Από: Μελίνα Κριτσιδήμα και Φοίβη Φτούλη
Η σχολική βιβλιοθήκη, επιτέλους, ξανάνοιξε! Μετά από 11 ολόκληρα χρόνια ξαναδόθηκε στη μαθητική κοινότητα η ευκαιρία να περάσει δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο της σ’ έναν χώρο που προσφέρει γνώσεις και ψυχαγωγία ταυτόχρονα. Ποια είναι, όμως, η ιστορία αυτής της σπουδαίας βιβλιοθήκης;
Για πρώτη φορά, λειτούργησε το 1847. Αποτελεί χώρο που κατασκευάστηκε χάρη στη δωρεά των 10.000 δραχμών του ιδρυτή του Σχολείου, Κωνσταντίνου Ιωνίδη. Στεγάζεται στον πρώτο όροφο και λειτουργεί ως δανειστική και για τους καθηγητές και τους μαθητές της Ιωνιδείου, αλλά και για εκπαιδευτικούς και μαθητές γειτονικών σχολείων, που δεν είχαν τη δυνατότητα να προσθέσουν μια βιβλιοθήκη στο σχολείο τους.
Η Βιβλιοθήκη στεγάζει δύο συλλογές, την παλαιά συλλογή της Ιωνιδείου, η οποία περιλαμβάνει 5556 αξιόλογα και σπάνια βιβλία και τη νεότερη συλλογή, που αποτελείται από σχετικά πιο καινούρια βιβλία. Όπως μας είπε η κυρία Τζάμου, υποδιευθύντρια του Λυκείου και υπεύθυνη της βιβλιοθήκης, μετά από συνέντευξη που της πήραμε, η βιβλιοθήκη περιλαμβάνει κωδικούς για βιβλία κοινωνιολογίας, φιλοσοφίας, ξένης και ελληνικής λογοτεχνίας, αρχαίας ελληνικής γραμματείας, μαθηματικών, φυσικής, ιατρικής, οικονομικών, ιστορίας κ.α. Η ταξινόμηση και η ψηφιοποίηση των βιβλίων μέχρι το 2011 πραγματοποιήθηκε ολοσχερώς από την τότε σχολική βιβλιοθηκονόμο, κυρία Πάλμου, την οποία η κύρια Τζάμου ευχαρίστησε θερμά. Επιπρόσθετα, η βιβλιοθήκη στο παρελθόν και πιο συγκεκριμένα την χρονιά 2009-2010 προσέφερε την ευκαιρία στους μαθητές της Α’ Λυκείου στο πλαίσιο ενός ηλεκτρονικού προγράμματος να συνεργαστούν με συνομηλίκους τους και τους καθηγητές δύο σχολείων στην Ισπανία και ενός στην Ιαπωνία. Η βιβλιοθήκη έκλεισε το 2011 για διάστημα 11 ολόκληρων χρόνων και ξανάνοιξε τη σχολική χρονιά 2022-23.
Αυτό συνέβη με πρωτοβουλία της κυρίας Τζάμου, την οποία συνέδραμε ενεργά το σύνολο των μαθητών του Γυμνασίου και του Λυκείου, καθαρίζοντας, τακτοποιώντας, οργανώνοντας τον χώρο, εγκαθιστώντας υπολογιστές και καταγράφοντας καταλόγους βιβλίων, ψηφιοποιημένων και μη. Η συμβολή των μαθητών στη προσπάθεια αυτή ήταν τόσο μεγάλη που συγκίνησε ιδιαίτερα τη κυρία Τζάμου, όπως γίνεται αντιληπτό και από τα δικά της λόγια: “Η συμβολή των μαθητών ξεπέρασε τις προσδοκίες μου και με συγκίνησε αφάνταστα! Η χαρά και ο ενθουσιασμός με τον οποίο οι μαθητές υποδέχτηκαν τη βιβλιοθήκη αποτελεί μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές της καριέρας μου!”. Η ίδια, επίσης, τόνισε πως η βιβλιοθήκη αποτελεί έργο των μαθητών και πως είναι ένας χώρος από τα παιδιά για τα παιδιά. Η ίδια στέκεται δίπλα στα παιδιά που παίρνουν πρωτοβουλίες και έχει εποπτικό ρόλο για την αποφυγή τυχόν αρνητικών συμπεριφορών.
Όμως, η κυρία Τζάμου, δεν σταματάει εδώ! Έχει σχέδια και για το μέλλον. Ειδικότερα, όραμά της είναι να γίνει η βιβλιοθήκη ένας χώρος εντευκτήριο, κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί μια νέα πρωτοβουλία των μαθητών, να δημιουργηθεί σκακιστικός χώρος στη βιβλιοθήκη. Κάθε νέα πρόταση, εφόσον είναι πραγματοποιήσιμη και βάσιμη, είναι καλοδεχούμενη από την κυρία Τζάμου. Επόμενο βήμα αποτελεί η δημιουργία κάρτας μέλους, ώστε όλοι όσοι το επιθυμούν, να έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν με έναν πιο οργανωμένο τρόπο, αφού μέχρι σήμερα, ο βασικός κανόνας λειτουργίας είναι ότι οι μαθητές μπορούν να δανειστούν κάποιο βιβλίο μόνο στο όνομα ενός καθηγητή τους, για λόγους καλύτερης διαχείρισης. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι και ο εμπλουτισμός των συλλογών με νέα, πιο πρόσφατα και δημοφιλή βιβλία.
Τέλος, αυτή τη στιγμή υπάρχει μια ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης στο site της Ιωνιδείου, καθώς και στα κοινωνικά δίκτυα (facebook και instagram), τις οποίες έχουν δημιουργήσει και χειρίζονται οι ίδιοι οι μαθητές, με βασικό συντελεστή τον Άρη Τζοβάνη, μαθητή της Β’ Λυκείου, τον οποίο η κυρία Τζάμου ευχαρίστησε ολόψυχα και από τον οποίο πήραμε τη συνέντευξη που ακολουθεί!
Ο Α.Τζοβάνης μας εκμυστηρεύτηκε ότι ένα βιβλίο ήδη από τον τίτλο του δείχνει το πόσο γοητευτικό είναι. Του αρέσει να διαβάζει κατά κύριο λόγο βιβλία επιστημονικής φαντασίας και ιστορικού περιεχομένου. Ακόμα, αφιερώνει αρκετό από τον χρόνο του στη βιβλιοθήκη, καθώς διαχειρίζεται τα social media και την ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης, όπως επίσης και συνεισφέρει στην οργάνωσή της. Σκοπός της δημιουργίας αυτού του νέου ηλεκτρονικού ιστοχώρου ήταν η εξωτερίκευση του χαρακτήρα της βιβλιοθήκης, ώστε μαθητές και εκπαιδευτικοί να μπορέσουν να τη γνωρίσουν καλύτερα.
Στις εν λόγω σελίδες πραγματοποιούνται πολλές δράσεις, με κυριότερη το “Βιβλίο της εβδομάδας”, όπου παρουσιάζονται βιβλία της βιβλιοθήκης, με σκοπό την ενίσχυση του πνεύματος φιλαναγνωσίας των παιδιών. Τέλος, στην ερώτηση “Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί στο σχολείο μια βιβλιοθήκη γενικότερα;”, ο Α. Τζοβάνης μας εξήγησε ότι ο ρόλος της είναι συμπληρωματικός στον κορμό των μαθημάτων, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν πρόσβαση σε μεγαλύτερο και πιο πλούσιο υλικό, αλλά και για να περνάνε ευχάριστα και εποικοδομητικά τον χρόνο τους.
Η βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή για όλους μας!