασίου Μύρινας, κ.Εμμανουήλ Ρόκκο.

P1160873

Παρακάτω διαβάστε λίγα από τα σοφά του λόγια:

Η εορτή τους κάθε χρονιά, μας δίνει τη δυνατότητα να σκύψουμε στη σκέψη, στο λόγο και στη διδασκαλία τους, για να ψηλαφίσουμε και εμείς απαντήσεις και διεξόδους στα δύσκολα προβλήματα της εποχής μας.

Αν για λίγο κλείναμε τα μάτια και τα αυτιά μας, ως πρόσωπο, ως έθνος στην  «ενημέρωση» που έχουμε για τα πράγματα δυσεπίλυτα προβλήματά μας, αν στρέφαμε το νου και την προσοχή μας στους Τρεις Ιεράρχες, που σήμερα εορτάζουμε, θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε τα ζητήματα που μας απασχολούν με περισσότερη ειλικρίνεια, σοφία και ελπίδα.

«Ας εμπνευστούμε και ας εντρυφήσουμε στη σοφία των Τριών Ιεραρχών, στο δίπτυχο του λόγου και του βίου, στα αθάνατα έργα τους, με πνεύμα μαθητείας, με διάθεση να ωφεληθούμε, με απόφαση να ζήσουμε τα όσα  μας υποδεικνύουν και να στοιχίσουμε τη ζωή μας στην αγία ζωή και διδαχή τους».

*******************

Οι Ιεροψάλτες κα. Προσκεφαλά Αλεξάνδρα και κ.Σινάνης Κωνσταντίνος  με τη συνοδεία του Ποριάζη Γιάννη, μαθητή του Γενικού Λυκείου Μύρινας έψαλαν το απολυτίκιο των Τριών Ιεραρχών και μας πρόσφεραν μια σύντομη μα απόλυτα κατανυκτική ατμόσφαιρα.

*******************

P1160876

Στη συνέχεια, η Θεολόγος-Καθηγήτρια του Γυμνασίου Μύρινας, κα. Αυγολούπη Μαρία, εκφώνησε τον πανηγυρικό λόγο και ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Οι Τρεις Ιεράρχες κάνουν λόγο συνεχώς για την ενότητα του ανθρώπινου γένους, όπου ο άνθρωπος, ως εικόνα θεού ζει  σε μια κοινωνία αγάπης κι ελεύθερων προσώπων , όπου η έννοια της δικαιοσύνης και της ειρήνης θα πραγματώνονται με τον πιο ουσιαστικό τρόπο.

Τονίζουν ότι ο άνθρωπος καταξιώνεται όταν είναι παράγοντας δημιουργίας, μιας δημιουργίας που έχει στόχο το κοινό καλό και την ανιδιοτελή αγάπη.

Στάθηκαν με στοργή και ταπείνωση μπροστά στους αδυνάτους. Και με αρχοντική αξιοπρέπεια κι ανδρεία μπροστά στους δυνατούς.

Μόχθησαν για μια αλλαγή προς το καλύτερο με ενθουσιασμό και γενναιότητα διατηρώντας ο καθένας την ιδιομορφία και την προσωπικότητά του, ενώ παράλληλα μέσα από τη ζωή και το έργο τους υλοποιείται η σύζευξη λόγου και πράξης, θεωρίας και βιώματος, πίστης και παιδείας, θρησκείας κι επιστήμης.

Τόνισαν την αξία της ηθικής αγωγής για τον άνθρωπο, υπογραμμίζοντας κι αναλύοντας το ρόλο του παιδαγωγού και των γονιών. Ο συνδυασμός πνευματικής και ηθικής αγωγής οδηγεί τον άνθρωπο σε ενότητα και συμφιλίωση με τον εαυτό του, με τον πλησίον , με τον θεό.»

*******************

Στη συνέχεια η υπεύθυνη της εκδήλωσης κα. Γεροντάρα Μαίρη, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής του Γυμνασίου Μύρινας, ετοίμασε ένα αφιέρωμα στις μητέρες των Τριών Ιεραρχών και στον πολυδιάστατο ρόλο τους στη ζωή των παιδιών τους. Η παρουσίαση έγινε από μαθητές  και μαθήτριες του Γυμνασίου Μύρινας κι από έναν μαθητή του Γενικού Λυκείου Μύρινας.

P1160891

*******************

Η εκδήλωση έκλεισε με αφιέρωμα στους παραδοσιακούς χορούς της Καππαδοκίας, το οποίο επιμελήθηκε το τμήμα παραδοσιακών χορών του Γ.Α.Σ Μύρινας. Την παρουσίαση των χορών επιμελήθηκε η κα.  Παπούλκα Μαντώ.

P1160892

Παρουσίαση κα. Παπούλκα Μαντώ

 

Χορός Ες Βασίλη

Χορός Ες Βασίλη

P1160904

Χορός Σεητατά

P1160907

Χορός Σεητατά

Χορός Κόνιαλι

Χορός Κόνιαλι

 

ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΚΑΠΑΔΟΚΙΑΣ

Οι χοροί της Καππαδοκίας διακρίνονται για τη σεμνότητα τους. Τα χέρια των χορευτών κινούνται μπροστά στο στήθος και δεν υπερβαίνουν το ύψος του κεφαλιού.

Το σώμα σχεδόν αλύγιστο με ελαφριά κλίση του κεφαλιού δείχνει κι αυτό σεμνότητα.

Η θρησκεία επηρέασε σημαντικά το χορευτικό ύφος γι αυτό και παρουσιάζουν τελετουργική μορφή.

Το έντονο χτύπημα στο έδαφος των ποδιών από τους άντρες, δείχνει την επιρροή από την αρχαιότατη ελληνική τελετουργική χορευτική κίνηση με στόχο το ξύπνημα των νεκρών για να συμμετέχουν και αυτοί στη γιορτή.

Σημαντικές επιρροές στους καπαδοκικούς χορούς έχουμε επίσης από την αρχαία Κρήτη (ελικοειδείς χοροί) καθώς και από τα νησιά του Αιγαίου (χορός των κουταλιών).

Έχουν παραδοθεί στις νεότερες γενιές δεκάδες χοροί από την Καππαδοκία με ονομασίες αλά και στίχους των τραγουδιών πολλές φορές στην καραμανλίδικη διάλεκτο, στην οποία κυριαρχούν τα τουρκικά παρόλο που η γραφή ήταν με ελληνικούς χαρακτήρες.

Μερικοί από τους πιο γνωστούς χορούς είναι:

1. Ες Βασίλη

Χορός λατρευτικής πορείας αφιερωμένος στον Αγ. Βασίλειο από την Καισαρεία.

2. Ντίπασκα

Το ίδιο με τον προηγούμενο και χορεύεται στη συνέχεια άπαυτον.

3. Λεηλαλουμ (λουλούδι μου)

Γυναικείος πασχαλιάτικος χορός.

4. Καλένιν (κάστρο).

Ανδρικός χορός από την Καισάρεια και το Κέρβερι.

Ειναι ακριτικό έπος.

5. Χαρμαν Γερι (χορός του αλωνιου).

Με τα χέρια σταυρωτά πιασμένοι άνδρες παλιότερα και γυναίκες μετά μιμούνται το αλώνισμα.

6. Σεη τατα

Υπάρχει ομώνυμο τραγούδι με το οποίο χορεύεται ο χορός. Ο χορός παλιά χορευόταν μόνο από παντρεμένες γυναίκες στους γάμους, οι οποίες σχημάτιζαν ζευγάρια ή ομάδες η μια απέναντι στην άλλη. Το κεφάλι σκεπαζόταν με μαντίλι και μόνο τα μάτια ήταν ακάλυπτα. Κατά την παράδοση το Γιολάχι φαράγγι, νότια της Βαρασού, αποτελούσε τη δίοδο για τον κάτω κόσμο κι αυτό ενισχύεται με το παλιό τραγούδι, που κατά ένα έθιμο πολύ παλιό, χόρευαν αντικριστά στους γάμους δυο παντρεμένες γυναίκες με κινήσεις τρεμάμενες, μιμητικές του χαιρετισμού- αποχαιρετισμού και άλλαζαν ρυθμικά τις θέσεις. Έτσι, θεωρούν ότι ο χορός παριστάνει τη συνάντηση της Θεάς Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης. Το μουσικό μέτρο του χορού είναι 2/4.

Τα λόγια του τραγουδιού είναι:


«Σεήτα-τα, σεήτα-τα,
 

σο μέγον το ρουσί,  

να μη ’πεσώσετε, ’πνώσετε,
σου Χούναρη το σπήλο»

Δηλαδή:  «Σύρε την, σύρε την
στο μεγάλο βουνό κι αν δεν φτάσετε κοιμηθείτε
στου Χούναρη τη σπηλιά».

5 Ωνημά

Είναι ένας χορός μυστικιστικός και πολύ διστακτικά, μίλησαν μόνο δύο άνθρωποι γι” αυτό. Δεν έχουν σωθεί ούτε τα λόγια από το τραγούδι. Λέγεται ότι ένα κορίτσι σε ηλικία γάμου φώναζε απελπισμένα στη μάνα της που έψαχνε να παντρευτεί: «Ω μάνα γιατί το έκανες αυτό, γιατί με ρεζίλεψες…».

Ήταν αντικριστός χορός που χόρευαν μόνο γυναίκες και κάποια στιγμή άλλαζαν μέτωπο. Χτυπούσαν με τις παλάμες τους μηρούς, μετά δύο φορές παλαμάκια και στο τέλος άνοιγαν τα χέρια στο πλάι γέρνοντας τον κορμό αριστερά- δεξιά με τεντωμένα πόδια.

7. Κόνιαλι (απ΄ το Ικόνιο)

Είναι αντικριστός χορός, που χορευόταν σ” ολόκληρη την Καππαδοκία και που χορεύεται ακόμη και σήμερα από όλους τους πρόσφυγες δεύτερης και τρίτης γενιάς και γι’ αυτό μπορούμε να το χαρακτηρίσουμε ως «πανκαππαδοκικό» χορό. Παλιά χορευόταν μόνο από ζευγάρια γυναικών ή ανδρών ή από παντρεμένα ανδρόγυνα. Σήμερα χορεύεται περισσότερο μικτός. Ο ρυθμός του είναι πιο αργός όταν χορεύεται μόνο από γυναίκες, που κινούν τα χέρια δεξιά-αριστερά συγχρόνως με τα βήματα. Αντίθετα τα ζευγάρια των ανδρών κινούνται πιο γρήγορα με πιο έντονα βήματα

Στα χέρια τους κρατούν συνήθως ξύλινα  κουτάλια τα οποία τα χτυπούν στο ρυθμό του χορού.

(ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΧΟΡΟΥΣ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΛΕΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ «ANONYMOUS THE BEST»)

 

 

 (ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ  ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΤΟΥΣ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΚΛΙΚ)

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΡΘΡΟΥ 

Η ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

 

 

Σχολιάστε

Top