Η παρακάτω επιστολή συντάχθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας από τη μαθήτρια της Γ΄τάξης και εξωτερική συνεργάτιδα της εφημερίδας μας, Τζανάκη Ειρήνη.
Το θέμα ήταν: Υποθέστε ότι σε μια ξένη χώρα επίκειται η εκτέλεση ενός νεαρού θανατοποινίτη. Το γεγονός έλαβε διεθνείς διαστάσεις. α) Στην πόλη σας έχει δημιουργηθεί μια κίνηση διαμαρτυρίας για την επικείμενη εκτέλεση και σας αναθέτουν τη σύνταξη μιας σχετικής επιστολής. Συντάξτε την επιστολή προς τον πρόεδρο της χώρας (X) υποστηρίζοντας το αίτημα για τη μη εκτέλεση του θανατοποινίτη
(http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2498/22-0075-02_Ekfrasi-Ekthesi_G-Lykeiou_Vivlio-Mathiti/)
Τόπος, 4/1/2024
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε
Με αφορμή την πρόσφατη απόφαση που πάρθηκε στη χώρα σας για την εκτέλεση ενός νεαρού θανατοποινίτη, παίρνω το θάρρος, ως νέα και ενεργή πολίτης, εκπρόσωπος μιας συλλογικής κίνησης διαμαρτυρίας, να απευθυνθώ σε εσάς, μέσω αυτής της επιστολής μου, για να καταθέσω την αιτιολογημένη διαφωνία μου για τη θανατική ποινή γενικότερα και για τη συγκεκριμένη εκτέλεση ειδικότερα, επισημαίνοντας ορισμένα πράγματα καίριας σημασίας, τα οποία ευελπιστώ να λάβετε υπόψη σας πριν την οριστικοποίηση της απόφασής σας.
Αρχικά, θα ήθελα να σας τονίσω ότι θεωρώ την ενέργεια του νεαρού άκρως κατακριτέα και σίγουρα ποινικά κολάσιμη. Η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής είναι πράγματι ειδεχθές και στυγερό έγκλημα και συνεπώς ο θύτης πρέπει να τιμωρηθεί τόσο για να κατανοήσει τη λανθασμένη πράξη του όσο και για να αποδοθεί δικαιοσύνη και δικαίωση στους οικείους του θύματος και παραδειγματισμός της σύνολης κοινωνίας.
Ωστόσο, επιτρέψτε μου να διαφωνώ με την επιλογή της θανατικής ποινής ως της καταλληλότερης και αποτελεσματικότερης ποινής. Πώς είναι δυνατόν να διαπραχθεί εις βάρος του εγκληματία αυτό για το οποίο ο ίδιος κατηγορείται; Θα σκοτώσετε αυτόν που κατηγορείτε ότι σκότωσε; Η Πολιτεία θα γίνει θύτης του θύτη; το ίδιο ή ακόμη και κάτι χειρότερο από αυτόν;
Μην ξεχνάτε εξάλλου, κ. Πρόεδρε ότι έτσι καταστρατηγούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα, με πρώτιστο εκείνο της ζωής, αλλά πλήττεται και η δημοκρατία αφού κατάφωρα παραβιάζονται θεμελιώδεις διατάξεις του Συντάγματος. Επομένως η Πολιτεία δεν νομιμοποιείται να επιβάλλει τη θανατική ποινή. Απεναντίας, μπορεί να μετέρχεται της ισόβιας κάθειρξης, σε περιπτώσεις ιδιαιτέρως ειδεχθών εγκλημάτων.
Σκεφτείτε άλλωστε ότι η εκάστοτε ποινή αποσκοπεί στην ανάληψη της ευθύνης, στον σωφρονισμό του δράστη και τη σταδιακή επανένταξή του στο κοινωνικό σύνολο, ως συνειδητοποιημένο στο εξής και χρήσιμο μέλος του. Η πλήρης εξόντωσή του δεν έχει κανένα όφελος δεδομένου ότι το θύμα δεν θα επανέλθει στη ζωή και το έγκλημα δεν αποτρέπεται τελικά, όπως έχει αποδειχθεί από έρευνες σε χώρες όπου ισχύει η εν λόγω ποινή.
Από την άλλη, είμαι σίγουρη ότι θα έχετε σκεφτεί πόσοι άνθρωποι εμπλέκονται, χωρίς ίσως τη θέλησή τους αλλά γιατί είναι υποχρεωμένοι, στη θανάτωση του δράστη. Αναλογιστείτε λοιπόν τη συναισθηματική χαλάρωση, την ηθική αποχαλίνωση αλλά και τον στιγματισμό που επέρχεται σε αυτούς που έχουν επιφορτιστεί με την εκτέλεση της ποινής, μετά το πέρας της αποστολής τους.
Σημαντικό επίσης επιχείρημα κατά της θανατικής ποινής αποτελεί μια διαδεδομένη συνθήκη, συμβατή με την ανθρώπινη φύση, η δικαστική πλάνη, που οδηγεί σε θάνατο αθώους ανθρώπους αλλά και το γεγονός της ειλικρινούς μετάνοιας, όπως φαίνεται και στην περίπτωση του συγκεκριμένου δράστη, ο οποίος προέβη στην αποτρόπαιη πράξη ενδεχομένως λόγω των κοινωνικών συγκυριών.
Ως νέα πολίτης, θα ήθελα, τέλος, να επιμείνω στον εξορθολογισμό των ποινών, πχ τι σημαίνει πραγματικά ισόβια κάθειρξη, ώστε να ικανοποιείται το κοινό περί δικαίου αίσθημα, αλλά και στο θέμα της πρόληψης του εγκλήματος και όχι της εκ των υστέρων αντιμετώπισής του. Αυτό άλλωστε αποτελεί δείγμα των ευνομούμενων κοινωνιών.
Συμπερασματικά, ελπίζω ότι θα εισακούσετε τις απόψεις μου και ότι, ως καθ΄ύλην αρμόδιος, θα επιδείξετε μεγαλοψυχία, αναιρώντας την απόφασή σας στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Με εκτίμηση
Τζανάκη Ειρήνη