Γυναικοκτονία-μια “γυναικεία υπόθεση” (ΚΟΡΜΠΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ)

 Είναι το γεγονός ότι η λέξη “γυναικοκτονία” απέκτησε περισσότερη αναγνώριση και αποδόθηκε σημασία στην Ελλάδα όταν συγκλόνισαν τον πληθυσμό της  δύο στυγνές γυναικοκτονίες που σημειώθηκαν το 2018 και το 2019.  Πρόκειται  για την περίπτωση της  Ελένης Τοπαλούδη που υπήρξε θύμα βιασμού και φόνου στη Ρόδο από δύο άνδρες διότι αρνήθηκε ερωτική συνεύρεση μαζί τους και τη δολοφονία της Αγγελικής Πέτρου στην Κέρκυρα από τον πατέρα της, ο οποίος δεν υποστήριζε τη σχέση της με άνδρα από το Αφγανιστάν.

Αρχικά, ο όρος της γυναικοκτονίας προέρχεται από τα παλαιότερα χρόνια όταν τον καταχώρησε και  καθιέρωσε επίσημα η εγκληματολόγος Νταϊάνα Ράσελ, το 1976. Έγινε όμως γνωστός σε ευρύτερο επίπεδο και υιοθετήθηκε από την εγκληματολογία μετά το 1992 με αφορμή το βιβλίο με τίτλο <<Femicide: the politics of woman killing>> μια συλλογή δοκιμίων με την επιμέλεια των Τζιν Ράντφορντ και  Νταϊάνα Ράσελ. Πρέπει να επισημανθεί ότι το βάρβαρο αυτό έγκλημα που παρουσιαζόταν ακόμα και παλαιότερα αντιμετώπιζε την απόλυτη αδιαφορία της κοινωνίας και “κουκουλωνόταν” με παράλογες δικαιολογίες όπως ότι πρόκειται για εγκλήματα “τιμής” και “πάθους”. Επομένως, η χρήση αυτού του χαρακτηρισμού, δηλώνει πράξη αντίστασης στη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι γυναίκες αφού οι περισσότεροι αρνούνται να το αποδεχτούν, επειδή τους έχει εγκαταλείψει κάθε ίχνος ενσυναίσθησης, ανθρωπιάς και σεβασμού για την ανθρώπινη ζωή. Συνεπώς, γυναικοκτονία είναι το απάνθρωπο πραξικόπημα που διαπράττει ο σύντροφος ή πρώην σύντροφος και σε κάποιες περιπτώσεις με τη συνεργασία άλλων μελών της οικογένειας που συνήθως εμφανίζει αήθη συμπεριφορά και πράττει με βαρβαρότητα απέναντι στη σύντροφο , χρησιμοποιώντας σωματική και λεκτική βία φτάνοντας μέχρι τη δολοφονία. Αφορμή αποτελεί συνήθως η επιθυμία του άνδρα να επικρατήσει η κυριαρχία του στο οικογενειακό περιβάλλον, όπως και με την περίπτωση της Αγγελικής Πέτρου που δολοφονήθηκε από τον πατέρα της. Χαρακτηρίζεται ως νεολογισμός, αν και προκαλεί αρνητικές αντιδράσεις καθώς έχει σκοπό την πλήρη ευαισθητοποίηση της κοινωνίας στο θέμα που απασχολεί τα δικαιώματα και την καλύτερη ποιότητα ζωής των γυναικών. Δεν προσπαθεί να κατατάξει σε κατώτερο επίπεδο τους άνδρες ούτε να τους στοχοποιήσει, είναι όμως μια λέξη με μεγάλη σημασία και οι περισσότερες γυναίκες ταλανίζονται αδίκως. Δεν είναι όλες οι γυναίκες, είναι όμως ένα μεγάλο ποσοστό θυμάτων που αυξάνεται δυστυχώς όλο και περισσότερο. Κοινωνικές αντιλήψεις, ιδεοληψίες και στερεότυπα που παραμένουν επηρεάζοντας τη σκέψη των ανθρώπων, θολώνουν την κρίση – ακόμα και τον αιώνα που διανύουμε- σχετικά με την αξία των γυναικών, αποτελούν παράγοντες που στην κοινωνία μας κυριαρχούν η προκατάληψη, ο φανατισμός με αποτέλεσμα να διαταράσσεται  η εύρυθμη λειτουργία της και η οικογενειακή ισορροπία. Χαρακτηριστικό  παράδειγμα μιας τέτοιας προκατάληψης είναι ότι οι γυναίκες ανήκουν στην κουζίνα. Δολοφονήθηκαν και δολοφονούνται γιατί είναι γυναίκες, γιατί θεωρούνται κατώτερες και εξαρτώμενες αποκλειστικά από την εξουσία του άνδρα, γιατί τα δικαιώματά τους είναι ασήμαντα, πρέπει να ισοπεδώνονται και να υποβαθμίζονται από έναν και μοναδικό άνδρα ο οποίος θα τολμήσει να της κλέψει τη ζωή μέσα από τα χέρια του κρατώντας σφιχτά το μαχαίρι, το πιστόλι, τη γροθιά του, γιατί δεν κατάφερε να συγκρατήσει την αγανάκτησή του και την απελευθέρωσε. Γιατί είναι γυναίκες…   «Μεγαλώσαμε μέσα στα σπίτια, δίπλα στα σπίτια, πάνω από τους τάφους των γυναικών που “πέσαν απ’τη σκάλα”, που “καταλάθος τις χτύπησε διερχόμενο αμάξι”, που “σκόνταψαν στο πεζοδρόμιο”, που “έπεσαν στο δρόμο”. Οι γυναικοκτονίες δεν είναι απλά τίτλοι ειδησιογραφικοί. Είναι οι γυναίκες που ζήσαμε μαζί τους. Ζούμε μαζί τους. Κάθε γυναικοκτονία μιλάει για όλες μας. Μιλάει για τις μητέρες μας, τις γιαγιάδες μας, τις γειτόνισσες μας, τις φίλες μας, τις αδερφές μας. Κάθε γυναικοκτονία είναι η ιστορία μας. Είναι οι ρίζες μας. Είναι οι τάφοι που μας συντρίβουν και μας ενώνουν».

Βάλια Τσιριγώτη (Κοινωνιολόγος)

1234

        https://www.youtube.com/watch?v=9uvlYSx5J_o&t=1s

Πηγές πληροφόρησης https://city.sigmalive.com https://sarantakos.wordpress.com https://www.ertnews.gr/eidiseis/mono-sto-ertgr/oi-gynaikoktonies-stin-ellada-to-2021-mia-mayri-lista-poy-teleiomo-den-echei/ https://www.ertnews.gr/eidiseis/mono-sto-ertgr/eyropaiko-diktyo-kata-tis-vias-odigos-apodrasis-apo-mia-viaii-schesi/

ΒΑΣΙΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ
Περί ΒΑΣΙΟΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ 16 Άρθρα
Μαθητής της δευτέρας λυκείου, αρθρογράφος και διαχειριστής του περιοδικού. Ασχολούμαι με τη φωτογραφία, το 3d printing, τα σχεδιαστικά προγράμματα, τον προγραμματισμό και οτιδήποτε έχει να κάνει με την επιστήμη και την τεχνολογία. Αγαπάω τη φύση και ιδιαίτερα τα πτηνά.

1 Σχόλιο

Υποβολή απάντησης