Διαφορετικοί ήρωες!

Από τις μαθήτριες της Β” τάξης Αθανασία Μαρκογιαννάκη, Ευαγγελία Σεϊταρίδου και Σοφία Σταθάκη

Πολλοί λένε ότι το σχολείο αποτελεί σημείο συνάντησης και συνύπαρξης όλων των παιδιών, μήπως όμως δεν είναι έτσι;

κωφαλαλα παιδιαΣύμφωνα με πηγές, περίπου  το 12% των παιδιών της Ελλάδος έχει ειδικές  ικανότητες. Πολλές φορές αναρωτιόμαστε τι είναι παιδιά με ειδικές ικανότητες; Πολλοί έξυπνοι θα απαντήσουν ότι είναι άτομα κατώτερα, ανάξια για την κοινωνία μας αυτό φυσικά δεν ισχύει, είναι απλώς μια  λανθασμένη άποψη όσων δεν έχουν παιδεία. Πρόκειται για παιδιά που χωρίς το φταίξιμό  τους γεννήθηκαν διαφορετικά, έχουν διαφορετικό τρόπο σκέψης και έκφρασης, διαφορετική ανάπτυξη ενώ ο εγκέφαλός τους λειτουργεί διαφορετικά και απαιτούν αντιμετώπιση που αποκλίνει από αυτήν που συνηθίσαμε. Βέβαια μπορούν να αλληλεπιδράσουν δημιουργικά με τους συνομηλίκους τους, να αναπτύσσουν φιλικές σχέσεις, να διατηρούν τα κοινωνικά πρότυπα ευγένειας με τους ενήλικες  και μερικά από αυτά «ξεχωρίζουν» ως θετικά πρότυπα.

 Για αυτά τα παιδιά πολλές φορές το παιχνίδι, το διάβασμα και άλλες πολλές καθημερινές  για εμάς πράξεις αποτελούν… πολυτέλειες. Αν και επιθυμούν όσο τίποτα να ζουν τη ζωή τους όπως οι άλλοι  συνομήλικοί τους, συναντούν συχνά εμπόδια που δεν τα επιτρέπουν να πηγαίνουν σχολείο καθόλου ή τα εμποδίζουν στο να περάσουν στο σχολείο ευχάριστα.

 Αρχικά, στα σχολεία οι εγκαταστάσεις δεν έχουν δημιουργηθεί για αυτά και έτσι δεν μπορούν να προσέλθουν στην τάξη με ασφάλεια που είναι κάτι βασικό. Για παράδειγμα σε πολύ λίγα σχολεία υπάρχουν ειδικές ράμπες και ασανσέρ για τα παιδιά με αναπηρικά αμαξίδια. Πρέπει όμως τα παιδιά αυτά να έχουν ανεμπόδιστη και ελεύθερη πρόσβαση σε όλους τους χώρους του σχολείου. Εκτός από όλα αυτά ίσως χρειάζονται ειδική εκπαιδευτική αντιμετώπιση. Επίσης είναι ανεπαρκέστατες οι δομές της ειδικής εκπαίδευσης εξαιτίας της έλλειψης μόνιμου προσωπικού, ελλείψεων σε υλικοτεχνικό υλικό κ.ά. Όλα τα παραπάνω προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν σχετικά εύκολα από το κράτος με στοχευμένο πρόγραμμα και χρηματοδότηση.

αναπηριαΥποτίθεται τα σχολεία πρέπει να δεχτούν αυτά τα παιδιά και να προσπαθήσουν να τα εντάξουν όσο καλύτερα μπορούν στην κοινωνία. Στην πραγματικότητα όμως τα παιδιά με ειδικές ανάγκες αντιμετωπίζονται συνήθως με αδιαφορία ή, ακόμη χειρότερα, με εχθρικότητα και απόρριψη. Τους ασκείται bullying για τη διαφορετικότητά τους. Πρέπει να γίνει γνωστό σε όλους ότι αυτά τα παιδιά θέλουν μόνο να έχουν ίση αντιμετώπιση με τους υπόλοιπους, να έχουν το δικαίωμα να μπορούν να εκφράζουν τις απόψεις τους και να παίρνουν μέρος στα κοινωνικά δρώμενα. Και έτσι να τους διασφαλίζεται ότι στις απόψεις τους δίνεται η οφειλόμενη βαρύτητα σύμφωνα με την ηλικία και την ωριμότητά τους και να θεωρούν τον εαυτό τους ένα ενεργό μέλος της κοινωνίας.

Η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική για όλα τα παιδιά στην Ελλάδα και ένα από τα θεμελιώδη δικαιώματά τους. Όμως δεκάδες χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός σχολείου και καθώς δεν υπάρχει μητρώο καταγραφής παιδιών με αναπηρία, τα παιδιά αυτά είναι αόρατα για την ελληνική εκπαίδευση. Η ελληνική πολιτεία σχεδιάζει πολιτικές και κάνει προϋπολογισμούς χωρίς να γνωρίζει ούτε πόσα είναι τα παιδιά με αναπηρία, ούτε ποιες είναι οι ανάγκες τους.

