Στην Ιωνίδειο: κάποια χρόνια πριν μαθήτρια… σήμερα καθηγήτρια

Σε ένα σχολείο που έχει επιβιώσει στο πέρασμα του χρόνου, είναι λογικό να περνάνε γενιές και γενιές μαθητών, πολλοί από τους οποίους έγιναν καθηγητές  και κάποιοι μάλιστα επέλεξαν να διδάξουν σε αυτό. Ποιοι άλλοι, λοιπόν, θα μας έδιναν το κλειδί στα ερωτήματα που μας γεννά η συγχρονία και η διαχρονία του σχολείου εκτός από τους ανθρώπους που το γνώρισαν και από τη σκοπιά του μαθητή αλλά και του καθηγητή;

Οι συνεντεύξεις που γεννήθηκαν από αυτό το ερώτημα, δεν αφήνουν εμάς, τους μαθητές του σήμερα, χωρίς εντυπώσεις! Οι καθηγητές μας φαίνεται να αναγνωρίζουν αρετές του σχολείου που εμείς αγνοούμε αλλά και να βλέπουν την Ιωνίδειο με πολύ διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι νυν μαθητές της…

 Η καθηγήτρια Αγγλικών του Γυμνασίου μας Αρχοντάκη Αθανασία μάς έκανε την τιμή να συνομιλήσει ελεύθερα μαζί μας για το παρελθόν και το παρόν του σχολείου μέσα από το διττό της ρόλο, μαθήτριας και καθηγήτριας.  Την ευχαριστούμε θερμά!

 Ελένη Μελίδου, Απόστολος Γκουτζιαμάνης

 

Συνέντευξη με την κυρία Αρχοντάκη

 

Αρχοντάκη Αθανασία, καθηγήτρια Αγγλικών

Αρχοντάκη Αθανασία, καθηγήτρια Αγγλικών

- Ονομάζομαι Αρχοντάκη Αθανασία και είμαι καθηγήτρια Αγγλικών στο γυμνάσιο της Ιωνιδείου και πρώην μαθήτρια του σχολείου.

- Ποια ήταν τα έτη φοίτησης σας εδώ;

- Από το 1986 έως το 1992, τότε το σχολείο ήταν πειραματικό, εμείς μπήκαμε με κλήρωση και όχι με εξετάσεις.

- Η επιλογή του σχολείου ήταν δικιά σας ή όχι;

- Όχι, δεν ξέρω αν ήταν δικιά μου επιλογή καθώς ο πατέρας μου ήταν καθηγητής στο γυμνάσιο της Ιωνιδείου και αργότερα στο Λύκειο. Ήταν δεδομένο ότι θα ερχόμασταν και εγώ και η αδερφή μου σε αυτό το σχολείο. Ήταν το καλύτερο σχολείο στον Πειραιά εκείνη την περίοδο και αφού ήταν με κλήρωση ήταν εύκολο να μπούμε χωρίς κόπο.

- Το σχολείο μας έχει αλλάξει από τότε;

- Φυσικά, το σχολείο έχει αλλάξει και σε επίπεδο μαθητών και σε επίπεδο συμπεριφοράς των μαθητών. Τα χρόνια έτσι και αλλιώς έχουν αλλάξει, οπότε νομίζω ότι είναι φυσιολογική συνέπεια.

- Τι εννοείτε όταν λέτε ότι το σχολείο έχει αλλάξει σε επίπεδο μαθητών;

- Εμείς, αν και δεν ήμασταν με εξετάσεις, ήμασταν πολύ πιο συνεσταλμένοι, σεβόμασταν πολύ περισσότερο τους καθηγητές μας, φοβόμασταν πολύ περισσότερο τους καθηγητές μας, γιατί ήταν πολύ μεγαλύτεροι από εμάς. Οι περισσότεροι δικοί μου καθηγητές ήταν κοντά στη σύνταξη, αναγκαστικά τους σεβόσουν και τους φοβόσουν περισσότερο. Ήταν άλλα τα χρόνια, ήταν πολύ πιο αυστηρές οι ποινές.

 - Τι αλλαγές υπάρχουν στη δομή του σχολείου;

- Όχι πολλές, απλώς εμείς δεν είχαμε τόσα μαθήματα όσα έχετε εσείς. Είχαμε εξάωρο κάθε μέρα και έλειπαν κάποια μαθήματα. Η ύλη ήταν επίσης πιο εύκολη.

- Έχουν αλλάξει οι υποδομές του σχολείου τα τελευταία χρόνια;

- Πολύ, το σχολείο έτσι και αλλιώς είχε τα δικά του χρήματα. Όταν ήμουν εγώ μαθήτρια τα παράθυρα ήταν πολύ παλιά και το γυμναστήριο ήταν στον χώρο που είναι τώρα η αίθουσα εκδηλώσεων. Δεν ήταν όλα περιποιημένα, τα σκαλιά ήταν παλιά, μπασκέτες δεν υπήρχαν. Τώρα τα έχουν φτιάξει αυτά.

- Τι έχει αλλάξει ως προς το επίπεδο των μαθητών;

- Οι μαθητές ήταν καλοί, από εμάς όσοι έδωσαν Πανελλήνιες πέρασαν όλοι και σε καλές σχολές. Επειδή υπήρξα καθηγήτρια όταν το σχολείο ήταν απλό πειραματικό το 2007-08 οι μαθητές δεν ήταν το ίδιο καλοί με εσάς.

- Υπάρχει η αντίληψη πως ήταν σημαντική για τους μαθητές η διατήρηση του ονόματος του σχολείου. Πιστεύετε πως ισχύει αυτό;

- Πρώτα από όλα ήμασταν πολύ περήφανοι που ήμασταν μαθητές της Ιωνιδείου, γιατί τα άλλα σχολεία είχαν νούμερα, ενώ το δικό μας είχε όνομα. Επομένως όταν δίνεις ένα βιογραφικό στο οποίο είσαι απόφοιτος της Ιωνιδείου, είτε είναι πειραματικό είτε όχι, σου ανοίγει πολλές πόρτες, είναι πολύ σημαντικό.

- Τι κατά τη γνώμη σας διαφοροποιεί την Ιωνίδειο από τα άλλα σχολεία;

- Οι μαθητές της τώρα πια.

- Οι καθηγητές;

- Οι καθηγητές έχουν πάρα πολλά προσόντα αλλά έχω την αίσθηση ότι και σε άλλα σχολεία πλέον οι καθηγητές έχουν προσόντα και δουλεύουν. Ενώ εδώ οι μαθητές είστε όλοι πολύ καλοί, προσπαθείτε πολύ και δουλεύετε πολύ.

-  Σίγουρα όμως το μάθημα πρέπει να έχει πολλές διαφορές από τότε.

- Βέβαια, τότε δεν είχαμε διαδραστικούς πίνακες, δεν υπήρχαν υπολογιστές. Ο καθηγητής ήταν εκείνος που έκανε το μάθημα, υπήρχε πολύ λίγη αλληλεπίδραση.

- Υπήρχε ο φόβος του καθηγητή;

-  Εννοείται.

- Υπήρχαν παιδιά που δεν περνούσαν την τάξη;

- Αν ένα παιδί δεν περνούσε την τάξη το έδιωχναν από την Ιωνίδειο.

- Τώρα όμως δεν γίνεται αυτό.

- Ναι, γιατί τώρα δεν υπάρχει κάποιος μαθητής που να του αξίζει να είναι κάτω από τη βάση. Όλα τα παιδιά διαβάζουν πολύ, τουλάχιστον στο γυμνάσιο.

- Έχετε κάποια ενδιαφέρουσα ιστορία που ζήσατε ως μαθήτρια;

- Η μόνη ιστορία που μπορούμε να διηγηθούμε είναι οι πολύ μεγάλες καταλήψεις του 91-92, είχαμε το σχολείο κλειστό περίπου 2 μήνες λόγω της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που τελικά δεν πέρασε. Ήταν πολύ σημαντικό για εμάς. Στην καθημερινότητα του σχολείου, όλα ήταν κανονικά.

- Θα αλλάζατε κάτι από το σχολείο;

- Μόνο κτηριακά, χρειάζεται ένα ασανσέρ και περισσότερες αίθουσες, ξεχωριστές για κάθε μάθημα.  Όμως δεν είναι εύκολο, γιατί δεν υπάρχει χώρος. Το μόνο που πρέπει να προσπαθήσουμε είναι να βάλουμε ένα ασανσέρ, γιατί έτσι το σχολείο είναι απροσπέλαστο σε παιδιά με κινητικά προβλήματα.

- Όταν ήσασταν μαθήτρια, ο πατέρας σας ήταν καθηγητής και αργότερα υποδιευθυντής. Υπήρχε κάποια ιδιαίτερη μεταχείριση προς εσάς;

- Όταν  ήμουν εγώ στο σχολείο ο πατέρας μου ήταν ακόμη καθηγητής και όχι υποδιευθυντής. Όσο ήταν στο σχολείο δεν νομίζω πως επηρεάζαμε ο ένας τον άλλο. Αν δεν ήμουν καλή οι καθηγητές δεν μου έβαζαν καλούς βαθμούς, δεν νομίζω ότι υπήρχε κάποια διαφορά.

- Τα δύο παιδιά σας φοιτούν στο σχολείο αυτή την περίοδο. Πιστεύετε ότι οι καθηγητές ή οι μαθητές τούς φέρονται διαφορετικά;

- Έχουν αλλάξει τα πράγματα. Πιστεύω ότι οι καθηγητές είναι πιο επιεικείς σε παιδιά συναδέλφων. Τα παιδιά δεν νομίζω ότι φέρονται διαφορετικά.

- Τι προβλέπετε για το μέλλον της Ιωνιδείου;

- Μόνο καλύτερα θα μπορούσαν να γίνουν τα πράγματα. Γιατί να αλλάξει; Οι μαθητές τη ζητάνε, έρχονται να δώσουν εξετάσεις. Περνάνε καλοί μαθητές, που είναι προσεγμένοι και έχουμε επιτυχίες στην Ιωνίδειο. Ιδανικό θα ήταν να μεταφερθεί αλλά δεν ξέρω αν γίνεται αυτό λόγω του κληροδοτήματος.

- Πιστεύετε ότι τώρα που τα πρότυπα είναι περισσότερα, αυτό θα επηρεάσει την Ιωνίδειο;

- Πέρυσι έδωσαν 70 παιδιά λιγότερα. Επηρεάζεται το επίπεδο. Και τα άλλα σχολεία αντιμετωπίζουν δυσκολίες, ίσως ακολουθήσουμε και εδώ πτωτική πορεία. Πάντα όμως πιστεύω ότι θα έχουμε αξιόλογους μαθητές.

- Πώς είναι οι μαθητές στο μάθημα των Αγγλικών;

- Οι μαθητές είναι πάρα πολύ καλοί, όπως και στα περισσότερα μαθήματα.

- Γιατί επιλέξατε την αγγλική φιλολογία;

- Δεν είχα σκοπό να γίνω καθηγήτρια Αγγλικών. Στην Τρίτη Λυκείου κατάλαβα ότι το να γίνω γιατρός δεν θα μου ταίριαζε καθόλου και επειδή και οι δύο γονείς μου ήταν καθηγητές ήξερα από μικρή ότι μου άρεσε να διδάσκω. Η αγγλική φιλολογία ήρθε αργότερα, όταν θεώρησα ότι η κλασσική φιλολογία είναι λίγο περίεργη για εμένα και έτσι νομίζω μου ταιριάζει αυτό που κάνω και του ταιριάζω και εγώ.

-Πώς ήρθατε να διδάξετε εδώ;

-Ήθελα πάντα να γυρίσω πίσω στο σχολείο. Έτσι, όταν άνοιξε θέση, έκανα τα χαρτιά μου και μέσω του υπουργείου, επειδή είχα μεταπτυχιακό, ήρθα εδώ το 2006.

- Θεωρείτε ότι το σχολείο έχει κάποια συναισθηματική αξία για εσάς;

- Ναι, το σχολείο αυτό είναι το δεύτερο μου σπίτι,  γι΄ αυτό και δεν επιλέγω να φύγω.

- Δεν μετανιώνετε δηλαδή την επιλογή σας;

- Όχι. Ούτε του σχολείου, ούτε της αγγλικής φιλολογίας.

- Αν ήσασταν πάλι μαθήτρια εν έτει 2022, θα επιλέγατε πάλι την Ιωνίδειο για να φοιτήσετε;

- Ναι, γιατί είναι ένα σχολείο που πληροί πολλές προϋποθέσεις, είναι στο κέντρο του Πειραιά, δίνει ευκαιρίες στους μαθητές και έχει ένα καλό επίπεδο.

- Θεωρείτε ότι χρειάζεται μεγαλύτερη αυστηρότητα στο σχολείο;

- Σαφώς, όχι όπως παλιά βέβαια. Χρειάζεται μια μέση κατάσταση. Πάντως δεν έχουμε χάσει τον έλεγχο.

- Υπάρχει κάποιο χόμπι το οποίο θα θέλατε να μοιραστείτε με τους μαθητές σας;

- Μου αρέσει πολύ η μουσική. Όποτε μπορώ βάζω 2-3 πράγματα αλλά όχι παραπάνω, γιατί υπάρχει συγκεκριμένη ύλη που πρέπει να κάνουμε σε κάθε τάξη.

- Θεωρείτε ότι είστε αγαπητή καθηγήτρια στους μαθητές;

- Πάντως δε με δείρανε!

- Είχατε περιστατικά μαθητών που δεν αντέχατε;

- Δεν είχα ποτέ μαθητές που δεν άντεχα, είχα μαθητές που δε με αντέχανε. Δεν είχα ποτέ πρόβλημα με κανέναν μαθητή. Είχα ξύπνιους μαθητές, που κάναμε πολλά πράγματα μαζί, όχι τώρα, πριν αρκετά χρόνια. Πηγαίναμε σε σκακιστικούς αγώνες μαζί, τα τελευταία χρόνια βέβαια δεν μπορώ λόγω προσωπικών υποχρεώσεων.

- Πιστεύετε ότι τα αγγλικά διδάσκονται στην Ελλάδα με επαρκή τρόπο;

- Όχι, μόνο στα φροντιστήρια. Όταν ήμουν μαθήτρια και το σχολείο ήταν γαλλόφωνο κάναμε 5 ώρες γαλλικά. Τώρα με 2 ώρες την εβδομάδα δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Κάνεις ότι μπορείς, μια επανάληψη για τα πράγματα που έχουν μάθει ήδη οι μαθητές στο φροντιστήριό τους.

- Τι θα αλλάζατε;

- Οι ώρες είναι το πρόβλημα. Επίσης ο χωρισμός ανάμεσα σε προχωρημένους και αρχάριους. Όταν έχεις 27 άτομα στο τμήμα οι αρχάριοι δεν μπορούν να μάθουν. Θέλει λιγότερους μαθητές το τμήμα και αυτό είναι ανέφικτο. Οι παραπάνω ώρες του Λυκείου δεν σώζουν τη  κατάσταση, γιατί το βιβλίο είναι ασύμβατο με τα βιβλία του Γυμνασίου. Δεν έχουν καμία σχέση.

- Προσπαθείτε να ακολουθήσετε το βιβλίο κατά γράμμα λόγω των εξετάσεων;

- Εμείς εδώ έχουμε καλό επίπεδο και κάνουμε και παραπάνω πράγματα, το θέμα είναι να υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής για να βάλουμε θέματα με την άλλη συνάδελφο.

- Δεν έχετε την αίσθηση, όταν μπαίνετε σε μια τάξη και οι μαθητές ξέρουν ήδη αγγλικά, πως δεν κάνετε τίποτα;

- Αυτό μου το είπε ένας μαθητής πρόσφατα. Μου είπε ότι δεν μαθαίνει τίποτα στα αγγλικά. Πάντα κάτι τους λες που μπορεί να μην το καταλάβουν τότε ότι το έκανες εσύ. Πάντα κάτι κάνεις. Μπορεί να είναι ένα κείμενο, μια ιδέα. Μπορεί να μην είναι γραμματική, μπορεί να είναι κάτι άλλο.

- Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό οι καθηγητές να προσφέρουν και κάτι παραπάνω στα παιδιά;

- Ναι, ειδικά όταν δεν μπορούν να διδάξουν το μάθημα με επαρκή τρόπο επειδή δεν έχουν ώρες.

- Πιστεύετε ότι ελκύετε το ενδιαφέρον των μαθητών ή απλώς κάνετε μάθημα;

- Δεν το καταφέρνω πάντα, αλλά το προσπαθώ!

 - Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας!

 Ελένη Μελίδου

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης