Διακόπτουμε τα Χριστούγεννα για διαφημίσεις

synenteuxi

της Άννας Βεντούρη

Κάποιοι λένε πως η περίοδος των Χριστουγέννων δεν ξεκινά, προτού ξεκινήσει να προβάλλεται στην τηλεόραση η χριστουγεννιάτικη διαφήμιση των Jumbo. Κι αλήθεια, οι γιορτές πάντα συνδέονται με τα δώρα για τους δικούς μας ανθρώπους και τον εαυτό μας. Τι προηγείται όμως της αγοράς των δώρων; Διαφημίσεις!

Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων αλλά και η γιορτή της Πρωτοχρονιάς με πρωταγωνιστή τον Άγιο Βασίλη έχει  ιδιαίτερη διαφημιστική προσέγγιση από τους διαφημιζόμενους. Την περίοδο αυτή, οι τηλεοράσεις , το διαδίκτυο ακόμα και το ραδιόφωνο κατακλύζονται από διαφημίσεις προσανατολισμένες στο πνεύμα αλλά και στον τόνο αυτής της περιόδου. Διαφημίσεις με εορταστική μουσική, με προσαρμοσμένα σλόγκαν, με πλοκή που συγκινεί ή σε ενθουσιάζει και πάντα με έντονη χριστουγεννιάτικη διάθεση και χρώματα.

Έχετε όμως αναρωτηθεί ποτέ με ποιον μαγικό τρόπο οι διαφημίσεις  μας κάνουν να αγοράσουμε το προϊόν, έστω κι αν πολλές φορές δεν το έχουμε ανάγκη; Έχετε αναρωτηθεί γιατί οι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα δεκτικοί στα μηνύματα των διαφημίσεων την περίοδο των γιορτών; Αυτές τις απορίες θα μας λύσει ο κύριος Βεντούρης, σύμβουλος μάρκετινγκ.

-Καλησπέρα σας! Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τον χρόνο σας!

-Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση! Εύχομαι να καταφέρω να σας λύσω τις απορίες σχετικά με τις διαφημίσεις, ένα εργαλείο του μάρκετινγκ.

 -Τι θεωρείται ελκυστικό στην διαφήμιση για τον καταναλωτή που θα τη δει;

- Πρώτα από όλα η μουσική επένδυση μιας διαφήμισης είναι σημαντική, καθώς αυτή αρχικά θα τραβήξει την προσοχή. Στη συνέχεια το σενάριο πρέπει να είναι έξυπνο, ώστε το διαφημιστικό προϊόν-υπηρεσία να μπορεί να υιοθετηθεί από τον τρόπο ζωής που έχει ή που θα έπρεπε να έχει ο καταναλωτής. Τα πρόσωπα τέλος είναι και αυτά σημαντικά για αυτό και οι επώνυμοι ηθοποιοί, καλλιτέχνες και αθλητές χρησιμοποιούνται συχνά. Αυτά τα πρόσωπα έχουν ήδη την κατάλληλη οικειότητα με τους καταναλωτές μέσα από τη συμμετοχή τους σε σειρές με μεγάλη τηλεθέαση.

-Τι σκοπό έχουν οι διαφημίσεις και τι μήνυμα θέλουν να περάσουν στον καταναλωτή ;

-Σκοπός, θα έλεγα καλύτερα στόχος της διαφήμισης είναι να γνωστοποιήσει την ύπαρξη ενός προϊόντος, το οποίο έχει προκύψει από έρευνα μάρκετινγκ. Επικοινωνεί λοιπόν η διαφήμιση το προϊόν με τα πλεονεκτήματα του, ώστε να οδηγήσει τον καταναλωτή στην αγορά του συγκεκριμένου προϊόντος γιατί το έχει ανάγκη. Μερικές φορές όμως η διαφήμιση «ξυπνά» στον καταναλωτή την ανάγκη απόκτησης του, καθώς ο καταναλωτής δεν το επιθυμεί άμεσα. Στο τελευταίο στηρίζεται και η μεγάλη μομφή προς την διαφήμιση ότι δημιουργεί ανάγκες. Η άποψή μου είναι πως αυτό δεν συμβαίνει, αλλά αυτό είναι από μόνο του ένα άλλο ζήτημα και η παράθεση των επιχειρημάτων μου θα πάρει πολύ χρόνο. Θα πω μόνο πως το κάθε προϊόν έχει δημιουργηθεί για να ικανοποιήσει ανάγκες και έχει σχεδιαστεί μέσα από στοιχεία που έδωσε η έρευνα μάρκετινγκ.

