Με αφορμή την παγκόσμια έκθεση της Biennale στην Ιταλία, είχαμε κοντά μας την περασμένη Τετάρτη τον πολυβραβευμένο επιμελητή και σκηνοθέτη εκθέσεων, Πάνο Γιαννικόπουλο, ο οποίος μας μίλησε για το αντικείμενό του, για το πώς βρέθηκε σε αυτή την θέση, ποια πράγματα τον ώθησαν να ακολουθήσει αυτό το επάγγελμα και πολλά άλλα.
Ο Κ. Γιαννικόπουλος ξεκίνησε την καριέρα του ως επιμελητή εκθέσεων από τον αγαπητό μας όμιλο της κυρίας Κουλουριώτου. Ωστόσο, η επιμέλεια εκθέσεων ανά τον κόσμο δεν ήταν η πρώτη του επιλογή. Το αρχικό πλάνο του Κ. Γιαννικόπουλου ήταν να εργαστεί ως αρχαιολόγος ή ως ιστορικός. Μάλλον, όμως, η Κα. Κουλουριώτου έκανε καλή δουλειά και του έδωσε το έναυσμα για την καριέρα του. Πλέον, έχει εργαστεί σε πολλά εθνικώς αναγνωρισμένα ιδρύματα, όπως το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, έχοντας σημειώσει πολλές επιτυχίες. Σήμερα, στις περισσότερες εκθέσεις του ασχολείται κυρίως με την έννοια του αρχείου και τα ζητήματα του δημόσιου χώρου. Τώρα, σε συνεργασία με τους Κώστα Τσαϊκάλη, Θανάση Δεληγιάννη, Έλια Καλογιάννη, Γιώργο Κυβερνήτη, Γιάννη Μιχαλόπουλο, Φώτη Σαγωνά και Κατερίνα Γρέγου, θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην έκθεση της Biennale στην Ιταλία. Το θέμα της έκθεσης είναι μια διακαλλιτεχνική, υβριδική εικαστική εγκατάσταση που έρχεται να ενώσει ένα σύνολο καλλιτεχνικών φωνών. Ένας καλλιτεχνικός σχηματισμός προβάλλει τη συλλογική παραγωγή με σχέση ισοτιμίας ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέλη, σε αντίστιξη με την ατομική εκπροσώπηση. Η ομάδα, χρησιμοποιώντας εργαλεία και μέσα διαφορετικών καλλιτεχνικών πεδίων, μεταφέρει στον χώρο του ελληνικού περιπτέρου ένα χρηστικό ποτιστικό μηχάνημα ως κεντρικό τμήμα μιας χωρικής σύνθεσης που απαρτίζεται από μία βίντεο εγκατάσταση, ηχητικά περιβάλλοντα, φωτιστικά σώματα και το στοιχείο του νερού.
Η 1η του έκθεση διεξήχθη το 2017 και είχε ως θέμα το εμπορικό τρίγωνο Ζάππειο-Ομόνοια-Θησείο και σημείωσε τεράστια επιτυχία. Από τότε, μυήθηκε την διαδικασία προετοιμασίας μιας έκθεσης και μας την περιέγραψε λεπτομερώς. Μας είπε πως στην προετοιμασία μιας έκθεσης όλα τα μέλη της γίνονται μια παρέα και μελετούν την βιβλιογραφία του θέματος και ποτέ δεν αισθάνονται σαν να κάνουν κάποια καταναγκαστική δουλειά. Μόλις συγκεντρωθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την έκθεση, ξεκινά μια μακροσκελής διαδικασία, στην οποία οι κλητούμενοι τοποθετούν τα εκθέματα με τον πιο ελκυστικό τρόπο
Μια ακόμα έκθεση, της οποίας επιμελήθηκε, έγινε στο Νέο Φάληρο. Μάλιστα, η έκθεση στεγάστηκε στο πρώτο εργοστάσιο ηλεκτροδότησης της ΔΕΗ, από μια ομάδα παρόμοια με αυτή της πρώτης του έκθεσης. Το 2023, την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, η συγκεκριμένη έκθεση σημείωσε τεράστια επιτυχία, καθώς την επισκέφτηκαν 15.000 άτομα.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως διεξήγαγε μια αρκετά ενδιαφέρουσα έκθεση στην Biennale της Ιταλίας, την περίοδο του γνωστού σε όλους μας Covid. Θέμα της ήταν η πανούκλα του χορού (χορομανία) και το πώς αυτός έχει ως αντίδραση τη λύτρωση και την ηδονή. Αποκορύφωμα της έκθεσης ήταν ένα επιτυχημένο rave party στον χώρο της έκθεσης. Μια παρόμοια έκθεση πραγματοποιήθηκε και στην Ελευσίνα, της οποίας θέμα ήταν τα Ελευσίνια μυστήρια και η σύνδεσή τους με τα rave parties.
Τέλος, όπως αναφέραμε και παραπάνω, ο κ. Γιαννικόπουλος θα μας εκπροσωπήσει στην Biennale, έναν από τους πιο σημαντικούς, σύγχρονους θεσμούς τέχνης. Η έκθεση που θα παρουσιάσει, ονομάζεται “Dryland-Ξηρόμερο” και επικεντρώνεται κυρίως στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας και της Θεσσαλίας. Του ευχόμαστε καλή επιτυχία.