Ένας από τους πρωταρχικούς σκοπούς της εκπαίδευσης είναι η φιλαναγνωσία, δηλαδή η εξοικείωση του μαθητή με το βιβλίο και την ανάγνωση. Η σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης με το λογοτεχνικό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στον μαθητή να αναπτύξει τον συναισθηματικό του κόσμο, αφού βιώνει ποικίλα συναισθήματα και ζει έντονες συγκινήσεις μέσα από τις περιπέτειες και τα πάθη των λογοτεχνικών ηρώων. Επιπλέον η φιλαναγνωσία συμβάλλει στην ηθική καλλιέργεια με τα πρότυπα ζωής και τις ανθρώπινες αξίες που διαπραγματεύονται οι λογοτέχνες, στη διαμόρφωση της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, στη δραστηριοποίηση της φαντασίας. Πολύ σημαντική είναι και η προσφορά της στην καλλιέργεια της γλώσσας, αφού ο εκφραστικός πλούτος, η αρμονία του λόγου και το ιδιαίτερο ύφος των συγγραφέων αποτελούν όχι μόνο αναγνωστική απόλαυση, αλλά και γνωριμία με τις άπειρες δυνατότητες της γλώσσας. Μέσα από τις δραστηριότητες που συνοδεύουν την φιλαναγνωσία ο μαθητής θα πετύχει να καλλιεργήσει τη γλωσσική του επάρκεια και να εκφράσει με βιωματικό τρόπο τις ιδέες και τα συναισθήματά του, ώστε να συγκροτήσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
Επιμέρους στόχοι που επιτυγχάνονται με τη φιλαναγνωσία είναι η άσκηση της δεξιότητας της προσεκτικής ανάγνωσης, η καλλιέργεια της ικανότητας αναδιήγησης ιστοριών, συναισθημάτων ή καταστάσεων, η ανάπτυξη της δυνατότητας κατανόησης κειμένων, η εξοικείωση με τη λειτουργία ομάδων και βέβαια η δημιουργία κλίματος συντροφικότητας και δημιουργικότητας μέσα στην τάξη.
Σε όλες τις τάξεις του Σχολείου μας, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, οργανώνονται δραστηριότητες που προωθούν τη φιλαναγνωσία. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές και οι μαθήτριες διαβάζουν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους βιβλία της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας. Για την επιλογή των λογοτεχνικών έργων λαμβάνονται υπόψη η ηλικία και η προσληπτική ικανότητα των μαθητών, το θέμα του βιβλίου και φυσικά η λογοτεχνική του αξία. Την ανάγνωση του βιβλίου συνοδεύουν δημιουργικές δραστηριότητες, αλλά και γνωριμία με τον ή την συγγραφέα .Έτσι, μέσα από την ασφαλή απόσταση που προσφέρει η λογοτεχνική́ αναπαράσταση, οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν την ευκαιρία να διευρύνουν την εμπειρία τους για τον κόσμο, να παρακολουθήσουν τα συναισθήματα και τις στάσεις των χαρακτήρων του έργου, να ζήσουν τη μυθιστορηματική απόδοση ιστορικών γεγονότων, να εκτιμήσουν την ποιότητα του λογοτεχνικού λόγου και να ενισχύσουν και τη δική τους γλωσσική ικανότητα. Παράλληλα, η μελέτη στην τάξη διευρύνει τα προσωπικά βιώματα και αποφορτίζει τις συναισθηματικές εντάσεις, ενώ η συμμετοχή́ των μαθητών σε ομαδικές δραστηριότητες προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες προβληματισμού και ανάπτυξης πρωτοβουλιών. Τέλος η συμμετοχή και η βράβευση μαθητών μας σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς είναι μια επιπλέον απόδειξη της συμβολής της φιλαναγνωσίας.
Βιβλιοπροτάσεις
Δημήτρη Χατζή «Το τέλος της μικρής μας πόλης», Εκδόσεις Ροδακιό.
Ρέα Γαλανάκη «Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ πασά», Εκδόσεις Καστανιώτη.
Μαργαρίτα Λυμπεράκη «Τα ψάθινα καπέλα», Εκδόσεις Καστανιώτη.
Χρύσα Αργυράκη, φιλόλογος