Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 5 Οκτωβρίου, πήραμε συνέντευξη από δύο εκπαιδευτικούς του σχολείου μας. Κριτήριο επιλογής ήταν τα χρόνια που εργάζονται στην εκπαίδευση. Θέλαμε να ακούσουμε τη γνώμη ενός παλαιότερου εκπαιδευτικού και ενός νεότερου. Συγκεκριμένα, ο κ. Παπανικολάου Αστέριος, υποδιευθυντής του Γυμνασίου μας, εργάζεται ως εκπαιδευτικός εδώ και 35 χρόνια ενώ η κ. Γεροδήμου Ιωάννα, μαθηματικός στο σχολείο μας, ασκεί το επάγγελμα αυτό τρία χρόνια.
1η Συνέντευξη με τον κ. Παπανικολάου Αστέριο, υποδιευθυντή του σχολείου
1. Κύριε Παπανικολάου ποια είναι η ειδικότητά σας και πόσα χρόνια είστε στην εκπαίδευση;
Είμαι Θεολόγος και είμαι τριάντα πέντε χρόνια στην εκπαίδευση.
2. Πώς βλέπετε την εξέλιξη της εκπαίδευσης όλα αυτά τα χρόνια που διδάσκετε; Είναι θετική ή αρνητική; Υπάρχει πρόοδος ή δεν έχει γίνει κάτι σημαντικό;
Έχουν γίνει τεράστια βήματα, κυρίως στον τεχνολογικό τομέα, από τότε που ήμουν μαθητής μέχρι σήμερα. Η τεχνολογία μας επιτρέπει να έχουμε πρόσβαση σε ένα τεράστιο όγκο γνώσης και να μπορούμε να επιλέγουμε τώρα πια αυτό που ζητάμε μέσα από πολλές πηγές. Εδώ φυσικά χρειάζεται προσοχή διότι δεν είναι πάντα μαζί με τα παιδιά ο γονέας, ο κηδεμόνας, ο εκπαιδευτικός. Ειδικότερα την περίοδο της πανδημίας η τηλεκπαίδευση μας επέτρεψε να κάνουμε πράγματα που ήταν αδιανόητα σε άλλες εποχές και να μη στερηθούμε την επικοινωνία μας για τα δύο δύσκολα χρόνια που μεσολάβησαν. Αυτό βέβαια μαζί με όλα τα μειονεκτήματα που γνωρίζουμε ότι είχε η τηλεκπαίδευση.
Επίσης, όσον αφορά τη σχέση καθηγητών και μαθητών έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Ο δάσκαλος είναι πια σύμβουλος – βοηθός, δεν είναι η αυθεντία όπως τις παλαιότερες εποχές και συμπεριφέρεται στα παιδιά εντελώς διαφορετικά. Αυτά τα δύο στοιχεία νομίζω, ότι έχουν πάει τον τομέα της παιδείας αρκετά μπροστά σε σχέση με το παρελθόν.
3. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση;
Αρχικά, να σας πω τι δεν πρέπει να αλλάζει στον τομέα της παιδείας. Δεν πρέπει να αλλάξει η ανθρωπιά με την οποία αντιμετωπίζουμε ο ένας τον άλλον , δηλαδή δεν πρέπει να αλλάξει το ανθρωπιστικό πρόσωπο της παιδείας. Πιστεύω, επίσης ότι δεν πρέπει να αντικαταστήσει η τεχνολογία τον δάσκαλο ή τον καθηγητή και ότι οι διαπροσωπικές σχέσεις ανάμεσα σε δασκάλους και μαθητές είναι ό,τι πιο σημαντικό για την παιδεία.
Αν θα έπρεπε να αλλάξει κάτι ,θα έλεγα ότι τα παιδαγωγικά προγράμματα και τα βιβλία θα έπρεπε να είναι υπόθεση μιας ομάδας ανθρώπων του πνεύματος που έχουν άμεση σχέση με την παιδεία.
4. Με βάση την εμπειρία σας ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος ενός εκπαιδευτικού;
Ένας εκπαιδευτικός πρέπει να αφουγκράζεται τις ανάγκες και τις ανησυχίες της εποχής των παιδιών, πρέπει να προσαρμόζεται στις νέες καταστάσεις και στα νέα δεδομένα και κυρίως πρέπει να στέκεται δίπλα στις ανάγκες των μαθητών και να μπορεί να τους βοηθάει να ενταχθούν στο σχολικό περιβάλλον και να γίνουν χρήσιμοι στην κοινωνία.
5. Υπάρχουν επιπτώσεις από το κλείσιμο των σχολείων αυτά τα δύο χρόνια;
Σίγουρα, υπάρχουν επιπτώσεις. Μας άφησε απομονωμένους τον έναν από τον άλλον. Δημιούργησε προβλήματα κοινωνικοποίησης ,κυρίως στα παιδιά. Πιστεύω ότι θα υπάρξουν ψυχολογικές επιπτώσεις που θα μας ταλαιπωρήσουν για αρκετό καιρό. Και φυσικά η διαδικασία της μάθησης γινόταν με πολλά προβλήματα.
6. Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά αυτού του επαγγέλματος;
Το πιο σημαντικό στοιχείο αυτού του επαγγέλματος είναι ότι έχουμε να κάνουμε με παιδιά. Αυτό μας γεμίζει με ζωντάνια, με αισιοδοξία και δύναμη. Όσον αφορά τα αρνητικά για εμένα δεν υπάρχουν παρά τις δυσκολίες που γενικά αντιμετωπίζουμε.
7. Τι θέλει ένας εκπαιδευτικός από τους μαθητές του;
Ένας εκπαιδευτικός θέλει να οι μαθητές του να εκφράζουν νέες ιδέες, να έχουν ενδιαφέρον για μάθηση και να προσέχουν στη ζωή τους για τυχόν κακοτοπιές.
Σας ευχαριστούμε πολύ για τον πολύτιμο χρόνο που μας αφιερώσατε!
2η Συνέντευξη με τη κ. Γεροδήμου Ιωάννα, μαθηματικό του σχολείου μας
1. Κυρία Γεροδήμου, ποια είναι η ειδικότητά σας και πόσα χρόνια είστε στην εκπαίδευση;
Είμαι μαθηματικός και είμαι τρία χρόνια στην εκπαίδευση.
2. Πώς βλέπετε την εξέλιξη της εκπαίδευσης όλα αυτά τα χρόνια που διδάσκετε; Είναι θετική ή αρνητική; Υπάρχει πρόοδος ή δεν έχει γίνει κάτι σημαντικό;
Δεν έχουν αλλάξει πολλά. Σε γενικές γραμμές η εμπειρία μου ως μαθήτρια ήταν πολύ καλή. Ο εκπαιδευτικός είναι προσιτός, κατανοητός και επικοινωνιακός. Πρέπει να είναι προσηλωμένος στο στόχο του για να βοηθήσει και τα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί έχουν καλύτερο γνωστικό επίπεδο. Έχουν μεταπτυχιακές σπουδές και γενικά έχουν περισσότερες γνώσεις πάνω στο αντικείμενό τους.
3. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στην εκπαίδευση;
Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει ένα διαφορετικό σύστημα εισαγωγής για να μπορούν οι μαθητές να εκφράσουν πιο εύκολα τα ταλέντα τους. Να μην είναι το σύστημα τέτοιο που να δημιουργεί στρες και άγχος στα παιδιά.
4. Με βάση την εμπειρία σας ποιος πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος ενός εκπαιδευτικού;
Κάποτε θεωρούνταν ένα λειτούργημα. Είναι ευλογία να συναναστρέφεσαι με παιδιά. Είσαι υπεύθυνος για τη γνώση που θα αποκτήσει ένα παιδί, για την ανάπτυξη της κριτικής του σκέψης. Το παιδί πρέπει να καταλάβει ότι το σχολείο είναι σημαντικό γιατί περνάει αξίες όπως είναι ο σεβασμός.
5. Υπάρχουν επιπτώσεις από το κλείσιμο των σχολείων αυτά τα δύο χρόνια;
Υπάρχουν πολλά κενά στις γνώσεις των μαθητών. Ιδιαίτερα στα μαθηματικά που είναι μια αλυσίδα. Επίσης, δημιούργησε μια σύγχυση στο κίνητρο των μαθητών . Δεν ήξεραν τον στόχο τους, το λόγο για να παλέψουν. Η κατάσταση αυτή δυσκολεύει το μάθημα σήμερα γιατί τα παιδιά αγνοούν τις παρατηρήσεις . Γενικά, ξεσυνήθισαν το μάθημα λόγω αυτής της αποχής από τα σχολεία.
6. Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά αυτού του επαγγέλματος;
Προσωπικά ασχολούμαι με κάτι που μου αρέσει. Πραγματοποίησα ένα όνειρο μου. Δουλεύω με αγάπη και χαρά. Δεν είναι κάτι που το κάνω με αγγαρεία. Προσπαθώ να μεταφέρω την αγάπη μου για το μάθημα και στα παιδιά. Επίσης, το ωράριο είναι πολύ βολικό και βοηθητικό.
Όσον αφορά τα αρνητικά, με απασχολούν οι κακές συμπεριφορές των μαθητών, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι καθοριστικό για να το χαρακτηρίσουμε ως αρνητικό. Απλά είναι κάτι που δυσχεραίνει τη ροή του μαθήματος.
7. Τι θέλει ένας εκπαιδευτικός από ένας μαθητές του;
Ένας εκπαιδευτικός θέλει οι μαθητές του να σέβονται τη διαδικασία του μαθήματος. Να συνειδητοποιούν και να βάζουν όριο στον αυθορμητισμό τους. Να έχουν σεβασμό και ενδιαφέρον για το μάθημα. Να καταλάβουν ότι ανεξάρτητα το που έχουν την κλίση τους, η παιδεία των ανθρώπων είναι πολύπλευρη και όχι μονόπλευρη.
Σας ευχαριστούμε πολύ για τον πολύτιμο χρόνο που μας αφιερώσατε!
Ελένη Τούκα Γ5
Κατερίνα Φαρμάκη Γ5