Η μουσική ραπ στην Ελλάδα!

rap

Από τον Θωμά Σταυρόπουλο, μαθητή του Γ2

634701-ellinikorap-600_257647_9F0233

Το Rap (που ονομάζεται επίσης MCing)  είναι  λέξεις ή ποίηση με ρυθμικό τρόπο. Το ραπ βρίσκεται στη διασταύρωση της ομιλίας, της πεζογραφίας, της ποίησης και του τραγουδιού. Για μερικούς, η  λέξη ΡΑΠ  είναι ένα αρκτικόλεξο: RAP = Ρυθμός και ποίηση. Πολλές  φορές, ο όρος ΡΑΠ  χρησιμοποιείται ως συνώνυμο του hip hop.

Το ραπ γεννήθηκε στο γκέτο, όχι στο στούντιο και δεν ήταν ένας τρόπος να κερδίσεις χρήματα, αλλά ένας τρόπος να εκφράσεις μια δικιά σου αλήθεια για την κοινωνία που ζεις. Να πεις τις απόψεις σου πάνω σε ένα πολιτικό ζήτημα, να εκφράσεις την αγάπη σου για κάποιο άτομο αλλά και  να πεις τα βιώματα της ζωής σου.

1985 – τέλη δεκαετίας ’90: Τα πρώτα χρόνια

R-2454807-1284986420.jpeg A-146479-1442084045-4932.jpeg

Πρώτη φορά που ακούστηκε η Ραπ μουσική στην Ελλάδα, ήταν στα τέλη της δεκαετίας του ’70, από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Αμερικανικής βάσης στο Ελληνικό. Το πρώτο συγκρότημα που ξεκίνησε στην Ελλάδα, ήταν οι Marginals με τρία άτομα, το 1985. Το πρώτο Ελληνικό hip-hop συγκρότημα ήταν οι FF.C (Fortified Concept) που ξεκίνησαν στο Βύρωνα το 1987. Ο πρώτος Eλληνικός Hip-Hop δίσκος ήταν το Εν+Τάξει των O.P.A. που κυκλοφόρησε το 1990. Από τα πρώτα Ελληνικά Hip-Hop σχήματα, και ιδιαίτερα επιδραστικό στην εποχή του αλλά και αργότερα, ήταν οι Στέρεο Νόβα. Το πρώτο, ομώνυμο άλμπουμ τους, κυκλοφορεί το 1992.

Το ίδιο έτος, μετά την συναυλία των Public Enemy στο Κατράκειο θέατρο της Νίκαιας, δημιουργήθηκαν οι Active Member. Λίγα χρόνια αργότερα, αφότου άνοιξαν τη δική τους εταιρία παραγωγής ονόμασαν το είδος τους  Low Bap, θέλοντας να διαχωρίσουν τη δική τους θέση από την υπόλοιπη Ελληνική σκηνή, θεωρώντας πως είχε αρχίσει να παίρνει τα εμπορικά χαρακτηριστικά της τότε αμερικάνικης Hip-Hop σκηνής. Με αυτή την κίνηση το κοινό χωρίστηκε σε δύο «στρατόπεδα» δημιουργώντας την πρώτη Hip-Hop κόντρα στην Ελλάδα.

Το 1992 επίσης, στη Νέα Ιωνία, δημιουργήθηκαν οι Terror X Crew (TXC). Με δισκογραφικό τους ντεμπούτο το ομώνυμο Terror X Crew (1995), ήταν οι πρώτοι που έφεραν το Ελληνικό κοινό σε επαφή με τα τέσσερα στοιχεία (MCing, DJing, Graffiti, Breakdance) της Hip-Hop κουλτούρας, όπως επίσης ήταν πρωτοπόροι του Hardcore Rap και του Wild Style Graffiti στην Ελλάδα.

Τέλη δεκαετίας ’90 – Αρχές δεκαετίας 2000: Η Χρυσή Εποχή

imiskoubriaΤο 1996, έκαναν την εμφάνιση τους τα Ημισκούμπρια που ήτανε το πρώτο καθαρά σατιρικό Ελληνικό Hip-Hop συγκρότημα και το 1994 οι Goin” Through οι οποίοι ακολούθησαν από τότε την mainstream σκηνή.

Το 1997 το συγκρότημα Ζωντανοί Νεκροί φέρνει μια άλλη γεύση στην τότε Ελληνική Hip-Hop σκηνή, το Battle Rap. Το πρώτο τους album με τίτλο ΖΝ: Εντολές Στη Χώρα των Καλύτερων MC’s (1997) επηρέασε τις επόμενες γενιές που έβγαζαν battle rap κομμάτια και το μεγαλύτερο ποσοστό MCs και συγκροτημάτων μέχρι και σήμερα ακόμα επιλέγουν αυτό το είδος ραπ που καθιέρωσαν στην Ελλάδα οι Ζωντανοί Νεκροί.

Ο στίχος μέχρι τότε ήταν κυρίως κοινωνικοπολιτικός, αλλά υπήρχαν και σχήματα που έκαναν σάτιρα όπως: Ημισκούμπρια και Καβουροδεινόσαυροι.

Νέα συγκροτήματα και διάλυση παλαιοτέρων

Την δεκαετία του 2000 πολλά από τα ιστορικά σχήματα της δεκαετίας ’90 διαλύθηκαν ή άλλαξαν μορφή όπως: οι Terror X Crew, οι Άλφα Γάμα  και οι Active Member Από το 2001 και μετά όμως εμφανίστηκαν και άλλα σχήματα δημιουργώντας νέα ρεύματα στη σκηνή. Οι περισσότεροι, σε αντίθεση με τους παλαιότερους, κυκλοφόρησαν τους δίσκους τους διαδικτυακά, δωρεάν και χωρίς την ανάμειξη δισκογραφικών εταιριών, με αποτέλεσμα μια πληθώρα κυκλοφοριών. Δεκάδες συγκροτήματα δημιουργήθηκαν, αλλά λίγοι έκαναν κάτι παραπάνω από ένα δίσκο ή μία συναυλία.

Mainstream Σκηνή

staventoΑξιοσημείωτο στοιχείο τη δεκαετία του 2000 είναι η αναγνώριση του Hip-Hop σε ευρύτερο κοινό από κάποια συγκροτήματα, με αποτέλεσμα να γίνει πιο εμπορικό. Η αρχή είχε ήδη γίνει από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 από τα Ημισκούμπρια με το χαρακτηριστικό χιουμοριστικό ύφος τους. Την ίδια χρονιά τεράστια επιτυχία και απήχηση στο ευρύ κοινό γνώρισαν οι Goin” Through. Το 2007 εμφανίστηκαν κι άλλοι καλλιτέχνες της Hip-Hop με mainstream ήχο οι οποίοι είχαν επιτυχίες, όπως οι Stavento  και ο Υποχθόνιος.

Underground Σκηνή

Η διαφορά μεταξύ underground και εμπορικού Hip-Hop ήταν έντονη εφ” όσον οι μεν είχαν πιο σκληροπυρηνικό ήχο, στίχο πιο καυστικό και προωθούνταν μέσω του hiphop.gr (το οποίο συχνά ανέβαζε mixtapes) και του ραδιοφωνικού σταθμού Atlantis FM, ενώ οι δε προωθούνταν μέσω των μεγάλων μουσικών καναλιών και της τηλεόρασης και είχαν πιο χορευτικό ήχο και πιο ανάλαφρο στίχο. Υπήρχαν επίσης αρκετά συνοικιακά Hip- Hop σχήματα που διέδιδαν cd και demo σε γνωστούς και φίλους, σε όλη την Ελλάδα. Προς το τέλος της δεκαετίας βγήκαν στην επιφάνεια και άλλοι MC’s και σχήματα από κάθε γωνιά της χώρας όπως: 12ος Πίθηκος, Αnser, Ιratus, Poetic, Xνάρια, Μόνιμος Κάτοικος, Productive, Dtayes, Detro, Τραγικός Είρωνας, Λόγος Απειλή, Sadomas, Soul destiny, Ραψωδός Φιλόλογος, Βρώμικος Νότος, Bong Da City, Fullface και παραμένουν ακόμα οι καλύτεροι για τα αυτιά των νέων μέχρι και σήμερα.

Καταγραφή-2 filologos

Αρχές δεκαετίας 2010 - : Η Nέα Σχολή

HIPHOPATGREECE-new-logoΚυρίως από την αρχή της νέας δεκαετίας και μετά, χάρη στην εξέλιξη των τεχνολογικών μέσων και στην αυξημένη δημοτικότητα που έλαβε η ραπ κατά την προηγούμενη δεκαετία, το Ελληνικό Hip-Hop έχει αναβαθμιστεί, αλλά και έχει παραλλαχτεί.

 Μεγάλο μέρος του πληθυσμού, κυρίως  έφηβοι,   έχει εγκαταλείψει την ελληνική μουσική άλλων ειδών και έχει αφοσιωθεί στο άκουσμα της χιπ χοπ, καθώς πολλοί καλλιτέχνες εκφράζουν τα συναισθήματα τους από την καθημερινή τους ζωή, κάτι που συγκινεί τον κάθε δέκτη. Αυτή η σχολή καταπιάνεται επίσης με νεόφερτα και πιο «μουντά» θέματα της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, όπως η οικονομική κρίση, η φτώχεια και οι κακουχίες που αυτή φέρνει στον απλό λαό.

Επίσης το 2011 έκανε την εμφάνιση της μια νέα γενιά με πρωτοπόρους τον SNIK και το label Capital Music (Υποχθόνιος, Light, Εφτάψυχος, Mad Clip), η οποία ασχολείται με μουσικά κομμάτια συχνά επηρεασμένα από το αμερικάνικο Lifestyle, έχοντας πολλές φορές δεχτεί κριτική για το χαμηλό επίπεδο των στίχων της αλλά και για τις εικόνες που προωθεί (ναρκωτικά, χλιδή, ακριβά αμάξια, βιντεοκλίπ-υπερπαραγωγές) σε αντίθεση με τους ράπερ παλαιάς σχολής  οι οποίοι μπορούν να χαρακτηριστούν ως λιγότερο φιγουρατζήδες, πιο προσγειωμένοι και εμπνευσμένοι από την αληθινή ζωή.

Άλλοι γνωστοί καλλιτέχνες και συγκροτήματα με πιο alternative ήχο είναι οι Bloody Hawk, Billy Sio, Sin Boy, Sugar Boy, Ν.Ο.Ε., A$AP Mist, Slogan, Above The Hood.

Συμπερασματικά το ραπ στην Eλλάδα θα εξελίσσεται όσο εξελίσσονται οι καλλιτέχνες, αλλά και οι γνώσεις και οι προτιμήσεις του καθενός στην μουσική.

 

Πηγές

www.in2life.gr/culture/music/article/…/ellhnikh-rap-h-istoria-piso-apo-tis-rimes.html

el.ozonweb.com/music/hip-hop-greek-musicians

Σχετικά με τον Συγγραφέα

ΠΟΥΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Καθηγητής Φιλόλογος στο Γυμνάσιο Κορινού

Αφήστε το σχόλιο σας στο "Η μουσική ραπ στην Ελλάδα!"

Σχολιάστε

Top