Συνέντευξη της υπεύθυνης της Περιβαλλοντικής Ομάδας του 5ου ΓΕΛ, κ. Βλαχάκη
Π.Σ.: Γεια σας, κ. Βλαχάκη. Στο πλαίσιο του αφιερώματος για το περιβάλλον που κάνει η εφημερίδα μας θα θέλαμε να σας θέσουμε κάποια ερωτήματα, ως υπεύθυνη της Περιβαλλοντικής Ομάδας του Σχολείου μας
Β.Α.: Ευχαρίστως
Π.Σ.: Γιατί επιλέξατε να δημιουργήσετε και να οργανώσετε την Περιβαλλοντική Ομάδα του Σχολείου μας;
Β.Α.: Τα τελευταία χρόνια είναι κάτι που συνηθίζω να κάνω σε όποιο σχολείο κι αν διδάσκω, γιατί από μόνη μου είμαι ευαισθητοποιημένη με τα περιβαλλοντικά θέματα. Έχω σπουδάσει περιβαλλοντική βιολογία, και λόγω αντικειμένου επομένως, θέλω να ευαισθητοποιήσω τα ίδια τα παιδιά. Στο 5ο ΓΕΛ έχω διδάξει ένα μάθημα επιλογής, γεωλογία και διαχείριση φυσικών πόρων, το οποίο μου προσέφερε τη δυνατότητα να συζητήσω για περιβαλλοντικά θέματα, αλλά καταργήθηκε. Μετά, κατά διαστήματα, είχαμε τα projects, τις ερευνητικές εργασίες. Τώρα, τα τελευταία δύο χρόνια, με αξιόλογους/ες συναδέλφους/ισσες, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια Περιβαλλοντική Ομάδα με μαθητές/τριες, αρχικά της Α΄ τάξης Λυκείου και φέτος με τα ίδια παιδιά που είναι στη Β΄ τάξη, ακριβώς πάλι για αυτόν τον λόγο.
Θέλω, όχι μόνο να σας περάσω επιστημονικές γνώσεις βιολογίας και στείρα γνώση γενικά, αλλά να αποκτήστε σιγά-σιγά και μια θετική στάση προς το περιβάλλον, δηλαδή αξίες και συμπεριφορές ενός/μίας υπεύθυνου/ης πολίτη. Αύριο – μεθαύριο, εσείς θα ψηφίζετε, εσείς θα ορίζετε το μέλλον και του τόπου και της κοινωνίας. Οπότε θέλω πραγματικά να έχετε αντίληψη για το τι συμβαίνει γύρω μας. Είναι λίγο της μόδας βέβαια, είναι αλήθεια. Αλλά είναι ουσιαστικά τα θέματα αυτά, οπότε αυτός είναι ο σκοπός μου. Να αντιληφθείτε τι συμβαίνει γύρω μας.
Π.Σ.: Υπάρχει μεγάλη συμμετοχή από τα παιδιά του Σχολείου στην ομάδα;
Β.Α.: Αν σκεφτείς ότι στη Β΄ τάξη έχουμε περίπου 140 μαθητές και δήλωσαν συμμετοχή περίπου 60 παιδιά, αν θυμάμαι καλά, ναι, θεωρώ ότι είναι μεγάλη συμμετοχή, έτσι; το 40-50% είναι μεγάλη συμμετοχή. Αναγκάστηκα να αφαιρέσω μαθητές/τριες για να μπορέσουμε να δουλέψουμε ομαδικά καλύτερα.
Π.Σ.: Τι δραστηριότητες έχετε σκοπό να κάνετε;
Β.Α.: Πέρυσι ξεκινήσαμε μία συνεργασία με τον Δήμο Ηρακλείου. Μας έφερε κάδους για ανακύκλωση και συμβάλλαμε στον σχολικό μαραθώνιο ανακύκλωσης για πλαστικό και χαρτί κυρίως, δράση που συνεχίζουμε και φέτος. Να σου υπενθυμίσω ότι πήραμε το έκτο βραβείο, ήταν μεγάλη μας χαρά, όχι μόνο για το βραβείο, αλλά και για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών. Συνεχίζουμε λοιπόν αυτή τη δράση.
Η Περιβαλλοντική Ομάδα βοηθάει και στην καθαριότητα του Σχολείου. Ξεκινήσαμε με ενδιαφέρον μέσα από το Σχολείο, να φροντίσουμε το περιβάλλον του, τον χώρο μέσα στο Σχολείο μας και την αυλή. Φέτος θα είμαστε λίγο πιο εξωστρεφείς. Προσπαθούμε δηλαδή. Έχουμε ήδη κανονίσει στις 17 του Δεκέμβρη να πάμε στις εγκαταστάσεις του φράγματος Αποσελέμη. Με ενδιαφέρει πάρα πολύ να δείτε και αυτό το κομμάτι, το τεράστιο πρόβλημα λειψυδρίας που έχει ο νομός μας. Άρα φέτος ο στόχος μας είναι να συνεχίσουμε την ανακύκλωση πλαστικού και χαρτιού, να συνεχίσουμε τη φροντίδα του σχολείου, της αυλής, του εσωτερικού χώρου.
Έχουμε ήδη κάνει κάποιες εργασίες ομαδικές από πέρυσι και σκοπεύουμε και αυτές να τις συνεχίσουμε. Θέλω να κάνουμε δράσεις εκτός σχολείου σιγά σιγά. Πιστεύω πολύ στη βιωματική γνώση. Θέλω να ξεφύγουμε από την τάξη, να βγούμε έξω, να μας μιλήσουν κάποιοι άλλοι άνθρωποι, να το ζήσετε, να καταλάβετε τι συμβαίνει, ότι έχουμε έλλειψη νερού στο Ηράκλειο. Για να είστε κι εσείς αυτό που σου είπα, ενεργοί πολίτες, υπεύθυνα άτομα, αυτό με ενδιαφέρει.
Π.Σ.: Γιατί πιστεύετε είναι σημαντικό να υπάρχει αυτή η Ομάδα στο Σχολείο;
Β.Α.: Γι’ αυτό ακριβώς που σου είπα πριν. Εκτός του ότι ξέρω πόσο ανάγκη έχετε οι μαθητές/τριες και εμείς οι ίδιοι/ες οι καθηγητές/τριες. Να είμαστε πιο έξυπνοι/ες περιβαλλοντικά, να συνδεόμαστε με τον τόπο μας, με την κοινωνία, να έρθουμε σε επαφή με άλλους/ες επιστήμονες/ισσες, με φορείς τοπικούς, θεωρώ πολύ σημαντικό να ερχόμαστε σε επαφή με τους φορείς, με τους επιστημονικά υπεύθυνους του τόπου και να μας μιλούν οι ίδιοι/ες και να βλέπουμε το πρόβλημα. Για παράδειγμα τώρα στο φράγμα θα δείτε ότι είναι άδειο. Θα το συνειδητοποιήσετε λοιπόν ότι έχουμε θέμα στο Ηράκλειο. Άρα εσείς, στην καθημερινότητά σας, θα αντιληφθείτε ότι κάτι μικρό έστω πρέπει να κάνετε. Να μην τα περιμένουμε όλα από την Πολιτεία. Άρα αυτό με ενδιαφέρει. Να υιοθετήσετε αξίες, συμπεριφορές, τάσεις φιλικές προς το περιβάλλον, για το καλό και του τόπου μας και του κόσμου τελικά. Είναι παγκόσμιο το φαινόμενο.
Π.Σ.: Και τέλος, ποιο είναι το μήνυμά σας μέσα από όλη αυτή τη δράση, είτε ως προς τους μαθητές/τριες είτε ως προς αυτούς/ές που βλέπουν τις δράσεις.
Β.Α.: Το μήνυμά μου, είναι να νοιαζόμαστε. Να νοιαζόμαστε και έξω από το σπίτι μας λίγο, γιατί το σπίτι μας είναι ο τόπος μας. Είναι κλισέ, αλλά είναι αλήθεια. Με απλά πράγματα: δεν παίρνουμε το λάστιχο κάθε Κυριακή, να λαντουρίζουμε τις αυλές μας, να στο πω και έτσι, λαϊκά, απλά. Αυτό με ενδιαφέρει, λίγο να ευαισθητοποιηθούμε.Και κυρίως εσείς. Σαν να λέω, σε εσάς ελπίζω να γίνετε καλύτεροι/ες από εμάς. Μην κλείνουμε τα μάτια λοιπόν. Αυτό θέλω, να είμαστε αφυπνισμένοι/ες. Με απλές καθημερινές πρακτικές. Αυτό είναι το μήνυμά μου. Μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Π.Σ.: Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας.