ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ – Μέρος 3ο

Συζητώντας για  τη Φυσική Αγωγή  στο σχολείο

Συνέντευξη του καθηγητή Φυσικής Αγωγής, κ. Σπυριδάκη Ευάγγελου

Δ. Α. & Σ. Κ: Πιστεύετε πως η γυμναστική στα σχολεία πρέπει να είναι περισσότερες ώρες; 

Σ. Ε.: Με βάση τα δεδομένα και τις μελέτες που έχουν ανακοινώσει οι Αμερικάνοι, για να έχουμε προσαρμογές στο ανθρώπινο οργανισμό, θα πρέπει η σωματική άσκηση να πραγματοποιείται  τουλάχιστον  τρεις φορές την εβδομάδα. Υπό αυτήν λοιπόν την έννοια και με βάση τα δεδομένα και τις μετρήσεις που έχουν κάνει οι Αμερικάνοι, θα έπρεπε το μάθημα της Φυσικής Αγωγής να είναι τρίωρο ανά εβδομάδα.

Από τις εξαγγελίες του νυν Υπουργού Παιδείας, του κυρίου Πιερρακάκη, διαφαίνεται η πρόθεση, τη νέα σχολική χρονιά, το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, να γίνει τρίωρο και στις υπόλοιπες τάξεις, την Α΄& τη Β΄. Στη Γ΄ είναι ήδη τρίωρο.

 

Δ. Α. & Σ. Κ: Πώς μπορεί να βοηθήσει η γυμναστική στην ψυχολογία και την υγεία των παιδιών;

Σ. Ε.: Η γυμναστική και γενικά η σωματική άσκηση βοηθάει και στην ψυχική και στη σωματική υγεία των παιδιών, ειδικότερα εκείνων που είναι αγχωμένα λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων, καθώς, όπως γνωρίζουμε, κατά τη σωματική άσκηση εκκρίνονται κάποιες ορμόνες, οι ενδορφίνες, οι οποίες λειτουργούν ηρεμιστικά/καταπραϋντικά  στον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Όσον αφορά τη σωματική υγεία επίσης, ξέρουμε ότι η σωματική άσκηση έχει θετικές βιολογικές προσαρμογές σε όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού, στο αναπνευστικό, στο καρδιαγγειακό, στο μυοσκελετικό και γενικότερα σε όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

Αυτό βέβαια είναι ένα θέμα για μεγάλη συζήτηση και ασφαλώς δεν εξαντλείται  με μια σύντομη απάντηση.

Γνωρίζουμε, από επιστημονικές έρευνες που έχουν γίνει κυρίως στις δυτικές χώρες δηλαδή Ηνωμένες Πολιτείες, Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, ότι έχουμε βιολογικές προσαρμογές σε όλα τα οργανικά συστήματα έτσι όπως τα  διδάσκονται  οι μαθητές/τριες στην Α’ τάξη του Λυκείου στο μάθημα της Βιολογίας.

 

Δ. Α. & Σ. Κ: Γιατί επιλέξετε το επάγγελμα του γυμναστή; Γιατί επιλέξατε να διδάσκετε Φυσική Αγωγή  στο σχολείο, σε παιδιά;

 Σ.Ε.: Το επάγγελμα του γυμναστή είναι ένα ευχάριστο επάγγελμα, διότι σχετίζεται με την κίνηση και τον αθλητισμό, που είναι μια ευχάριστη δραστηριότητα, η οποία δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να ξεφύγουν από τη μονοτονία της αίθουσας και των κλασικών μαθημάτων.

Γενικά είναι μια δραστηριότητα η οποία επιτυγχάνει τις βιολογικές, ψυχολογικές και κοινωνικές προσαρμογές, τις οποίες έχει ανάγκη ο σημερινός άνθρωπος ο οποίος κάνει μια καθιστική ζωή ενώ ταυτόχρονα ψυχαγωγεί με έναν ολοκληρωμένο τρόπο, θα λέγαμε, τη νεολαία.

Η νεολαία μας, ειδικά μετά την περίοδο του COVID, όπου τα παιδιά έμειναν εγκλωβισμένα μέσα στα σπίτια, στο WebEx και σε όλα τα ηλεκτρονικά μέσα, περισσότερο παρά ποτέ έχει ανάγκη από τον αθλητισμό και την άσκηση.

Υπήρξα και εγώ αθλητής στο παρελθόν, μου άρεσε ο αθλητισμός και αυτό αποτέλεσε  ένα επιπλέον κίνητρο να ασχοληθώ και να γίνω καθηγητής Φυσικής Αγωγής.

Δ. Α. & Σ. Κ: Ποιες συμβουλές θα δίνατε στα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν Τ.Ε.Φ.Α, Πώς μπορεί το σχολείο να βοηθήσει αυτά τα παιδιά;

Σ. Ε. :Τα παιδιά τα οποία αποφασίζουν να σπουδάσουν Τ.Ε.Φ.Α επιλέγουν ένα επάγγελμα που έχει αρκετά μεγάλη ζήτηση, όχι τόσο μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα της πατρίδας μας αλλά περισσότερο στον ιδιωτικό τομέα.

Ο επαγγελματικός ορίζοντας των αποφοίτων των Τ.Ε.Φ.Α  δεν είναι ίδιος με την εποχή μου. Τώρα τα παιδιά προσανατολίζονται  προς την εργοθεραπεία καθώς και τη φυσικοθεραπεία, κάνοντας κάποια μεταπτυχιακά εξειδίκευσης, με αποτέλεσμα να μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες πολύ υψηλότερου επιπέδου από εκείνο που παρείχαν οι γυμναστές/στριες πριν από κάποια χρόνια. Διευρύνεται επομένως το αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής.

Επίσης δεν θα ξεχνάμε ποτέ και τον εξωσχολικό αθλητισμό ο οποίος είναι πλέον θεσμός έντονα διευρυμένος και συνεχώς αναπτυσσόμενος στη χώρα μας.

Βεβαίως, κάποια από αυτά τα παιδιά θα καταλήξουν και στην εκπαίδευση γιατί οι ήδη οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί  Φυσικής Αγωγής οδεύουν προς τη σύνταξη.

 

Δ. Α. & Σ. Κ: Πώς πιστεύετε ότι θα πάνε οι ομάδες μας στους σχολικούς αγώνες?

Σ. Ε. : Παραδοσιακά το 5ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου έχει καλές ομάδες.

Το αποδίδω αυτό στο γεγονός ότι πολλά παιδιά ασχολούνται, τόσο την ώρα της γυμναστικής αλλά, κυρίως, εκτός σχολείου, με δραστηριότητες σε οργανωμένους χώρους δηλαδή σε αθλητικά σωματεία, όπως είναι το ποδόσφαιρο των αγοριών, το ποδόσφαιρο των κοριτσιών, το μπάσκετ των αγοριών, με το οποίο μάλιστα ασχολούνται  αρκετά παιδιά. Λιγότερα θα έλεγα είναι  τα κορίτσια που ασχολούνται με το μπάσκετ, αντιθέτως πολλά ασχολούνται με το βόλεϊ.

Όπως  πολύ μικρός, σχεδόν μηδενικός, είναι ο αριθμός αγοριών στο βόλεϊ . Ένας από τους στόχους μας είναι η συγκρότηση ομάδας βόλεϊ που, ουσιαστικά, θα πρόκειται για μια ομάδα που θα έχει φτιαχτεί μόνο στην αυλή, χωρίς να έχουμε αθλητές βόλεϊ. Προσπαθούμε με αυτόν τον τρόπο να δώσουμε κίνητρα στα αγόρια ώστε κάποια από αυτά να ξεκινήσουν να ασχολούνται πιο συστηματικά και εκτός σχολείου με αποτέλεσμα την κινητοποίηση του αθλήματος, στο οποίο το ποσοστό συμμετοχής αγοριών στο Ηράκλειο είναι αρκετά χαμηλό.

Οι ομάδες πιστεύω ότι θα πάνε αρκετά καλά.

 

Σας ευχαριστούμε πολύ, κ.Σπυριδάκη, για την ενδιαφέρουσα συνέντευξη!

Δαμιανάκη Αντωνία & Σκαλιδάκη Κωνσταντίνα