Vegans and Vegetarians: Μόδα της εποχής ή συνταγή μακροζωίας;

Από τις μαθήτριες της Β” τάξης Δέσποινα Αϊδινίδου και Δήμητρα Παυλίδου

Vegan

2Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι είναι οι χορτοφάγοι ή αλλιώς  Vegan ;

Οι λεγόμενοι Vegan λοιπόν, αποφεύγουν να τρώνε τροφές όπως το κρέας, τα ψάρια, τα γαλακτοκομικά, τα αυγά καθώς και το μέλι. Από όσα γνωρίζουμε, οι άνθρωποι αυτοί κάνουν ολοκληρωτική αποχή από αυτά τα προϊόντα για λόγους υγιεινής. Είναι όμως αυτός ο μόνος λόγος;

Συνήθως, γίνεται γιατί πιστεύουν ότι η κατανάλωση αυτών των παραπάνω τροφών προϋποθέτει πολύ βία και βαρβαρότητα. Όπως επίσης υπάρχουν και θρησκευτικοί λόγοι, αφού θεωρούν ότι η χορτοφαγία συνδέεται έμμεσα ή άμεσα με τη μορφή θρησκευτικότητας ή πνευματικότητας τους.

Vegetarian

Vegan-vs-VegetarianΣτη κατηγορία των χορτοφάγων ανήκουν και οι Vegetarian. Αυτοί όπως και οι Vegan, δεν τρώνε κρέας, ψάρι ή πουλερικά, αλλά συνηθίζουν να τρώνε γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το τυρί, τα αυγά, το γάλα ή το γιαούρτι οτιδήποτε δηλαδή μπορεί να γίνει από τα ζώα χωρίς να θανατωθούν.  Θα λέγαμε λοιπόν, ότι οι Vegetarian είναι μια πιο ήπια ‘έκδοση’ των Vegan.

Υπάρχουν κάποιες κατηγορίες των Vegetarian:

  • Lacto-vegetarian
  • Ovo-vegetarian
  • Lacto-ovo-vegetarian

Άλλα προϊόντα

Για τους vegans, πέρα από την κατανάλωση ζωικών τροφών, είναι αδιανόητη και η χρήση οποιωνδήποτε προϊόντων ζωικής προέλευσης για ένδυση ή άλλο σκοπό, όπως οι γούνες, τα δερμάτινα και μάλλινα υφάσματα ή τα καλλυντικά που έχουν δοκιμαστεί σε ζώα. Οι vegetarians ωστόσο είναι πιο ανεκτικοί σε τέτοια ζητήματα.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

tumblr_nipvkf5ky91qbb5xto1_1280vegan-vs-vegetarian 2

Οι διαφορές μεταξύ vegans και vegetarians δεν περιορίζονται μόνο στις τροφές ή τα μη βρώσιμα προϊόντα που επιλέγουν, αλλά και στον τρόπο που αντιμετωπίζουν τη χορτοφαγία γενικά. Ειδικότερα, όσοι επιλέγουν να ακολουθήσουν την απλή χορτοφαγία συνήθως το κάνουν έχοντας κατά νου ότι επιλέγουν ένα υγιεινό τρόπο διατροφής.

Εκείνοι όμως που αποφασίζουν να ακολουθήσουν την αυστηρή χορτοφαγία αντιτίθενται στην οποιαδήποτε εκμετάλλευση των ζώων, γι’ αυτό άλλωστε αρνούνται να χρησιμοποιήσουν προϊόντα ζωικής προέλευσης ακόμα και για ένδυση.

 

ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

 Vegan-Vs-Vegetarian 1Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι οι χορτοφάγοι επειδή δεν τρώνε κρέας και γαλακτοκομικά, πολύ πιθανό να πάσχουν από κάποιες ασθένειες, που προέρχονται από την έλλειψη αυτών των προϊόντων. Στην πραγματικότητα οι άνθρωποι αυτοί είναι πολύ πιθανό να ζουν μια κανονική και υγιεινή ζωή.

Μήπως έχουμε παρεξηγήσει λίγο τoυς όρους Vegan-Vegetarian ;

Η έλλειψη της βιταμίνης Β12 δεν είναι ζήτημα που αφορά μόνο τους φυτοφάγους, αλλά και τους παμφάγους. Σχετικά με το θέμα, η Dr. Jennifer Rooke, αναπληρώτρια καθηγήτρια Κοινωνικής Υγείας και Πρόληψης της Ιατρικής στην Ατλάντα των ΗΠΑ, τονίζει χαρακτηριστικά:

«Οι άνθρωποι που υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση ζωικών προϊόντων είναι απαραίτητη για την υγεία έχουν δύο βασικά όπλα, την πρωτεΐνη και την βιταμίνη Β12. Γινόμαστε όλο και πιο ενημερωμένοι ως προς την πρωτεΐνη, και πολλοί άνθρωποι σήμερα δέχονται ότι οι φυτικές τροφές είναι πιο υγιεινές ως πηγή πρωτεΐνης, όμως, οι περισσότεροι άνθρωποι βρίσκονται σε σύγχυση αναφορικά με τη βιταμίνη Β12.

Είναι αλήθεια ότι τα ζωικά προϊόντα περιέχουν Β12, και οι αυστηρά χορτοφάγοι κινδυνεύουν από έλλειψη Β12, αλλά η απορρόφηση αυτής της βιταμίνης μέσω ζωικών προϊόντων είναι μια πολύ σύνθετη διαδικασία και οι άνθρωποι που τρώνε κρέας μπορεί να κινδυνεύουν εξίσου  από την έλλειψή της».

ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΑ

3Οι σημερινοί χορτοφάγοι που ενημερώνονται και οργανώνουν σωστά την καθημερινή διατροφή τους, δεν αντιμετωπίζουν καμία έλλειψη, ενώ παράλληλα μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να απολαμβάνουν ένα καλύτερο επίπεδο υγείας. Αντίθετα, άτομα που νηστεύουν το σύνολο των ζωικών προϊόντων για όλο το διάστημα της σαρακοστής, καταναλώνοντας μόνο πατάτες τηγανιτές, ψωμί, ρύζι και μακαρόνια, μπορεί να κινδυνεύουν από διάφορες ανεπιθύμητες καταστάσεις.

Η διατροφική οδηγία για τα συγκεκριμένα άτομα, περιλαμβάνει την τακτική επιλογή οσπρίων (κατά προτίμηση σε συνδυασμό με ρύζι), την κατανάλωση θαλασσινών 1 έως 2 φορές εβδομαδιαίως, την καθημερινή επιλογή ταχινιού, εμπλουτισμένων δημητριακών βρώμης με πρωτεΐνη, ανάλατων αμυγδάλων και όταν φθάνει η ώρα του γλυκού… φυσικά την επιλογή του χαλβά.

Όπως υποστήριζε και ο Ιπποκράτης :

Η τροφή σου να είναι το φάρμακό σου,

και το φάρμακό σου να είναι η τροφή σου!

file-20190530-69079-1uozmb5 gn-gift_guide_variable_c

 

ΠΗΓΕΣ

https://www.greekvegans.gr/health

https://www.olivemagazine.gr

https://www.iatronet.gr/diatrofi/swsti-diatrofi/article/30652/nisteia-kai-xortofagia-i-ygieini-ekdoxi-tis-sarakostis.html

https://www.greekvegans.gr/health/vegan-b12/#ixzz6DVDnb2N6

Σχολιάστε

Top