Μιλάμε για τη Γλώσσα με σχολεία της Ομογένειας – Γυμνάσιο Αδελαΐδας Αυστραλία

21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

ΔΙΕΘΝΗΣ  ΗΜΕΡΑ ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας (9 Φεβρουαρίου) καθώς και τη   Διεθνή Ημέρα  Μητρικής Γλώσσας (21Φεβρουαρίου) επιδιώξαμε να έρθουμε σε επαφή με σχολεία της ομογένειας,  προκειμένου να μάθουμε ποια είναι η σχέση των μαθητών/τριών  με την ελληνική γλώσσα και ποιες δυσκολίες συναντούν για τη διατήρησή της. Πρόκειται για συνέχεια της δράσης που ξεκινήσαμε την περσινή χρονιά, η οποία αποτέλεσε για όλους μας  μια μοναδική εμπειρία. https://schoolpress.sch.gr/school1kord/archives/954

gymnasio adelaidaw

Η πρόσκληση αυτή μας έφερε μπροστά σε μια αναπάντεχη έκπληξη.  Το σχολείο που ανταποκρίθηκε στο κάλεσμά μας είναι από τη μακρινή Αυστραλία!!!

Η εκπαιδευτικός Δήμητρα Ροζακλή, καθηγήτρια ελληνικών  στο Γυμνάσιο της Αδελαΐδας,  δέχτηκε με διάθεση και χαρά να μας μιλήσει για το θέμα της ελληνικής γλώσσας  και μαζί με τους μαθητές/τριες της να συμπληρώσουν τα  σχετικά ερωτηματολόγια.

Παράλληλα, μας έστειλε ένα όμορφο βίντεο από το Γυμνάσιο της Αδελαϊδας, στο οποίο βλέπουμε τις εγκαταστάσεις του σχολείου, τον τρόπο διδασκαλίας και το κυριότερο τους μαθητές/τριες της ελληνικής γλώσσας να απαντούν στο ερωτηματολόγιό μας.

Αυτό το βίντεο ήταν πραγματικά ένα όμορφο δώρο που μας γέμισε  χαρά και  συγκίνηση .

Μπορείτε να το δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

https://youtu.be/BdTRpBo0Pe8

Ας  διαβάσουμε τώρα,  όσα έχουν να μας πούνε σχετικά με την ελληνική γλώσσα.

Θα ξεκινήσουμε με την εκπαιδευτικό, κ. Δήμητρα Ροζακλή, που διδάσκει το μάθημα της ελληνικής γλώσσας: 

1.Πείτε μας λίγα λόγια για το σχολείο σας;

Ονομάζομαι Δήμητρα Ροζακλή και διδάσκω στο Γυμνάσιο της Αδελαϊδας. Το Γυμνάσιο-Λύκειο της Αδελαΐδας είναι το πρώτο κρατικό σχολείο της Νότιας Αυστραλίας. Ιδρύθηκε το 1909. Από τότε που άνοιξε έχει μεγαλώσει τόσο πολύ και τώρα έχουμε περίπου 2000 μαθητές. Το σχολείο μας προσφέρει πολλές δυνατότητες για τους μαθητές μας όπως η κωπηλασία, το κρίκετ και οι γλώσσες – προσφέρουμε 8 γλώσσες τα Ιταλικά, Ισπανικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Γιαπωνέζικα, Κινεζικά, Νοηματική Γλώσσα και φυσικά τα Ελληνικά.

Όπως όλη την Αυστραλία, το σχολείο μας είναι πολυπολιτισμικό για αυτό μέσα στην τάξη μας έχουμε μαθητές τρίτης γενιάς ακόμα και παιδιά που δεν έχουν ελληνική καταγωγή. Εγώ προσωπικά, γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αυστραλία.

2.     Πόσα χρόνια διδάσκετε σε αυτό το σχολείο; 

Διδάσκω  14 χρόνια στο σχολείο.

 3.     Ποιο είναι το μάθημα/μαθήματα που διδάσκετε;

Φέτος διδάσκω μόνο γλώσσα αλλά στο παρελθόν έχω διδάξει και Ιστορία.

 4.     Είναι εύκολο ή δύσκολο για έναν εκπαιδευτικό να διδάσκει σε Έλληνες του εξωτερικού;

Όπως παντού οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες αλλά όταν οι γονείς των μαθητών βλέπουν την αξία της γλώσσας, η δουλειά μας γίνεται πιο εύκολη. Διδάσκουμε και σε παιδιά που δεν έχουν  ελληνική καταγωγή, όπως Ινδούς, Βιετναμέζους, Αυστραλούς κτλ. Η ελληνική κοινότητα μας στηρίζει και μας βοηθά να συνεχίσουμε το έργο μας.

5..     Πόσες  ώρες διδάσκονται τα παιδιά μαθήματα ελληνικών;

Κάθε τμήμα του σχολείου έχει τις ίδιες ώρες για όλα τα μαθήματα. Δηλαδή, από τη πρώτη Γυμνασίου μέχρι τρίτη λυκείου οι μαθητές παρακολουθούν τα μαθήματά τους για τέσσερις ώρες την εβδομάδα, τα οποία είναι χωρισμένα σε τρία μαθήματα. Άρα θα έχουν μαθηματικά, αγγλικά κτλ για όσες ώρες έχουν Ελληνικά.

6.     Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες σχετικά με την ελληνική γλώσσα;

Όταν δεν έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν τη γλώσσα, δε βλέπουν το σκοπό να μάθουν ελληνικά. Επιπλέον, το υλικό που έχουμε δεν έχει οδηγίες στα Αγγλικά, έτσι τα παιδιά δυσκολεύονται να προχωρήσουν μόνα τους. Πολλά σχολικά βιβλία ξεκινούν επίσης με τα βασικά και στη συνέχεια μεταπηδούν σε ένα πολύ πιο δύσκολο θέμα, χωρίς να ενοποιούν τη μάθηση και να περιλαμβάνουν σημαντικά βήματα.

7.     Ενδιαφέρονται να μάθουν την ελληνική γλώσσα ή το κάνουν από υποχρέωση;

Τα περισσότερα θέλουν να μάθουν ελληνικά, επειδή είναι η καταγωγή τους και πιστεύουν ότι είναι το καθήκον τους (αυτό φυσικά αρχίζει από το σπίτι). Άλλα παιδιά όμως το κάνουν από υποχρέωση και παρατάνε τα ελληνικά στη δευτέρα Λυκείου.

8.     Θεωρείτε ότι η διγλωσσία (αγγλικά- ελληνικά) αποτελεί πρόβλημα στη σχολική εξέλιξη ενός παιδιού ή όχι;

Πιστεύω το απόλυτο αντίθετο! Η εκμάθηση μιας δεύτερης και τρίτης γλώσσας από ένα παιδί βοηθάει το παιδί όχι μόνο να βελτιώσει την αγγλική γραμματική, αλλά βοηθά επίσης το παιδί να γνωρίζει, να σέβεται και να συμμετέχει σε άλλους πολιτισμούς και πολιτισμούς.

9.     Με βάση την εμπειρία σας πόσο εύκολο είναι να διατηρηθούν τα ήθη, τα έθιμα και η μητρική γλώσσα σε έναν άλλον τόπο;

Με τη βοήθεια της κοινότητας είναι πολύ εύκολο να διατηρηθούν τα ήθη και τα έθιμα. Σαν μια άλλη δραστηριότητα διδάσκουμε ελληνικό χορό στα διαλείμματα και μετά το σχολείο, δυο φορές την εβδομάδα με 50 μαθητές, βάφουμε αυγά και πλέκουμε κουλουράκια για το Πάσχα, γιορτάζουμε τη μέρα της τρίτης ηλικίας, όπου έρχονται οι γιαγιάδες και παππούδες των μαθητών. Κάνουμε πολλά και διάφορα πράγματα αλλά για άλλες γλώσσες είναι δύσκολο διότι δεν έχουν την ίδια στηρίξη από τις οικογένειες και την κοινότητά τους.

10.     Οι μαθητές/τριες σας θέλουν να γνωρίσουν την Ελλάδα; Να την επισκεφτούν ή να ζήσουν  μελλοντικά σε αυτή;

Βέβαια θέλουν να γνωρίσουν την Ελλάδα και οργανώνουμε μια εκδρομή να επισκεφτούμε την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο!

Δεν έχω γνωρίσει άτομο που δε θέλει να ταξιδέψει στην Ελλάδα!

Ακολουθούν οι απαντήσεις που έδωσαν οι μαθητές/τριες στο ερωτηματολόγιο για την ελληνική γλώσσα, Συμμετείχαν 16 μαθητές/τριες.

 

21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

ΔΙΕΘΝΗΣ  ΗΜΕΡΑ ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

 

  1.       Σύνολο: 16 μαθητές/τριες              Ηλικία: 14 -15

        2.     Γεννηθήκατε στην Αυστραλία (ή σε κάποια άλλη χώρα εκτός Ελλάδας); Αν γεννηθήκατε στην Ελλάδα, πόσα χρόνια λείπετε από αυτήν;

 Όλοι οι μαθητές/τριες είναι γεννημένοι στην Αυστραλία. Δηλώνουν ότι έχουν καταγωγή από την Ελλάδα. Δύο μαθητές αναφέρουν τον τόπο καταγωγής της οικογένειας που είναι η Ρόδος και το Μονοκάμπι της Ικαρίας. Επίσης, κάποιοι μαθητές έχουν τον έναν από τους δύο γονείς   από ξένη χώρα (Ιταλία, Ισπανία).

 3.     Οι γονείς σας μιλούν  καλά την ελληνική γλώσσα;

 Οι μαθητές/τριες απαντούν σχεδόν στο σύνολο ότι οι γονείς τους μιλούν πολύ καλά την ελληνική γλώσσα.

 4.     Εσείς πόσο καλά μιλάτε την ελληνική γλώσσα(προφορικός λόγος);

        Λίγο          Μέτρια        Καλά       Πολύ καλά

Όσον αφορά την προφορική γλώσσα οι περισσότεροι/ες απαντούν από λίγο έως  καλά. Οι περισσότεροι δηλώνουν μέτρια.

 5.     Εσείς πόσο καλά γράφετε την ελληνική γλώσσα (γραπτός λόγος);

        Λίγο          Μέτρια        Καλά       Πολύ καλά

Όσον αφορά τη γραφή οι περισσότεροι/ες απαντούν μέτρια ενώ ένας  απαντά πολύ καλά.

6.     Πόσες ώρες την εβδομάδα κάνετε μάθημα ελληνικών στο σχολείο;

Το μάθημα των ελληνικών γίνεται  4 ώρες την εβδομάδα.

7.     Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας;

Οι μαθητές/τριες αναφέρουν διάφορες δυσκολίες που αφορούν τη γραμματική και συγκεκριμένα τις πτώσεις, την ανάγνωση και την ομιλία. Κάποιοι λένε χαρακτηριστικά ότι σκέφτονται ελληνικά και μιλάνε αγγλικά.

8.     Θεωρείτε ότι η διγλωσσία αποτελεί πρόβλημα στη σχολική εξέλιξη ενός παιδιού ή όχι;

Όλοι οι  μαθητές /τριες απαντούν ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα αντίθετα θεωρούν τη διγλωσσία ως κάτι θετικό. Αναφέρουν ότι τους βοηθά στην επικοινωνία με άλλους, στην ανάπτυξη της σκέψης τους και στα ταξίδια τους.

9.     Με ποιους άλλους τρόπους έρχεστε σε επαφή με τη γλώσσα (π.χ. επαφές με άλλους Έλληνες, τηλεόραση, τραγούδια, διαδίκτυο); 

Οι μαθητές /τριες  αναφέρουν  την τηλεόραση, τη μουσική, την οικογένεια και την εκκλησία.

10.Πόσο εύκολο είναι να διατηρηθούν τα ήθη, τα έθιμα και η μητρική γλώσσα σε έναν άλλον τόπο;

Όλοι οι μαθητές/τριες νιώθουν ότι βρίσκονται  σε επαφή με τα ήθη και τα έθιμά τους μέσα από τη συμμετοχή σε οικογενειακά τραπέζια, σε φεστιβάλ, σε παραδοσιακούς χορούς και σε γιορτές.

11.Τι είναι αυτό που ακούτε συχνά για την Ελλάδα και θα θέλατε να μάθετε περισσότερα πράγματα;

Αυτό που ακούνε συχνά για την Ελλάδα και θα τους ενδιέφερε να μάθουν περισσότερα είναι: η μυθολογία, η αρχαία ιστορία, τα γλυπτά του Παρθενώνα, οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Επίσης, θα ήθελαν να μάθουν για την αρχιτεκτονική, τη γεωγραφία, για πόλεις και χωριά της Ελλάδας. 

12.Θέλετε να γνωρίσετε την Ελλάδα; Να την επισκεφτείτε ή να ζήσετε μελλοντικά σε αυτή;

Αρκετοί  μαθητές/τριες (οκτώ) δηλώνουν ότι έχουν πάει στην Ελλάδα (2016, 2018, 2019, 2023) και ότι θα ήθελαν να την επισκεφτούν ξανά στο μέλλον. Επίσης, υπάρχουν μαθητές που δεν έχουν πάει (οκτώ) και θέλουν να την επισκεφτούν. Τέλος, δύο μαθητές δηλώνουν ότι θα ήθελαν να ζήσουν στο μέλλον στην Ελλάδα αλλά παράλληλα να διατηρήσουν την επαφή τους με τις οικογένειές τους στην Αυστραλία.

Αξίζει να αναφερθούν τα ονόματα των παιδιών που συμμετείχαν στο ερωτηματολόγιο και μας έστειλαν τις απαντήσεις τους από τη μακρινή Αυστραλία:

Σταματία , Χάιδω, Αγγελική, Γιάννης, Νικολέτα, Κατερίνα, Δημήτρης, Δημήτρης, Πέτρος, Γρηγόρης, Δανιήλ, Πανταζή, Ζαφειρία, Ελένη, Cejae, Διονύσης

Ζωή Τακαβάκογλου

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης