Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού
«Δεν είναι παιδιά – είναι άνθρωποι»
Janusz Korczak
Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου. Με αφορμή αυτή την επέτειο η συντακτική ομάδα της εφημερίδας ανέλαβε κάποιες δράσεις.
Έρευνα από τη Φανή Νούσια και Άννα Παμπουκίδου
Η έρευνα διενεργήθηκε στο σχολείο μας. Το δείγμα των μαθητών που αξιοποιήθηκε για την αξιολόγηση είναι από όλες τις τάξεις , Α΄ Β΄και Γ΄ Γυμνασίου.
Το αντικείμενο της παρούσας έρευνας αφορά :
Α) τη γνώση των μαθητών/τριων για τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Β) την καταγραφή δύο σημαντικών δικαιωμάτων που πρέπει κάθε παιδί να έχει
Γ) την καταγραφή δύο δικαιωμάτων που παραβιάζονται στον περίγυρό τους
Δ) την καταγραφή δύο δικαιωμάτων που παραβιάζονται παγκοσμίως.
Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι οι περισσότεροι μαθητές της Α΄ και Β΄τάξης δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν τι είναι η Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού ενώ η πλειονότητα της Γ΄ τάξης γνωρίζει.
Στην καταγραφή των δικαιωμάτων που χρειάζεται κάθε παιδί οι πιο δημοφιλείς απαντήσεις είναι: το δικαίωμα στο παιχνίδι και στην ελευθερία του λόγου για τους μαθητές της Α΄ τάξης, το δικαίωμα στη στέγη και τροφή για τους μαθητές της Β΄ τάξης και το δικαίωμα στην παιδεία, στην περίθαλψη, στην ελευθερία του λόγου για τους μαθητές της Γ΄ τάξης.
Επιπλέον, όσον αφορά στα δικαιώματα που παραβιάζονται από τον περίγυρό τους, οι μαθητές της Α΄ τάξης δεν έδωσαν αρκετές απαντήσεις λόγω έλλειψης κατανόησης του θέματος, παρόλο που δόθηκαν εξηγήσεις. Κάποιοι απάντησαν τη στέγη, το φαγητό, το παιχνίδι. Οι μαθητές της Β΄ ανέφεραν την ενδοοικογενειακή βία, την παιδική εργασία, την πίεση από τους ενηλίκους και οι μαθητές της Γ’ επισήμαναν την έλλειψη ασφάλειας από το οικογενειακό περιβάλλον, την περίθαλψη, υγεία, ένδυση, στέγη. Επίσης, τονίστηκε και η ενδοοικογενειακή βία.
Τέλος, αναγνωρίζεται από όλες τις τάξεις ότι τα δικαιώματα που παραβιάζονται παγκόσμια αφορούν στο δικαίωμα στη ζωή, στέγη, τροφή, ισότητα, ελευθερία λόγου, περίθαλψη, παιδεία, εκπαίδευση, παιδική εργασία, κακοποίηση (σωματική και ψυχική).
Συνοψίζοντας, αξίζει να τονιστεί ότι οι μαθητές της Α΄ τάξης έχουν μερική γνώση ή και
άγνοια του θέματος, ενώ οι μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης γνωρίζουν καλύτερα τα δικαιώματα.
Το σχολείο λοιπόν, μέσα από τα διάφορα μαθήματα και τις δράσεις και ευρύτερα η εκπαίδευση συμβάλλουν αποτελεσματικά στην ενίσχυση της γνώσης για τη σύμβαση των δικαιωμάτων του παιδιού.
Ανάρτηση της Σύμβασης των Δικαιωμάτων στο χώρο του σχολείου – Ενημέρωση μαθητών/τριών από Ιουλιέτα Αντωνίου, Ιωάννα Δούδαλη, Στεφανία Μπελτσίδου, Αλεξάνδρα Μουμουλίδου, Άκη Παραδείση
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού αναρτήθηκε σε χώρο του σχολείου, όπου οι μαθητές/τριες μπορούσαν να δούνε τα άρθρα, να τα διαβάσουν και να γράψουν το δικό τους σχόλιο.
Εικαστικές δημιουργίες μαθητών/τριών με αφορμή την Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Άρθρο 4
Εφαρμογή των δικαιωμάτων
Κάθε κράτος πρέπει να διασφαλίζει, στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, ότι τα δικαιώματα των παιδιών εφαρμόζονται.
Ιωάννα Αθανασιάδου Α1
Άρθρο 2
Απαγόρευση διακρίσεων
Κάθε παιδί πρέπει να αντιμετωπίζεται χωρίς διακρίσεις λόγω χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, άποψης, χώρας καταγωγής, περιουσίας, αναπηρίας ή υπαγωγής του σε μια εθνική μειονότητα.
Κατερίνα Λαλαϊτά Α1
Άρθρο 38
Πόλεμος και ένοπλες συρράξεις
Τα παιδιά και οι νέοι κάτω των 15 ετών έχουν το δικαίωμα να μην λαμβάνουν μέρος σε πόλεμο και ένοπλες συρράξεις. Το κράτος έχει την υποχρέωση να χορηγεί ειδική προστασία για τα παιδιά που έχουν πληγεί από τον πόλεμο.
Άρθρο 39
Αποκατάσταση και ένταξη
Κάθε παιδί που είναι θύμα ένοπλης σύγκρουσης, βασανιστηρίων, παραμέλησης ή εκμετάλλευσης έχει το δικαίωμα σε κατάλληλη φροντίδα για να μπορέσει να αποκατασταθεί, ψυχικά και σωματικά, και να ενταχθεί σε μια κοινότητα.
Άκης Παραδείσης Β6