Ακόμη πολλοί δεν γνωρίζουν ότι οι γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες βρίσκονται σε μια αδιάκοπη μάχη για να μπορέσουν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους.  Φοβούνται για το μέλλον των παιδιών τους, την ασφάλεια τους αλλά και για την ψυχική τους υγεία. Αυτοί οι γονείς κάνουν τα πάντα για να καταφέρουν τα παιδιά τους να ενταχτούν στη σχολική ομάδα. Δε θέλουν τα παιδιά τους να συναντήσουν καχυποψία, γιατί έτσι χάνουν την εμπιστοσύνη στον συνάνθρωπο  και κλείνονται στον εαυτό τους

Για όσους αναρωτιούνται για ποια παιδιά μιλάμε, οι κατηγορίες είναι οι εξής:

τυφλo παιδιΠαιδιά σε αναπηρικά αμαξίδια: δεν μπορούν να περπατήσουν η δεν έχουν τα κάτω άκρα και έτσι η μετακίνηση τους γίνεται δύσκολη ή και αδύνατη για αυτό αναγκάζονται να μετακινούνται με αμαξίδιο.

Παιδιά με νοητικές στερήσεις: Στην κατηγορία αυτή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών εντάσσονται τα παιδιά, που δε μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις  που αναμένονται για την ηλικία τους και συναντούν σοβαρές δυσκολίες στην κοινωνική τους ανάπτυξη και αποκατάσταση λόγω μειωμένης νοημοσύνης. Τέτοιες παθήσεις μπορεί να είναι:

Παιδιά με αυτισμό: Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη αναπτυξιακή διαταραχή που τυπικά εμφανίζεται κατά τη διάρκεια των πρώτων 3 χρόνων της ζωής. Το αποτέλεσμα μιας νευρολογικής δυσλειτουργίας που επιδρά στην λειτουργικότητα εγκεφάλου.

παιδι με συνδρομο downΠαιδιά με Σύνδρομο Down: Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική διαταραχή που επηρεάζει τα χρωμoσώματα. Είναι η πιο συνηθισμένη χρωμοσωμική ανωμαλία μεταξύ των νεογνών που γεννιούνται ζωντανά και προκαλεί ποικίλες μαθησιακές διαταραχές και ιδιαίτερα εμφανισιακά χαρακτηριστικά .

Παιδιά κωφάλαλα ή τυφλά: Άτομα με ειδικές ανάγκες, πάσχοντα από εκ γενετής ή επίκτητη απουσία της ικανότητας της ακοής και της ομιλίας. Τύφλωση ονομάζεται η κατάσταση στην οποία ένα άτομο έχει χάσει την αίσθηση της όρασης εξαιτίας ψυχολογικών ή νευρολογικών παραγόντων. Ενώ κωφάλαλος είναι αυτός που δεν μπορεί να μιλήσει ούτε να ακούσει εξαιτίας νευρικών διαταραχών.

Όλα αυτά τα παιδιά έχουν έμφυτη την αξιοπρέπεια, την ευαισθησία και άλλες αρετές, τις οποίες και εξωτερικεύουν, όταν σιγουρευτούν για τα αισθήματα των άλλων απέναντί τους. Με αφορμή την 21η Μαρτίου, η οποία μεταξύ άλλων είναι και η Παγκόσμια Ημέρα για το Σύνδρομο Down, θεωρήσαμε καλό να παρουσιάσουμε τα παιδιά που μαζί με τις οικογένειές τους παλεύουν για το αυτονόητο, να μην θεωρούνται «παιδιά ενός κατώτερου Θεού».

Το βιντεάκι που ακολουθεί θεωρούμε ότι θα πρέπει να μας αφυπνίσει:

Εν τέλει είναι  καθήκον μας να δείξουμε στα παιδιά αυτά ότι είναι ευπρόσδεκτα στην παρέα μας, να τα βοηθάμε εκεί που δυσκολεύονται, να τα επικροτούμε εκεί που τα καταφέρνουν. Ένα χαμόγελο, μία φιλική αγκαλιά, μία κουβέντα ενθάρρυνσης μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο. Ίσως η παραμικρή κίνηση αγάπης σε αυτά τα παιδιά δεν θα αλλάξει τον κόσμο …αλλά θα αλλάξει τον κόσμο των παιδιών αυτών… Μια κοινωνία θεωρείται λειτουργική όταν εξασφαλίζει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα μέλη της χωρίς να κάνει διακρίσεις. Σε μια τέτοια κοινωνία θέλουμε να ζούμε.

Πηγές

www.vlioras.gr/Philologia/Composition/Amea.htm https://thelonaginosuperman.wordpress.com/…/τα-άτομα-με-ειδικές…

www.proseggisi.gr/τι-ειναι-ο-αυτισμοσ/

http://www.actionaid.gr/enhmerwsou/nea/amea-news/

https://www.amea-care.gr/21

Σχολιάστε

Top