των Νίκου Κωνσταντινίδη και Γιάννη Μπερεκετλή
Ο Elon Musk είναι αγαπητός σε πολλούς, αντιπαθής σε κάποιους άλλους, απειλή σίγουρα πάντως για μικρές και μεγάλες βιομηχανίες αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αρχίσει να μπαίνουν όλο και πιο πολύ στην καθημερινή ζωή μας και η πρωτοποριακή εταιρία που ο ίδιος κατέχει, η Tesla, είναι πρωτοπόρος στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ποια υπόσχεση έχει δώσει ο Μusk; Να κάνει τον κόσμο πιο πράσινο, αποσυμφορώντας τον πλανήτη από τα περιττά και επιβλαβή για όλους μας καυσαέρια, με τα οικονομικά (;) του ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Συμφέρει όμως να αγοράσει κάποιος ένα;
Η αγορά ενός μέσου ηλεκτρικού αυτοκινήτου κυμαίνεται ανάμεσα στις 40.000 και τις 80.000, ενώ η τιμή ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνη του αυτοκινήτου είναι πολύ πιο προσιτή για τον μέσο όρο των Ελλήνων πολιτών(13.000-25.000 ευρώ). Το ποσοστό των Ελλήνων που έχουν υπό την κατοχή τους ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι 17,20%. Το ποσοστό των πωλήσεων για το 2020 ήταν στο 0,84% επί του συνόλου. Αν και η ηλεκτροκίνηση είναι σημαντική για το περιβάλλον, προς το παρόν η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ασύμφορη και δυσβάσταχτη για την τσέπη του Έλληνα πολίτη.
Παρά τα θετικά που προσφέρει στο περιβάλλον, η μικρή αυτονομία πάντως των ηλεκτρικών αυτοκίνητων καθώς και η πολύωρη φόρτισή τους είναι ένα από τα πολλά προβλήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Είναι αδιανόητο το γεγονός ότι οι «ναυαρχίδες» των ακριβότερων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ισχυρίζονται μια ουτοπική κατάσταση, στην οποία δε λαμβάνονται υπόψην οι παράγοντες που μειώνουν τη χιλιομετρική αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Επιπλέον πολλά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν συμβατότητα με τους γρήγορους φορτιστές, οι οποίοι καθιστούν τη φόρτιση πέντε με έξι φορές ταχύτερη. Πιο συγκεκριμένα η γρήγορη φόρτιση ονομάζεται «DC rapid charging» και έχει δυνατότητα φόρτισης τα 60 kWh, ενώ η αργή φόρτιση λέγεται: «AC charging» και έχει δυνατότητα φόρτισης τα 11kWh.
Αρκετές σκανδιναβικές χώρες όπως η Φινλανδία, η Σουηδία και η Νορβηγία δίνουν ιδιαίτερη σημασία σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Όχι μόνο δεν χρησιμοποιούν βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, αντιθέτως διαθέτουν εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα-ηλεκτρικά ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια. Ενδιαφέρον μάλιστα θεωρείται πως τον Οκτώβριο του 2023 μια νορβηγική βιομηχανία αυτοκινήτων κατόρθωσε να πουλήσει 100 αυτοκίνητα από τα οποία μόνο 3 ήταν βενζινοκίνητα. Η Ελλάδα λοιπόν ίσως μείνει πίσω και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, όπως και σε τόσα άλλα ζητήματα που αφορούν νέες “πράσινες” τεχνολογίες.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω η απόφαση εναπόκειται τελικά στον αγοραστή και είναι δικό του μέλημα να επιλέξει ανάμεσα σε βενζινοκίνητο ή σε ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο. Ας δούμε λοιπόν προς τα πού θα στραφεί η ελληνική αγορά αυτοκινήτου.