Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού
από τη Μαριάννα Σοφιάδου
Άρθρο 12 – Ελευθερία της γνώμης
Κάθε παιδί έχει το δικαίωμα να ακούγεται και να εκφράζει τη γνώμη του για όλα τα ζητήματα και τα θέματα που αφορούν στη ζωή του.
Άρθρο 13 – Ελευθερία της έκφρασης
Τα παιδιά έχουν δικαίωμα να αναζητούν, να μαθαίνουν και να μεταδίδουν πληροφορίες και ιδέες, μέσα από τον γραπτό ή προφορικό λόγο, την τέχνη ή άλλους τρόπους, αρκεί να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού η εφημερίδα του σχολείου μας ασχολείται με αυτό το σημαντικό θέμα με σκοπό την ενημέρωση και τη διάδοσή τους . Αναμφισβήτητα όλα τα δικαιώματα είναι σημαντικά, εμείς όμως θα σταθούμε στο δικαίωμα της ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης. Πρόκειται για τα άρθρα 12 και 13 της Διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 12 εγγυάται στο παιδί ελευθερία έκφρασης της γνώμης του, εφόσον έχει τη διανοητική και ηλικιακά ανεπτυγμένη ικανότητα διάκρισης καθώς και την ωριμότητα κατανόησης γεγονότων και καταστάσεων. Για τον σκοπό αυτό κάθε παιδί έχει νόμιμο δικαίωμα να ακούγεται η γνώμη του ιδίως σε ότι αφορά τη ζωή του. Λόγω αυτού το παιδί δικαιούται να παρευρεθεί, ώστε να μιλήσει σε κάποιο δικαστικό ή διοικητικό φορέα έχοντας ο λόγος του ίση βαρύτητα με ενός ενήλικα. Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 13 το παιδί έχει δικαίωμα ελευθερίας της έκφρασης, το οποίο περιλαμβάνει την ελευθερία αναζήτησης, λήψης και κοινοποίησης ιδεών και πληροφοριών με κάθε δυνατό τρόπο. Είτε με γραπτό και προφορικό λόγο, είτε με καλλιτεχνικό τρόπο. Μολονότι ο στόχος είναι η διαμόρφωση μίας ελεύθερης προσωπικότητας μέσω της έκφρασης , το δικαίωμα αυτό περιορίζεται από άλλα νομικά ανθρώπινα δικαιώματα, όπως διαφύλαξη προσωπικών δεδομένων, εθνικής ασφάλειας, δημόσιας τάξης, υγείας και ηθών.
Αυτά τα δικαιώματα δεν έχει κανένας το δικαίωμα να μας τα αφαιρέσει. Με την σωστή εφαρμογή τους, διαμορφώνονται οι προσωπικότητες και οι χαρακτήρες των νέων ανθρώπων, δηλαδή των παιδιών. Ένα παιδί μεγαλώνοντας σε ένα υγιές περιβάλλον αντιλαμβάνεται τη σημαντικότητα της προσωπικής γνώμης και άποψης αλλά και τη δυνατότητα να την εκφράσει με ορθό τρόπο, χωρίς να προσβάλει κανέναν. Ακόμη ένα παιδί με τη σωστή διαπαιδαγώγηση και αγωγή που θα λάβει θα αναγνωρίσει την στοιχειώδη ελευθερία που του δίνεται, την οποία δεν πρέπει να καταχραστεί, γιατί η ελευθερία του ενός σταματάει εκεί που αρχίζει του άλλου.
Κλείνοντας, θα θέλαμε να επισημάνουμε το γεγονός ότι όλοι θα πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για αυτές τις ελευθερίες που μας δίνονται και να τις χρησιμοποιήσουμε προς όφελος μας, εκφράζοντας απόψεις, ιδέες και γνώσεις με καλλιτεχνικό, προφορικό ή γραπτό τρόπο, κάνοντας έτσι χρήση των δικαιωμάτων μας. Αυτό τον σκοπό εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό η σχολική μας εφημερίδα, καθώς αυτό που επιτυγχάνουμε είναι να μαθαίνουμε και να καταλαβαίνουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει, να εκφραζόμαστε χωρίς δισταγμούς και να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, επιθυμώντας να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο.