Είναι γνωστό ότι στις ημέρες μας οι περισσότεροι/ες έφηβοι/ες και νέοι/ες χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως λόγου χάρη το Instagram και το TikTok. Οι δυνατότητες για ενημέρωση, επικοινωνία, ψυχαγωγία που αυτά προσφέρουν είναι αδιαμφισβήτητες. Τι γίνεται όμως όταν οι έφηβοι/ες παθαίνουν εξάρτηση, αφιερώνοντας αφειδώς τον χρόνο και την ενέργειά τους σε αυτά; Έχουν δίκιο οι μεγαλύτεροι που ανησυχούν για τη χρήση/κατάχρησή τους;
Σύμφωνα με έρευνες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να αποκόψουν έναν/μία έφηβο/η από το περιβάλλον του, απομακρύνοντάς τον/την από παλαιότερα ενδιαφέροντα του/της, όπως την άθληση, αλλά και από την προσπάθειά του/της να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του σχολείου και από τον στόχο του/της για υψηλές επιδόσεις. Ταυτόχρονα, η υπερβολική ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζει αρνητικά την ψυχική υγεία ενός/μίας νέου/ας, καθώς και τη συγκέντρωση και την αυτοπεποίθησή του/της. Για παράδειγμα, μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προβάλλονται διάφορα πρότυπα, όπως πρότυπα ομορφιάς ή συμπεριφοράς, τα οποία, κυρίως τα κορίτσια προσπαθούν να μιμηθούν, αλλάζοντας την εμφάνισή τους και γενικά τις συνήθειές τους, χωρίς ωστόσο να το καταφέρνουν πάντα. Κατά συνέπεια, οι έφηβοι/ες νιώθουν απογοητευμένοι/ες με τον εαυτό τους, αφού δεν μπορούν να αποκτήσουν τα πάντα που παρακολουθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και που –φυσικά- δεν είναι πάντα στην πραγματικότητα όπως φαίνονται.
Για να υπάρξει όμως σωστή χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να υπάρξει και σωστή ενημέρωση. Αρχικά, οι νέοι/ες πρέπει να συνειδητοποιήσουν πόσο παραποιημένα μπορεί να είναι όσα βλέπουν και διαβάζουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έτσι ώστε να μην νιώθουν μειονεκτικά για κάτι που δεν ισχύει. Επιπλέον, οι νέοι/ες οφείλουν να αναπτύξουν κριτική σκέψη και αυτοεκτίμηση. Με αυτόν τον τρόπο, το διαδίκτυο δεν θα μπορεί να έχει εύκολη επιρροή πάνω τους, δεδομένης της αυτογνωσίας τους. Οι αρετές αυτές πρέπει να διδαχθούν όχι μόνο από τους γονείς αλλά και το σχολείο. Ακόμη, είναι απαραίτητη η εύρεση δημιουργικών ενασχολήσεων με τις οποίες οι έφηβοι/ες να χαίρονται να ασχολούνται, έτσι ώστε να γεμίζουν τον ελεύθερο τους χρόνο με ωφέλιμες αλλά και ευχάριστες δραστηριότητες και να μην αφιερώνουν ατέλειωτες ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς αλληλεπίδραση με τους γύρω τους.
Συμπερασματικά, με τη συμβολή της οικογένειας και του σχολείου η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί αποδειχθεί ωφέλιμη και όχι επικίνδυνη.
Αγγελιδάκη Μαρίζα