«Προσφυγικά Μονοπάτια – Χαρτογραφώντας τις ιστορίες των προσφύγων 100 χρόνια μετά την Καταστροφή»

αφίσες για προσφυγικάΜε αφορμή την συμπλήρωση 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή διοργανώθηκε από την αστική μη κερδοσκοπική εταιρία Spotlight On Innovation (https://mapcompetition.gr )  ο πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός «Προσφυγικά Μονοπάτια – Χαρτογραφώντας τις ιστορίες των προσφύγων 100 χρόνια μετά την Καταστροφή».

 Σκοπός του Διαγωνισμού ήταν  η καταγραφή από τους μαθητές της προσωπικής ιστορίας των προσφύγων και η αποτύπωση της διαδρομής τους σε ψηφιακούς χάρτες. Προκειμένου να υλοποιηθούν αυτές οι εργασίες η εταιρία Spotlight On Innovation παραχώρησε δωρεάν στα σχολεία που δήλωσαν συμμετοχή ειδικό λογισμικό στο πλαίσιο του προγράμματος gis4greekschools. Επίσης, πραγματοποίησε επτά διαδικτυακά επιμορφωτικά σεμινάρια ( διαδικτυακά live sessions ) προκειμένου να  γνωρίσουν οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί αλλά και οι μαθητές τη χρήση και τις δυνατότητες του λογισμικού ενώ παράλληλα παρείχε υποστήριξη των  συμμετεχόντων σε όλη τη διάρκεια διεξαγωγής του διαγωνισμού. Επιπλέον, οργάνωσε διαδικτυακές  παρουσιάσεις προσκεκλημένων ομιλητών σχετικών με τη θεματική του διαγωνισμού (ιστορικοί, τεχνολόγοι, επιστήμονες γεωπληροφορικής, λαογράφοι).

Οι μαθητές, με τη συνδρομή των υπεύθυνων καθηγητών τους, κλήθηκαν αρχικά να αναζητήσουν είτε στο διαδίκτυο είτε στο οικογενειακό ή ευρύτερο περιβάλλον τους αρχειακό υλικό, ιστορίες και προσωπικές μαρτυρίες των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους το 1922. Με τη χρήση  ειδικού λογισμικού  αποτύπωσαν εν συνεχεία σε ηλεκτρονικούς χάρτες τη διαδρομή της εκάστοτε διήγησης, συμπεριλαμβάνοντας λεπτομέρειες για τον κάθε σταθμό της στο ψηφιακό περιβάλλον, συνθέτοντας έτσι το χρονικό της πορείας των εκπατρισμένων.

Στο μαθητικό διαγωνισμό «Προσφυγικά Μονοπάτια» συμμετείχαν πανελλαδικά  36 σχολεία, 52 εκπαιδευτικοί και  375 μαθητές. Ο χάρτης που αποτυπώνει τα συμμετέχοντα σχολεία του διαγωνισμού βρίσκεται στο link:  https://arcg.is/0jOKeW.

Η αξιολόγηση των εργασιών έγινε  από ειδική Επιτροπή αποτελούμενη από επιστήμονες με σχετική εμπειρία στο αντικείμενο του διαγωνισμού.  Η βράβευση των έργων έγινε στις 9 Μαΐου  2022 ξεχωριστά για τις τρεις σχολικές βαθμίδες – Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο – σε καθεμιά από τις οποίες διακρίθηκαν  τρία έργα. Τα βραβευθέντα έργα έχουν δημοσιοποιηθεί στο link:

https://mapcompetition.gr/apotelesmata/

Επίσης, όλες οι εργασίες των μαθητών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό  θα αναρτηθούν σε ειδικό site/ψηφιακό αποθετήριο και όλοι  οι συμμετέχοντες θα λάβουν αναμνηστικά διπλώματα.

 Το σχολείο μας  έλαβε μέρος με τη συμμετοχή των παρακάτω μαθητών/τριών:   Άννα Παμπουκίδη Α3, Χριστίνα Σεϊταρίδου Α3, Κωνσταντίνος Χατζησταύρου Γ6.  Οι μαθητές μας με υπεύθυνη εκπαιδευτικό τη φιλόλογο κ. Ζωή Τακαβάκογλου, που είχε την επιμέλεια σε αυτή τη δράση καθώς και  την καθοδήγησή τους, υπέβαλαν στο διαγωνισμό τρεις προσωπικές εργασίες-storymaps. Οι εργασίες τους, αξιοποιώντας προφορικές μαρτυρίες, αρχειακό υλικό, ιστορικές πηγές, αφηγούνταν τη διαδρομή που ακολούθησαν οι πρόσφυγες πρόγονοι τους από τη Μικρά  Ασία και την ευρύτερη περιοχή ως την Ελλάδα. Με τη  χρήση ειδικού λογισμικού (ArcGIS) αποτύπωσαν σε ηλεκτρονικούς χάρτες τη διαδρομή της εκάστοτε διήγησης, συνθέτοντας έτσι το χρονικό της πορείας των προσφύγων προγόνων τους.

 Συγκεκριμένα, η μαθήτρια Άννα Παμπουκίδη (Α3) παρουσίασε την ιστορία της  προπρογιαγιάς της, της Χριστίνας Πελίδου. Η διαδρομή αυτής της ιστορίας με τίτλο: « Η ιστορία των προγόνων μου. Ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή», ξεκινά από την Αργυρούπολη του Πόντου και φτάνει στο Κορδελιό της Θεσσαλονίκης μέσα από πολλούς σταθμούς και πολλές δυσκολίες.

Μπορείτε να δείτε την ιστορία της στο σύνδεσμο:

https://storymaps.arcgis.com/stories/8db400bb5df44a2f9ba094679c2e80c1

Η μαθήτρια Χριστίνα Σεϊταρίδου  (Α3) παρουσίασε την ιστορία της προγιαγιάς της, της Ευθυμίας Αμπατζόγλου, με τίτλο: Από τη Μαύρη Θάλασσα στην Ελλάδα. Ο ξεριζωμός μιας ολόκληρης  γενιάς».   Η ιστορία ξεκινά από την Ορντού στα παράλια της Μαύρης Θάλασσας και φτάνει μετά από μια μεγάλη πορεία με πολλές περιπέτειες στο Μακρύγιαλο Πιερίας.

Μπορείτε να δείτε την ιστορία της στο σύνδεσμο:

https://storymaps.arcgis.com/stories/3c1ab48445d54ccfb273e61dcea18703

Ο μαθητής Κωνσταντίνος Χατζησταύρου (Γ6) παρουσίασε την ιστορία των προπροπαππούδων του, του Θανάση και της Ευανθίας Σ., από την Πέργαμο της Μικράς Ασίας. Η ιστορία του με τίτλο: «Οι αναμνήσεις μιας προσφυγικής οικογένειας. Ο ξεριζωμός από την Πέργαμο», περιγράφει τη ζωή της οικογένειας στην Πέργαμο της Μικράς Ασίας, τον ξεριζωμό τους, το χωρισμό της οικογένειας και την τελική εγκατάσταση στο Γαλλικό του Ν. Κιλκίς.

Μπορείτε να δείτε την ιστορία τους στο σύνδεσμο:  https://storymaps.arcgis.com/stories/36fb49cbbaad42598b45253465e80991

Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι οικογένειές τους ένιωσαν μεγάλη χαρά και συγκίνηση που καταγράφηκε η ιστορία των προγόνων τους και αποτυπώθηκε σε ψηφιακό περιβάλλον  η πολύπαθη διαδρομή τους από τις πατρογονικές εστίες μέχρι την άφιξη και την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα, στις νέες πατρίδες.

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης