Το Δίκτυο Μαθητικών Εντύπων e-τύπος οργανώνει την πρώτη του δράση για τον μήνα Νοέμβριο. Το θέμα αφορά την ψυχική υγεία των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. Οι συντακτικές ομάδες των συνεργαζόμενων σχολείων καταθέτουν τις απόψεις τους σε ένα digipad στο ερώτημα:
Πώς επηρεάζει τη ψυχολογία σας το σχολείο, αρνητικά/θετικά, και γιατί;
Οι απόψεις που καταγράφονται έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ακολουθούν κάποιες απαντήσεις από τη δική μας συντακτική ομάδα:
Το σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στην ψυχολογία των παιδιών και πιστεύω ότι έχει κυρίως αρνητικό αντίκτυπο. Συγκεκριμένα, ο φόρτος των μαθημάτων αποτελεί παράγοντα άγχους και πίεσης για ένα παιδί. Αυτό του προκαλεί αίσθημα δυσφορίας και κούρασης και νιώθει ότι δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στα μαθήματα. Ακόμη αρκετές είναι οι φορές που παρατηρούνται φαινόμενα σχολικού
εκφοβισμού. Ως αποτέλεσμα κάποια παιδιά ενδέχεται να νιώθουν θλίψη και φόβο, όταν βρίσκονται στο σχολικό περιβάλλον.Τέλος, θεωρώ ότι το σχολείο μπορεί να προκαλεί στα παιδιά καταπίεση και αίσθημα εξουθένωσης, κυρίως κατά το διάστημα που γράφονται τα περισσότερα διαγωνίσματα. Για όλους αυτούς τους λόγους πιστεύω ότι το σχολείο επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία των παιδιών.
Δόμνα Χ.
Το σχολείο επηρεάζει βαθιά την ψυχολογία των παιδιών, καθώς αποτελεί έναν χώρο όπου διαμορφώνονται εμπειρίες και συναισθήματα που τα συνοδεύουν σε όλη τους τη ζωή. Από τη μία πλευρά, προσφέρει ευκαιρίες για κοινωνική αλληλεπίδραση, γνώση και προσωπική ανάπτυξη, ενώ οι επιτυχίες και η στήριξη από τους καθηγητές και συμμαθητές μπορούν να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση. Από την άλλη, ωστόσο, η πίεση για καλές επιδόσεις, η πιθανή ύπαρξη εκφοβισμού και η αίσθηση ανταγωνισμού μπορεί να προκαλέσουν άγχος ή απογοήτευση. Το ζητούμενο είναι να δημιουργηθεί ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, όπου τα παιδιά θα νιώθουν ασφάλεια, αποδοχή και ενθάρρυνση, ώστε να αναπτύξουν πλήρως τις δυνατότητές τους, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο.
Πάρης Α.
Πολλές φορές το σχολείο όντως μπορεί να επηρεάσει τα παιδιά ψυχολογικά είτε θετικά είτε αρνητικά. Με βάση την άποψή μου και με τα δεδομένα του δικού μου σχολείου, πιστεύω πως το σχολείο τα επηρεάζει περισσότερο αρνητικά. Τα επηρεάζει έτσι, διότι είναι δύσκολα τα μαθήματα, πέφτουν μαζεμένα τα διαγωνίσματα και αυτό τους προκαλεί πολύ άγχος. Επίσης, πολλές φορές δεν είναι
μόνο αυτό. Υπάρχουν και παιδιά που βιώνουν μπούλινγκ και η ζωή τους γίνεται ακόμα πιο δύσκολη. Και φανταστείτε τώρα η ζωή ενός παιδιού να είναι γεμάτη από εργασίες, ασκήσεις, δραστηριότητες και να επιβαρύνεται κι άλλο επειδή κάποια παιδιά δεν έχουν τι να κάνουν και ασχολούνται μαζί του. Οπότε πιστεύω πως ναι, το σχολείο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη ψυχολογία ενός παιδιού.
Ανέστης Π.
Το σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στη ψυχολογία των μαθητών είτε αυτή είναι θετική είτε αρνητική. Το σχολείο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη ψυχολογία των μαθητών λόγω των πολλών μαθημάτων που τους επιβαρύνουν τον λιγοστό ελεύθερο χρόνο που έχουν και έτσι τους δημιουργείται άγχος. Επίσης, δεν έχει μόνο σημασία το διάβασμα στη ψυχολογία των μαθητών αλλά και οι σχέσεις που έχει ο μαθητής με τους καθηγητές και τους φίλου τους. Όταν για παράδειγμα έχει μαλώσει με τους φίλους του, η ψυχολογία του δεν είναι καλή και ορισμένες φορές νιώθει πονοκέφαλο και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί στα μαθήματά του. Το ίδιο ισχύει και με τους καθηγητές, αν δεν υπάρχει καλή σχέση, τότε οι μαθητές επηρεάζονται αρνητικά. Ωστόσο, το σχολείο μπορεί να επηρεάσει και θετικά τη ψυχολογία των παιδιών. Ένας λόγος είναι οι φιλικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των μαθητών. Ένας άλλο λόγος είναι η κατανόηση των μαθημάτων. Όταν οι μαθητές κατανοούν τα μαθήματά τους νιώθουν ικανοποίηση και χαρά.
Άννα Χ.
Το σχολείο επηρεάζει αρνητικά τη ψυχολογία των παιδιών διότι τα μαθήματα και ο φόρτος εργασίας στο σπίτι τους δημιουργούν άγχος με αποτέλεσμα, πολλές φορές, να καταλήγουν σε κρίση πανικού ή δύσπνοια. Επίσης, υπάρχει φόβος μέσα στο σχολείο που προέρχεται από τον σχολικό εκφοβισμό. Ένας άλλος λόγος που προκαλεί άγχος και αγωνία στα παιδιά είναι μήπως κάποιο παιδί δε βρίσκει φίλους, με αποτέλεσμα να μένει μόνο του στα διαλείμματα. Τέλος, ένας ακόμη παράγοντας που μπορεί να προκαλέσει άγχος είναι οι τελικές εξετάσεις κάθε σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά δεν έχουν τον απαραίτητο χρόνο, ώστε να προετοιμαστούν όπως θα έπρεπε με αποτέλεσμα να αγχώνονται, να μη γράφουν καλά και στο τέλος να στεναχωριούνται ή ακόμη και να κλαίνε.
Ευαγγελία Χ.
Πιστεύω ότι το σχολείο επηρεάζει και αρνητικά αλλά και θετικά τη ψυχολογία των παιδιών. Αρχικά, η συνεχής πίεση που έχουν οι μαθητές από το διάβασμα και τις εργασίες για το σπίτι δεν είναι καθόλου βοηθητικές στη ψυχολογία τους. Επιπρόσθετα, η πίεση που μπορεί κάποιος να δέχεται από τους γονείς του για τα μαθήματα μπορεί να είναι ιδιαίτερα αγχωτική ειδικότερα όταν έχουν και
εξωσχολικές δραστηριότητες. Από την άλλη το σχολείο επηρεάζει και θετικά τους μαθητές καθώς έχουν τη δυνατότητα μέσα στο σχολείο να περνάνε ποιοτικό χρόνο με τους φίλους τους.
Αγγελική Τ.
Κατά τη γνώμη μου το σχολείο στις μέρες μας είναι σημαντικό αλλά δημιουργεί αρκετό άγχος στα παιδιά λόγω του υπερφορτωμένου προγράμματος μαθημάτων. Επίσης, κάποιες φορές δεν υπάρχει καλή επικοινωνία μεταξύ των καθηγητών και των μαθητών κι αυτό προκαλεί άγχος, ιδιαίτερα όταν πρόκειται να πουν μάθημα. Ακόμα, ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι οι εξετάσεις. Το θέμα των εξετάσεων προκαλεί φόβο και στρες στους μαθητές, γιατί μπορεί να μην έχουν αρκετό χρόνο για να διαβάσουν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε χειρότερες καταστάσεις, όπως για παράδειγμα να μεταφερθούν στο νοσοκομείο λόγω κρίσης πανικού.
Τέλος, το πιο σημαντικό είναι ο εκφοβισμός που γίνεται σε κάποιους μαθητές και αυτό τους προκαλεί φόβο και άγχος.
Κατερίνα Τ.
Ως μαθήτρια πιστεύω ότι το σχολείο λειτουργεί αρνητικά στην ψυχολογία των παιδιών. Αρχικά, τα παιδιά δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα περισσότερα μαθήματα και έτσι μένουν πίσω και στα υπόλοιπα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται άγχος στο παιδί και αυτό να επηρεάζει γενικά τη ψυχολογία του. Ένα άλλο σημαντικό θέμα που επηρεάζει τη ψυχολογία των παιδιών είναι ο σχολικός εκφοβισμός. Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί το ποσοστό των παιδιών που δέχονται bullying στο σχολείο. Τέλος, ένα άλλος παράγοντας είναι ότι συχνά δέχονται πίεση από καθηγητές για διάφορα θέματα. Για παράδειγμα μπορεί κάποιος καθηγητής να θέλει να παραδοθεί μια εργασία σε συγκεκριμένο χρόνο αλλά ο μαθητής να του λέει προσωπικά ότι δεν μπορεί να το κάνει επειδή πιέζεται από άλλες υποχρεώσεις. Αυτό δημιουργεί στο παιδί πρώτα από όλα μια άσχημη εντύπωση για τον καθηγητή αλλά πάνω από όλα τον επηρεάζει στη ψυχολογία του. Συνοψίζοντας, πιστεύω πως με βάση τα παραπάνω όλοι θα συμφωνήσουμε ότι το σχολείο επηρεάζει αρνητικά τους μαθητές.
Ιωάννα Δ.
Σχολείο και ψυχολογία. Σαφώς, ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζεται η ψυχολογία του καθενός στο σχολείο, διαφέρει από άτομο σε άτομο. Αλλά, το σχολείο δεν βοηθά σε αυτήν στις περισσότερες περιπτώσεις και τις περισσότερες μέρες. Το σχολείο και ο τρόπος λειτουργίας του δεν παύει να δίνει κυρίως βάση στην βαθμολόγηση παρά στην εκπαίδευση. Είναι ένας χώρος που συχνά νιώθεις αδικημένος, που η οργάνωση είναι ένας όρος άγνωστος και που πας μόνο με την προσδοκία ότι θα φύγεις. Πώς να νιώσει άραγε ένα παιδί σε έναν τέτοιο χώρο; Όχι όμορφα, προφανώς.
Ιουλιέτα Α.
Το σχολείο επηρεάζει την ψυχολογία των παιδιών με διάφορους τρόπους, θετικούς και αρνητικούς. Από τη μία πλευρά, βοηθά τα παιδιά να μάθουν, να κάνουν φίλους και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση μέσα από τις επιτυχίες τους. Ωστόσο, μπορεί να προκαλέσει και δυσκολίες. Η πίεση για καλούς βαθμούς ή η προετοιμασία για εξετάσεις συχνά προκαλούν άγχος. Επιπλέον, φαινόμενα όπως το μπούλινγκ ή η απομόνωση μπορεί να τους πληγώσουν. Τέλος, όταν το σχολείο δεν προσαρμόζεται στις ανάγκες των παιδιών, είναι πιθανό να νιώσουν απογοήτευση ή να χάσουν το ενδιαφέρον τους για τη μάθηση.
Αλεξάνδρα Μ
Πιστεύω πως το σχολείο επηρεάζει πολύ την ζωή των μαθητών, αλλά και την ψυχολογία τους… Η ψυχολογία των μαθητών μπορεί να επηρεαστεί από το σχολείο θετικά αλλά και αρνητικά. Συγκεκριμένα, το σχολείο μπορεί να ανεβάσει την ψυχολογία, να τονώσει το ηθικό των μαθητών, να τους προσφέρει ευχαρίστηση κ.α. Για παράδειγμα, η καλή παρέα είναι ένα βασικός παράγοντας που ανεβάζει την ψυχολογία. Ακόμα, και ένας καλός βαθμός μπορεί να τονώσει την διάθεση και το ηθικό του μαθητή. Βέβαια το σχολείο πολλές φορές επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία των παιδιών, κάτι που οφείλεται κατά τη γνώμη μου, κυρίως σε κακές παρέες π.χ. εκφοβισμός ή κακόβουλα σχόλια από “φίλους”. Μπορεί ακόμα να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες, όπως κακή σχέση με κάποιους καθηγητές, το οποίο είναι ένα αρκετά συχνό φαινόμενο ή και σε κάποια δυσκολία του μαθητή στην κοινωνικοποίηση. Γενικά, θεωρώ πως το σχολείο είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογία των μαθητών στη σύγχρονη εποχή.
Ιωάννα Π.