-Γιατί κάποιες εταιρείες στοχεύουν στα παιδιά και κάποιες άλλες στους μεγάλους;

-Οι  εταιρείες στοχεύουν στους μεγάλους, καθώς είναι αυτοί που έχουν την αγοραστική δύναμη για το προϊόν, εξαιτίας του εισοδήματος τους. Τώρα αρχικά στα παιδιά στοχεύουν εκείνες που έχουν παιχνίδια και προσπαθούν μέσα από την διαφήμιση τους εκείνα λειτουργούν ως μοχλός πίεσης στους ενήλικους για την αγορά τους. Πολλές εταιρείες ωστόσο προσπαθούν να μετατρέψουν τα παιδιά σε αγοραστές του προϊόντος στο μέλλον, όταν αυτά ως ενήλικοι θα αποκτήσουν την δική τους αγοραστική δύναμη. Η διαφημιστική αγορά εξαιτίας της σοβαρότητας των διαφημίσεων για τα παιδιά έμμεσα ή άμεσα έχει θεσπίσει ένα πολύ αυστηρό κώδικα δεοντολογίας-ελέγχου, που ευτυχώς τηρείται σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο. Μια χαρακτηριστική τέτοια παρέμβαση στο παρελθόν αφορά στην επιβολή προστίμου και ταυτόχρονη απόσυρση σε καπνοβιομηχανία στην προηγούμενη δεκαετία. Συγκεκριμένα η εταιρεία Camel, με βάση την έρευνα βρέθηκε ότι είναι πολύ χαμηλά στις πωλήσεις έστησε μια καμπάνια με στόχο τους μελλοντικούς πελάτες της. Άλλαξε το λογότυπό του τσιγάρου της σε μια καμήλα, την προσάρμοσε σε καρτούν και έστησε χιουμοριστικές διαφημίσεις με καρτούν.

-Γιατί κάποιες εταιρείες κάνουν διαφημίσεις μόνο για τα Χριστούγεννα;

-Οι εταιρείες κάνουν διαφημίσεις μόνο για τα Χριστούγεννα επειδή το προϊόν τους έχει άμεση σχέση με τα Χριστούγεννα π.χ εταιρείες παιχνιδιών, αλυσίδες ζαχαροπλαστείων, εταιρείες πρώτων υλών ζαχαροπλαστικής κ.α. Στόχος τους είναι η ενίσχυση της αναγνωσιμότητας τους σε όλο το φάσμα της αγοράς, μέσα από τις ευχές τους.

-Γιατί στόχος κάποιων  διαφημίσεων είναι να συγκινούν, ενώ κάποιων άλλων να κάνουν τους ανθρώπους να γελούν;

-Ο στόχος της διαφήμισης, όπως είπα και σε άλλη ερώτηση σας είναι να γνωστοποιήσει την ύπαρξη ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. Βεβαίως  ο σεναριογράφος μιας διαφήμισης χρησιμοποιεί τα συναισθήματα της χαράς και της λύπης ανάλογα με το διαφημιζόμενο προϊόν ώστε να επηρεάσει ψυχολογικά τον καταναλωτή.

-Πως πείθουν τον Θεατή να αγοράσει το προϊόν;

- Η διαφήμιση πείθει τον καταναλωτή, όταν του προβάλλει τα πλεονεκτήματα του προϊόντος ως προς την ποιότητά του αλλά και ως προς την τιμή. Τα προβάλλει όλα αυτά μέσα από τον ιδανικό συνδυασμό, μουσικής, κειμένου και σεναρίου πάντα εναρμονισμένα στην εποχή προβολής της.

-Κάποιες διαφημίσεις καταρρίπτουν ή διαφοροποιούν τον μύθο του Αΐ-Βασίλη- αυτό είναι πάντα βοηθητικό;

- Δεν υπάρχουν διαφημίσεις που καταρρίπτουν τον μύθο αυτό, καθώς είναι σίγουρα ο ιδανικότερος μύθος για την εμπορευσιμότητα προϊόντων. Βεβαίως, όμως τον διαφοροποιούν θέλοντας να ταυτίσουν το προϊόν ή υπηρεσία που προβάλλει με το μύθο. Ενδεικτικά παραδείγματα: η φετινή διαφήμισή της αλυσίδας «Πλαίσιο» ο Άγιος Βασίλης μένει στον δρόμο και ο οδηγός της εταιρείας τον βοηθά να μοιράσει τα δώρα του μαζί με τις παραδόσεις της εταιρείας. Δείχνοντας την ποικιλία ειδών που εμπορεύεται αλλά και κυρίως ότι πάει παντού, όπως ο Άγιος Βασίλης. Η Coca-Cola επίσης είναι ένα διαχρονικό και αξεπέραστο παράδειγμα καθώς έδειξε τον Άγιο Βασίλη να παραδίδει τα δώρα πίνοντας το προϊόν.

-Βλέπουμε σε πολλές διαφημίσεις να αλλάζουν το λογότυπο της εταιρείας, ώστε να αναδεικνύουν το χριστουγεννιάτικο κλίμα, ενώ κάποιες να το εκμεταλλεύονται το λογότυπό τους που ταιριάζει με τα χρώματα των Χριστουγέννων. Ποια είναι η άποψή σας;

- Είναι και αυτό γεγονός: ο στόχος παραμένει ο ίδιος η οικειοποίηση του θετικού κλίματος των Χριστουγέννων και η προβολή της επιχείρησης μέσα από το γιορτινό κλίμα. Περνάει πιο εύκολα στον καταναλωτή, καθώς έρχεται να συντονιστεί με την ψυχολογία του τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή και είναι θετική.

-Τα Χριστούγεννα είναι μία γιορτή της αλληλεγγύης και της προσφοράς και πολλές εταιρίες κάνουν φιλανθρωπίες και τις προβάλλουν στην διαφήμιση τους. Αυτό βοηθάει ώστε ο θεατής να αγοράσει το προϊόν;

-Ναι βοηθάει, καθώς ο καταναλωτής θα επιλέξει να αγοράσει ένα προϊόν που θα βοηθήσει μια ομάδα ανθρώπων μέσα στις γιορτές σε κάτι που έχουν ανάγκη. Επίσης πολλές φορές οι εταιρείες επιλέγουν με διαφημίσεις στην περίοδο  των Χριστουγέννων να προβάλλουν το φιλανθρωπικό έργο ή άλλο έργο που υλοποιούν μέσα στο χρόνο, γιατί ο καταναλωτής λόγω της ψυχολογίας του θα το εμπεδώσει καλύτερα!

-Ευχαριστώ πολύ! Οι απαντήσεις σας ήταν πολύ κατατοπιστικές!

-Ελπίζω να σας βοήθησα στην επίτευξη του σκοπού σας. Προσπάθησα να ήμουν όσο το δυνατόν πιο κατατοπιστικός και βοηθητικός. Για το τέλος, εάν μου το επιτρέπεται θα ήθελα να σκεφτείτε εσείς την απάντηση σε μια δική μου ερώτηση. Ξέρετε πόσο θα κόστιζε η ενημέρωση ή η ψυχαγωγία χωρίς τη διαφήμιση;

Αν σας άρεσε η συνέντευξη διαβάστε το αφιέρωμά μας στις χριστουγεννιάτικες διαφημίσεις

2 Σχόλια

  1. Συγχαρητήρια για την συνέντευξη! Πολύ καλές ερωτήσεις και διαφωτιστικές απαντήσεις. Βέβαια ότι οι διαφημίσεις – μαζί με τη συμπεριφορά των διπλανών μας -δημιουργούν ψεύτικες ανάγκες είναι προφανές (αρκεί να σκεφτούμε τι από όσα αγοράζουμε έχουμε πραγματική ανάγκη). Και πάλι μπράβο και καλή χρονιά !

Υποβολή απάντησης