Η μαγεία της φωτογραφίας; η δημιουργία ενός έργου από το πουθενά… Συνομιλώντας με τον βραβευμένο φωτογράφο κ. Δαλαβέρο Κωνσταντίνο

Φωτογραφία του κ. Δαλαβέρου, η οποία είχε εκτεθεί στην ομαδική έκθεση φωτογραφίας της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας Ηρακλείου ΄΄ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ ΚΟΣΜΟΙ΄΄, τον Αύγουστο 2022 https://www.ifocus.gr/magazine/exodus/3618-paralliloi-kosmoi-omadiki-ekthesi-fotografias-tis-e-f-e-irakleiou

Στο πλαίσιο των εργαστηρίων (workshops) που οργανώνουμε για τα μέλη του ομίλου μας, καλέσαμε στον χώρο μας τον φωτογράφο κ. Δαλαβέρο Κωνσταντίνο, μέλος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας  Ηρακλείου, ο οποίος με προθυμία, άνεση και χιούμορ μοιράστηκε μαζί μας μικρά μυστικά της τέχνης της φωτογραφίας και απάντησε σε χίλιες δύο απορίες μας.

            Ξεκίνησε με μια μικρή αναδρομή στην ιστορία της φωτογραφίας, μέσω λόγου και, φυσικά, φωτογραφιών, με ενδιαφέρουσα την παρατήρηση ΄΄…το 1826 στην υπόλοιπη Ευρώπη πειραματίζονταν με τη φωτογραφία, ενώ εμείς στην Ελλάδα πολεμούσαμε τους Τούρκους, να αποτινάξουμε τον ζυγό…΄΄

            Στην ερώτηση τι κάνει μια φωτογραφία ξεχωριστή, απάντησε ότι στην τέχνη δεν υπάρχει το αντικειμενικά ξεχωριστό, καθώς υπεισέρχεται ο παράγοντας του υποκειμενικά ΄΄επιθυμητού΄΄,΄΄ωραίου΄΄, ΄΄ενδιαφέροντος΄΄. Όμορφη, ξεχωριστή φωτογραφία είναι αυτή που συγκινεί τον καθένα/την καθεμία. Ωστόσο στη φωτογραφία τρία είναι τα στοιχεία που λαμβάνουμε υπόψη μας: το θέμα, η ατμόσφαιρα και η σύνθεση.

            Η φωτογραφία δρα αμφίδρομα ψυχολογικά: ο μεν φωτογράφος αποζητά να δούμε αυτό που εκείνος θέλει αλλά και ο θεατής αναζητά ασυναίσθητα σε αυτήν πράγματα που συνδέονται με προσωπικές μνήμες και βιώματα.

            Σήμερα, οι άνθρωποι έχουμε την τάση να επεξεργαζόμαστε τις φωτογραφίες, αν και όχι μόνο σήμερα, καθώς από τη γέννηση της φωτογραφίας 1860- οι άνθρωποι προσπαθούσαν να ΄΄επέμβουν΄΄. Κάποιος ΄΄νόμος΄΄ για την επεξεργασία της φωτογραφίας δεν υπάρχει. Ο βαθμός επεξεργασίας εξαρτάται από τους ηθικούς φραγμούς του κάθε φωτογράφου.

           Φωτο2 Σχετικά με τα χαρακτηριστικά ενός καλού φωτογράφου, ο κ. Δαλαβέρος τα συμπύκνωσε στα εξής: η γνώση   του  φωτογραφικού μέσου και των φωτογραφικών κανόνων, η παρατηρητικότητα, η δυνατότητα να απομονώνει   εικόνες από ένα γενικό σύνολο, η μελέτη σημαντικών φωτογράφων – καθώς παρθενογένεση ούτε στη φωτογραφία   υπάρχει-, η δουλειά, το διάβασμα και η επιλογή του σημείου λήψης.

            Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στις οδηγίες σωστής φωτογραφίας, στους κανόνες φωτογραφίας,   επισημαίνοντας   μάλιστα την αξία της τυχαιότητας ‘’…ευλογία να φυλακίσεις το τυχαίο΄΄, καθώς και στον εξοπλισμό   που απαιτείται.

            Ως δύσκολες φωτογραφίες ορίζει αυτές της φύσης, αντιπαθείς τις αναμνηστικές, παρότι η αξία αυτών αποδεικνύεται σε βάθος χρόνου, όταν η απώλεια χτυπά την πόρτα της μνήμης, και αγαπημένες τις μίνιμαλ.

            Σε ερώτηση μαθητριών για το αν μπορεί κάποιος να βιοποριστεί ικανοποιητικά όντας φωτογράφος, απάντησε καταφατικά, παρότι δυσκολίες υπάρχουν και θυσίες απαιτούνται. Κάποιος/α μπορεί να εργασθεί είτε ως φωτογράφος κοινωνικών εκδηλώσεων, είτε ως φωτογράφος μόδας, είτε διατηρώντας φωτογραφικό κατάστημα. Ανώτερες σπουδές φωτογραφίας μπορεί κάποιος/α να κάνει σε αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής αλλά προσφέρονται και πολλά εξειδικευμένα σεμιναριακά μαθήματα φωτογραφίας.

            Η φωτογραφία είναι μια μοναχική απασχόληση, που απαιτεί πολλή υπομονή για να αιχμαλωτίσεις τη στιγμή, ΄΄σε μαθαίνει να βλέπεις και όχι απλώς να κοιτάς’’.

            Τέλος, πρότεινε στις φωτογράφους της ομάδας μας να πηγαίνουν φωτοβόλτα παρέα με άτομα που μοιράζονται την ίδια αγάπη για τη φωτογραφία. Διαφορετικά μάλλον δεν θα ευδοκιμήσει η προσπάθεια…

            Κλείνουμε με μια μικρή φράση-επιμύθιο: 

΄΄Η φωτογραφία είναι μια μικρή ιστορία και ο φωτογράφος είναι ο αφηγητής΄΄

Φωτο3

Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Δαλαβέρο για την πρόθυμη ανταπόκρισή του, τις πληροφορίες σχετικά με τη φωτογραφία, τον χρόνο του, και, κυρίως, τις υπέροχες εικόνες/στιγμές που ο ίδιος είχε ΄΄αιχμαλωτίσει΄΄και τις μοιράστηκε μαζί μας.

Ευχαριστούμε επίσης τη δική μας καλλιτέχνιδα -εξαιρετική φωτογράφο και ζωγράφο-, καθηγήτρια του Σχολείου μας, την κ. Λουκάκη Μαριάνθη, η οποία φρόντισε να έχουμε τον κ. Δαλαβέρο στην παρέα μας.

 

Η δημοσιογραφική ομάδα του 5ου ΓΕΛ